לזכויות אדם יש מוניטין מפוקפק אצל חלקנו. במקרה ה"טוב" הן עניין של ליברלים, שמאלנים, יפי נפש, שבעים. במקרה הרע הן מתנגשות בכל מה שמגן "עלינו" והופכות לכלי בידי אויבי הסדר והביטחון שלנו. נדמה שמעולם לא קיבלה תפיסת עולם חשובה כל כך יחסי ציבור רעים כל כך.
אויבי זכויות האדם בכל העולם הם פוליטיקאים. רבין דיבר על "בלי בג"ץ ובלי בצלם", כשהסביר מה חיובי ברשות הפלשתינית. מתנגדי פיוס ושלום משתמשים בהפרות זכויות האדם ברשות כתירוץ. פוליטיקאים מימין מנסים לפגוע בארגוני זכויות האדם בישראל ולהציג אותם כבוגדים.
לכולנו ברור מדוע. לא נוח כאשר יש מי שנאבקים על זכותם של מפגינים להשמיע את קולם, משמאל או מימין. לא נוח כאשר נחשפים תנאי אסירים, עינויים של השב"כ והמשטרה, שיטור יתר כלפי ערבים ויוצאי אתיופיה, אפליה בשירות המדינה, חשיפה להטרדות מיניות וגזענות כלפי מיעוטים. לא נוח כאשר מדינת ישראל צריכה להסביר מדוע להרוס בתים של משפחות מחבלים, בעונש קולקטיבי שלא ברורה היעילות שלו. לא פשוט כשיש צורך לחקור מוות של פלשתינים, חלקם ילדים ונערים. זכויות אדם עומדות לצד הרמוס והחלש, גם ובעיקר אם הוא לא פופולרי בעיני השלטונות.
אברהם היה אביר זכויות האדם הראשון. כאשר אלוקים סיפר לו על תוכניתו למחות את סדום ועמורה מעל פני האדמה, הוא לא מחא כפיים. הוא ביקש לוודא שלא מדובר בעונש קולקטיבי. הוא ניסה בכל כוחו האנושי לעמוד מול חרון האל, ולהתווכח איתו. המעמד הזה הוא שהפך את אברם העברי לאברהם, אב המון גויים, אב משותף לשלוש הדתות המונותיאיסטיות הגדולות.
זכויות אדם מושמצות לעיתים כמנוגדות ליהדות, המדגישה את חובות האדם בעולמו. הגשר המחבר בין שיח הזכויות לשיח החובות היהודי אינו צר כלל וכלל. החובה היהודית שלנו היא הגנה ומאבק למען הזכויות של כל מי שסביבנו. כשהרב יהושע השל ויהודים אמריקנים רבים התייצבו לצד מאבק השחורים בארה"ב, הם עשו את זה בתוקף יהדותם. תפיסה יהודית אומרת שהעולם אינו הפקר. כולנו מחויבים באחריות ובדין וחשבון. ללא זכויות אדם כל דאלים גבר. היום יש לך את הכוח, ותנצל אותו לטובתך. מחר יינטל ממך הכוח, ואתה וילדיך תהיו בצד הרמוס.
ביום חמישי הקרוב נציין את יום זכויות האדם הבינלאומי. ב־10 בדצמבר 1948 אימצה העצרת הכללית של האו"ם את הצהרת זכויות האדם. היא נפתחת בקביעה "כל בני אדם נולדו בני חורין ושווים בערכם ובזכויותיהם. כולם חוננו בתבונה ובמצפון, לפיכך חובה עליהם לנהוג איש ברעהו ברוח של אחווה". יש שם את הזכות של כל אדם לחירות ולשוויון. יש שם זכויות חברתיות בסיסיות לתנאי חיים נאותים. היא מסתיימת בחובות של כל אדם לכלל ולחברה.
בערבו של יום זכויות האדם נדליק נר ראשון של חנוכה. אין סמליות גדולה מזו. במקום שיש אחריות, יש מאבק על זכויות אדם. במקום שהעולם אינו הפקר, יש זכויות אדם. במקום שיש התעקשות על זכויות אדם לכולנו, יש אור. שמגרש הרבה מן החושך.
אז למה לי זכויות אדם עכשיו?
אבי דבוש
מנכ"ל "רבנים למען זכויות האדם".