מועצת יש"ע יצאה השבוע בקמפיין פרסומי חדש. תחת הסיסמה "הם לא יחליטו", מופיעה תמונתו של יו"ר הרשות הפלשתינית מחמוד עבאס לצד תמונתו של ח"כ אחמד טיבי, וברקע צילום מהפגנה שנערכה בכיכר רבין נגד הסיפוח.
הקמפיין עלה מעל במות שונות - בין היתר כמודעת שער בעיתון זה. ברור שמסריו מיועדים להפעיל לחצים כבדים על ראש הממשלה נתניהו יותר מאשר לפגוע באישים המככבים בו, אך הסיסמה המובילה, "הם לא יחליטו", מעוררת שאלה: מי לא יחליטו, ומדוע, בעצם, שלא יחליטו? מה יותר אלמנטרי, בסיסי, מזכותו של האחר - כאדם או כקבוצה - להשתתף בהחלטות לגבי חייו ועתידו? וברמה הפוליטית, אם אבו מאזן מנוע מלהחליט, אז מדוע להעמיד פנים של רצון במשא ומתן? ואם ח"כ אחמד טיבי, כנציגם של כחמישית מאזרחי המדינה, לא יחליט, אז למה צריך בית מחוקקים בישראל?
האמירה המתנשאת והכוחנית "הם לא יחליטו" מזכירה את הוויכוח שהתנהל בישראל בעקבות המשא ומתן בין ישראל לסוריה, והרעיון של משאל עם לגבי עתיד הגולן. אז היו קולות שקראו לשלול מאזרחי ישראל הערבים את זכות ההצבעה על "סוגיות יסוד". למה? ניחשתם נכון: כי "הם לא יחליטו". ולמה הם לא יחליטו? כי אינם יהודים. וכאן נשאלת השאלה, האם הציפייה היא שכל אזרחי המדינה יהיו בצד אחד במפה או בהשקפה הפוליטית? באידיאולוגיה, ובסוגיות יסוד? האם עמדתו של האחר סותרת באופן מובהק ואוטומטי את האינטרס הכללי?
אפילו האדוקים שבין אנשי הימין האידיאולוגי, דוגמת מנחם בגין או רובי ריבלין, יצאו נגד הרעיון של שלילת זכות ההצבעה וההשפעה מאזרחי המדינה הערבים, כי הם יודעים בוודאות שזו דרך ללא מוצא, שיכולה לתייג את ישראל כחשוכה, טוטליטרית על גבול האפרטהייד.
זכותם של אנשי יש"ע, כקבוצה אידיאולוגית, להיאבק למען הרעיונות שלהם, אך אסור להם לקדם רעיון של ביטול הצד השני, שלילת האחר, השונה. לא רחוק היום שיוכלו גם הם למצוא את עצמם בדיוק באותה סיטואציה. כולנו זוכרים איפה הם היו בתקופת הסכם אוסלו או ההתנתקות, וכמה זעקו מרה על הדרתם והשתקתם.
הייתי מצפה מהרוב השפוי בחברה היהודית לצאת נגד סיסמת הקמפיין ונגד האמירה המסוכנת הזו, כי ביטול האחר משמעותו ביטול עצמי. וכמו שהוכיחו הבחירות האחרונות, על ניסיונות הביטול וההדרה עונה הציבור הערבי בהשתתפות פוליטית גוברת. מי שחושב שיצליח למנוע מהאזרחים הערבים להחליט בכנסת, כולל בוועדת החוץ והביטחון, יופתע בכל פעם מחדש. כולנו זוכרים כיצד נגמרו הניסיונות לפגוע בייצוג הערבי ולאיזו תוצאה הביאה העלאת אחוז החסימה. אם אתם בעד סיפוח, חפשו לכם סיסמה משכנעת אחרת.