אחרי מבצע צוק איתן קיבלה ממשלת ישראל החלטה מיוחדת להרחבת כביש 232, העורק הראשי של עוטף עזה. עם זאת, לאחרונה הודיעו במשרד התחבורה שהכביש אינו עומד ב"קריטריונים המקצועיים" היבשים, שבהתאם להם נקבע סדר העדיפויות להשקעה ולפיתוח. "הכביש לא עומד בקריטריונים מבחינת היקף התנועה ומספר הנוסעים שהוא משרת, לא מבחינת מספר התאונות בו ולא מבחינת מספר הנפגעים", אומרים במשרד.
אך יש דברים שאסור למדוד לפי קריטריונים יבשים, ויש לעשות זאת לפי פוטנציאל הסיכון והנזק רחב ההיקף שלהם. גם המכשול שנבנה בהיקף 3 מיליארד שקלים לאורך גבול עזה אינו כלכלי. מספר הנפגעים מחדירה מגבול עזה קטן ביחס למספר הנפגעים מירי טילים, אך הפוטנציאל של ממדי הנזק והפגיעה בעקבות אירוע חדירה קטלני באחד היישובים משמעותי ביותר.
בצדק רב החליטו ממשלת ישראל ומערכת הביטחון להשקיע בבניית המכשול בגבול - כמניעה לתרחיש ביטחוני רב־ממדים פוטנציאלי, כדי לייצר שקט ולחזק את תחושת הביטחון של תושבי קו הגבול. הרחבת כביש 232 אינה שונה. זהו עורק החיים הראשי של תושבי אשכול, הכביש היחיד שמוביל ליישובינו. הכביש צר, ישן ומפותל, ומלא בולענים מסוכנים לאורכו. זהו כביש ללא תאורה וללא שוליים, שעליו דוהרים בכל יום כאלף משאיות המעבירות סחורה לרצועת עזה ורכבי צבא כבדים, לצד האוטובוסים הצהובים שלנו, שמסיעים את התלמידים למוסדות החינוך. זהו כביש שאינו סלחן לטעויות. הטעות הקטנה ביותר בו עולה בחיי אדם.
כביש 232 הוא כביש מסוכן שגבה כבר קורבנות רבים. הוא הפך לכזה בשל החלטה לאומית של מדינת ישראל להפוך אותו לציר המרכזי של העברת סחורות לרצועת עזה, על חשבון ביטחונם, חוסנם ואיכות חייהם של התושבים שמשלמים בנפשם את איום הטרור מרצועת עזה. כן, תושבי האזור מסכנים את עצמם בכל יום על הכביש שבו מועברות סחורות לעזה.
גם אם הכביש לא עומד ב"קריטריונים מקצועיים" יבשים, כפי שמסביר משרד התחבורה, קיומו ופעילותו התקינה הם משימה שהמדינה אינה יכולה להשתמט ממנה. יש דברים שממשלה מחויבת לספק לאזרחיה, על אחת כמה וכמה לאזרחים שהפכו לחזית ההגנה הדרומית של מדינת ישראל ומיישבים את חבל הארץ האסטרטגי שלה.
הרחבת כביש 232 היא אפוא אינטרס לאומי. היא הכרחית להמשך ההתיישבות בחבל אשכול, למען חוסן התושבים שחיים באזור בצל אתגרים לאומיים ולמען הבטחת המשך האמון והתקווה של האזרחים בנבחרי הציבור שלהם.
גדי ירקוני הוא ראש המועצה האזורית אשכול
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו