להחזיר את האופניים החשמליים למדרכות | ישראל היום

להחזיר את האופניים החשמליים למדרכות

לא הגיוני שבן אדם ייסע עם אופניים חשמליים במהירות של 30-20 קמ"ש על המדרכה ויסכן את הולכי הרגל. אבל האם זה הגיוני שבן אדם ייסע במהירות של 30-20 קמ"ש לצד מכוניות שמגיעות ל-70-60 קמ"ש ויסכן את עצמו? התשובה היא - לא. 

אני רוכב על אופניים חשמליים, מכיר את החוק, עברתי תיאוריה, יש לי רישיון ואני נוסע בזהירות רבה (ועם קסדה!) – ועדיין, מדובר בסכנת חיים. יסכימו על זה עשרות אלפי רוכבי אופניים שכמוני עוברים את הסיוט יום-יום על הכבישים, וכמוהם גם הנהגים שמפחדים לפגוע ברוכב תמים בלי לשים לב. 

קצת נתונים: כשהאופניים החשמליים נכנסו לשוק הישראלי בעשור הנוכחי ועוד היה נהוג לרכוב על המדרכה (בשל חוסר אכיפה), מספר הפצועים עלה מחודש לחודש. הולכי הרגל התלוננו (ובצדק) שפוצעים אותם, ושמדרכה זה לא מקום לאופניים. בשנת 2014 היו כ-150 פצועים, ובשנת 2017 זה כבר עלה ל-480. רוב הנפגעים, נפצעו קל בלבד. רק אדם אחד נהרג כתוצאה מאופניים בשנים האחרונות, וגם במקרה האמור, לא ידוע אם מדובר באופניים חשמליים. 

עכשיו נתבונן בצד השני של המטבע: בשנת 2017 נהרגו שמונה רוכבי אופניים, כולם כשנסעו על הכביש. השנה, לאחר המהפכה באכיפה, הוספת הקנסות והורדה כמעט טוטאלית של האופניים החשמליים לכביש – הפלא ופלא, המספר הכפיל את עצמו. 16 רוכבי אופניים נהרגו – והשנה עדיין לא נגמרה. 

ההרוגים הם לא רק נערים בני 16 פזיזים ובלי רישיון. מדובר גם באנשים מבוגרים, אחראים, עם ניסיון, שנסעו לפי החוק ופשוט קיפחו את חייהם. למה? כי כביש זה לא מקום שבו צריכים לנסוע זה לצד זה, קופסת פח במשקל מאות קילוגרמים ובמהירות של 70-50 קמ"ש, לצד חתיכות אלומיניום עם גלגלים במשקל 20 קילו, שבקושי מגיעות ל-25 קמ"ש. מים ושמן אם תרצו.

ועוד לא דיברנו על החוק והפרדוקס שהוא מציע לנו. אם תיכנסו עכשיו לרכב ותיסעו בעיר מגוריכם במהירות קבועה של 20 קמ"ש, במקום שבו מותר 50 קמ"ש - בהנחה שהכביש פנוי ואין תנאים חריגים - אתם עוברים על החוק. אתם לא נוהגים באופן סביר. החוק מכיר בזה שלנסוע לאט מדי ביחס למהירות התנועה, זה דבר שמסכן את כולם. אז למה זה בסדר שאופניים יעכבו את התנועה? למה זה בסדר שרוכבי האופניים יגרמו לכולם לצפור ולעקוף אותם בכעס (ותוך כדי צפירות נוספות)?.

אני בעד חובת חבישת קסדה. בעד הגבלת גיל על נסיעה (ואכיפה מסודרת של העניין) וכמובן בעד שייסללו עוד שבילי אופניים. אבל לפני הכל – אני בעד שיחזירו אותנו למדרכות ויפסיקו לסכן לנו את החיים. כי בסופו של יום, זה הערך הכי חשוב לנו, כישראלים, כיהודים, כבני אדם. 

אם אתם לרגע לא לוקחים צד (רוכב אופניים או נהג רכב) וחושבים על כך בצורה הכי אובייקטיבית שיש: מה אתם מעדיפים? מספר פצועים (שרובם קל) מדי שנה, או מספר הרוגים מדי שנה? התשובה ברורה.

יש להחזיר את האופניים למדרכות מייד, קודם כל כדי לשמור על חייהם – ורק אז לחשוב על פתרון.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר