שמחת תורה המתרגשת ומגיעה אלינו תחתום את חגי תשרי, ובכלל זה את התקופה העמוסה של חודש הסליחות - הוא חודש אלול שמקדים את ראש השנה ואת שאר מועדי הסתיו. שמחת תורה אינה מופיעה לא בתנ"ך ואף לא בתלמוד, אם כן על מה ולמה תיקנו לנו יום חג נוסף מעבר למוזכר במקרא?
בתקופת בית המקדש היו חגי תשרי נחתמים במה שכונה בתורה "עצרת", או בימינו: שמיני עצרת. אחרי תקופת האסיף, כאשר כל התבואה נמצאת בידי החקלאי, מתפללים ונידונים על הגשם לקראת החורף. כאשר עם ישראל היה בגלות ולא עסק בחקלאות פעילה, היה צורך להוסיף מימד נוסף, וכך, לאחר חורבן המקדש ותחילת הגלות עבר המימד של עיון בתורה וחיים יהודיים מופשטים יותר אל קידמת הבמה.
שמחת תורה גם חותמת את חג הסוכות, המסמל את אחדות ישראל. מצוות ארבעת המינים וישיבה בסוכה באות לקרב בין חלקי החברה. לולב, אתרוג, הדסים וערבות נמשלו ליהודים מסוגים שונים, זה עם טעם וזה עם ריח וזה בן מזל שיש לו גם טעם וגם ריח – אבל ללא איגוד של ארבעתם יחדיו אי אפשר לקיים את המצווה. הסוכה מסמלת אחדות מהיבט אחר - יוצאים מחוץ לבית ויושבים במבנה ארעי למשך שבוע. בסוכה אין הבחנה בין עשיר לעני. שבוע זה נועד להזכיר לכל שכבות החברה שבמהות אין, ולא צריכים להיות פערים. חוויה זו צריכה להכין אותנו לשנה כולה.
המילה שמחה מוזכרת שלוש פעמים בקשר לסוכות – יותר מכל חג אחר, הפעם אנחנו מצווים "ושמחת בחגך" ולבסוף מגיעה שמחת התורה. כמו שהסוכה מלמדת שאין פערים בתוך הסוכה, אשכנזי וספרדי, דתי וחילוני, עשיר ועני – כולם אותו הדבר מתחת לסכך, כך גם בשמחת התורה – לכל אחד חלק שווה מהמורשת ומהמסורת הגלומות בתורה.
התורה קשורה כמובן לדת ולחיים דתיים, אבל ללא אחדות בין כל חלקי העם אי אפשר להגיע לשמחה האמיתית. השמחה שבאה לציון סיום התורה באה מייד לאחר שמחה המציינת איגוד כל ארבעת המינים בסימן אחדות ישראל. כרונולוגית, השמחה בחוויית אחדות ישראל מקדימה את שמחת התורה, מה שמזכיר לנו שבמעמד קבלת התורה עצמה בסיני עמדו כולם "כאיש אחד בלב אחד". האחדות קדמה לתורה.
לפי אחד ההסברים, "עצרת" (על פי לשון התנ"ך) היא בעצם מסיבת הפרידה של עם ישראל מאלוקים, ובלשון המדרש – "בבקשה מכם, עכבו עימי עוד יום אחד, קשה עלי פרידתכם". תהליך אמירת הסליחות וחגי תשרי מגיע לשיא רק כאשר עברנו את חוויות האחדות שמסמל חג הסוכות – רק אז, וביחד, אפשר לחגוג את שמחת התורה השייכת לכל העם.
הכותב הוא יו"ר ארגון גשר לקידום ההידברות בישראלטעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו