בסוף השבוע האחרון צפינו כולנו בתמונות ושמענו את הקולות שהגיעו מהשטח, לאחר סיומו המוצלח של מבצע כוחותינו בלב ים. המבצע תועד מכל זווית אפשרית והציג לנו את המציאות כפי שהיא באמת. לפחות שלושה צוותי צילום יצאו למבצע, מצלמות הותקנו על קסדות הלוחמים, וחדרי עריכה פעלו בלב ים. צוות נוסף סיקר את הפעולה מרחוק וליווה את הרמטכ"ל, תוך כדי תיאום מול צלמי לשכת העיתונות הממשלתית עם רה"מ בארה"ב ואנשי דובר צה"ל, שהפיצו את החומרים הערוכים לתקשורת.
"חשיפה מלאה" נחשף לקהל הרחב בצורה הטובה ביותר, כל במאי ומפיק צפה והתמלא קנאה. ככה עושים סרטי אקשן, ככה מציגים מציאות.
אבל כרגיל, יש ציניקנים שמצאו מייד מה לא בסדר בהיקף החשיפה: יותר מדי, מתוסרט מדי, מבוים מדי, הפסטיבל מוגזם, חיילים לא צריכים לדגמן למצלמות הטלוויזיה, זה צבא ולא הוליווד. אז בימים שבהם כל עגבנייה מקבלת 30 אחוזי רייטינג וקוראת לעצמה ריאליטי, הבינו בדובר צה"ל שזה מה שהצופים צריכים וזה מה שמגיע להם לראות. מציאות. טובה, מהודקת, גם אם פה ושם קצת מתוסרטת. גופי התקשורת צמאים לצילומים הללו כי זה מה שמוכר, זה מביא פרסומות. הרבה יותר מתאומות שמורחות לק או ארטישוק שנכנס לתנור. אילו בדובר צה"ל לא היו מפיצים את הצילומים האלו, כל מה שהיה נותר לתקשורת זה להמשיך לברבר באולפן.
לפני כשבועיים, במהלך זפזופ אקראי, נתקלתי בסרט "מבצע יונתן", המשחזר את חטיפת נוסעי מטוס אייר פראנס לאנטבה ואת חילוצם במבצע מורכב. הסרט, שהיה גם מועמד לאוסקר, הראה לעולם את יפי הבלורית והתואר של צה"ל. הוא הוקרן לכל ילדי ישראל בשיעורי חינוך ושל"ח במשך שנים ארוכות, כולנו התגאינו בחיילינו האמיצים ועוד יותר שמחנו שהנה, גם אצלנו יש אקשן כמו אצל החברים מהוליווד.
ועכשיו, אחרי משברים תקשורתיים מבית היוצר של דובר צה"ל דוגמת משט המרמרה, פרשת גלנט וכן - גם תגובות לקוניות לפרשות קטנות ומביכות - הגיעו שלל הסרטונים והדיווחים מהמבצע האחרון, ולי באופן אישי לא היתה שום בעיה לראות את לוחמי חיל הים עושים קידוש על הסיפון, רגע לפני שהם יוצאים למשימה. מנחם גולן, הבמאי של "מבצע יונתן" ושל סרטים רבים אחרים, אמר פעם על אלו שמבקרים את הסרטים שלו: "למי שיש בעיה עם התוצר הסופי, מגיע לו".
בארוחת השבת אצלנו בבית היה הרבה יותר חשוב לי שהאחיין שלי בן ה־8 יראה את כוחותינו שועטים בסירות ומשתלטים על ספינת נשק, ולא שוב דוגמנים בבגדים קצרים מנסים להוריד קוקוס מעץ בתוכנית ריאליטי. ואולי על הדרך, בפורים הקרוב, הוא וחבריו ירצו שוב, בדיוק כמו פעם, להתחפש לגיבורים אמיתיים: לחיילי צה"ל.