תהיה הרב של עצמך | ישראל היום

תהיה הרב של עצמך

חוק ברית הזוגיות נדחה לפי שעה, ועוד צפויים לו מהמורות ועיכובים, אך בסופו של דבר הוא יזכה להגיע לחוף מבטחים וייכנס לספרי החוקים של מדינת ישראל. 

לא רק אופטימיים חסרי תקנה כמוני שומעים לאחרונה את משק כנפי הפלורליזם הדתי. חברי הכנסת מרעיפים עלינו מתק שכמותו לא ידענו. טרם הספקנו ללקק את שפתותינו מחוק פתיחת אזורי הרישום לנישואים של הבית היהודי, וכבר ניגר אל פינו חוק הגיור של אלעזר שטרן.

בדרך כלל איני נוהגת לחוות את דעתי האישית בלשון רבים, אולם במקרה הזה אני יכולה להרשות לעצמי לדבר על שפתיים וחך קולקטיביים. סקרי דעת קהל מלמדים על תמיכה גורפת של הציבור בביטול המונופול על שירותי הדת בישראל. נישואים, כשרות, קבורה וגיור הם מצרך חשוב שנוגע לחיים של כולנו. אנחנו לא מוכנים יותר שיכפו עלינו ממי לצרוך אותו. 

אבל מונופול, כל מונופול, הוא עסק רווחי, ובעליו אף פעם לא מוותרים עליו מרצונם. זוכרים את התחזיות הקודרות של חברות הסלולר על מה שצפוי למשק הישראלי אם שוק התקשורת ייפתח לתחרות? הכפילו אותן פי כמה ותקבלו שמץ מנבואות האימה שהממסד הדתי עומד להמטיר על ראשינו. הדברים ששמענו השבוע הם רק ההתחלה. בקרוב נתבשר על התבוללות המונית שתתרחש כאן, במדינת ישראל, ותמיט עלינו את קיצנו. אם רק נעז לבחור ממי ואיך לקבל את שירותי הדת שלנו.

לא צריך צד שלישי

טקסי נישואים ורבנים נחשבים לתאומים סיאמיים שלא ניתן להפריד ביניהם. וכי יעלה על הדעת לערוך חופה וקידושין כהלכתם ללא רב?

ובכן, יעלה גם יעלה! כך, מכל מקום, סברו חז"ל כשקבעו את התנאים ההכרחיים שבלעדיהם הנישואים אינם תקפים. חייבים חופה, חייבים כתובה, חייבים עדים, חייבים אפילו ברכה. אבל רב לא חייבים. ממש לא. הנישואים הם ברית זוגיות בין שני צדדים. רק שני צדדים. לא צריך שום צד שלישי. 

הרעיון של רב מסדר קידושין הומצא מאות שנים לאחר חז"ל, והתחיל כנראה בשלושה כפרים נידחים במצרים. הרמב"ם חשש שמא היהודים שמתגוררים בהם אינם בקיאים בהלכות נישואים והזהיר: "לבל יישא אדם אישה אלא על ידי הרבנים שבכפרי מצרים". האזהרה הזו, שנקבעה בתור תקנה ולא בתור הלכה, פשטה ביהדות אשכנז רק כעבור מאה וחמישים שנה. הרבנים האשכנזים ניסו לשקם את קהילותיהם לאחר הטבח הנורא שביצעו הנוצרים ביהודים בימי המגיפה השחורה, וייסדו משרה חדשה עבור "רב המקום" ("מרא דאתרא"), שקיבל לידיו גם את האחריות לניהול טקסי הנישואים בקהילתו. 

יש פוסקי הלכה שסבורים שהפונקציה של רב מסדר קידושין הומצאה עוד לפני הרמב"ם, אבל אף אחד לא טוען שהיא עתיקת יומין. ומה שיותר מפתיע, אף אחד גם לא חושב שמדובר במוסד דתי שאי אפשר בלעדיו. 

אף אחד, פרט למדינת ישראל שהעניקה לרבנות הראשית בלעדיות מוחלטת בתחום הנישואים. וכשנותנים, אז לוקחים. וזה בדיוק מה שעשתה הרבנות, שמיסדה את כוחה בשורה של תקנות: "הננו גוזרים לאסור על כל איש ורב לסדר קידושין ונשואין אם לא שהוסמך והתמנה לתפקידים אלה על פי כתב וחתימת ידה של הרבנות הראשית שבערי ארץ ישראל". 

ומאז מספרים לנו, וחוזרים ומספרים לנו, שרב מסדר נישואים הוא לא פחות מאשר "הלכה למשה מסיני". ושלא נעז לבחור לנו רב שאינו שייך לרבנות הראשית. שלא לדבר על מה שיקרה לעם היהודי אם נערוך נישואים בלי רב בכלל. 

אוי ואבוי. זה סופה של היהדות.

למה הרבנות נזעקת?

אילו היה נחקק חוק שמחייב את המדינה להכיר בטקסי הנישואים של כל הזרמים הדתיים (הלוואי, במהרה בימינו, אמן), הייתי מבינה את צעקות השבר של הממסד הדתי. כאמור, אי אפשר לצפות ממונופול לשבת בשקט כשנוטלים ממנו את שללו. אבל חוק פתיחת אזורי הרישום לנישואים וחוק הגיור אינם מאפשרים לנו לבחור רבנים כראות עינינו. לא ולא. הבחירה חייבת להתבצע אך ורק מתוך מאגר הרבנים של הרבנות. זוג שיעז להינשא בפני רב שלא הוסמך על ידיה צפוי ל... שנתיים מאסר! 

גם חוק ברית הנישואים לא אמור לעורר ברבנות יותר מדי חרדה. אף אחד לא מכריח אותה להכיר בנישואים של הומוסקסואלים. מה אכפת לה אם המדינה מעניקה להם זכאות למשכנתא? איזו בעיה הלכתית יש כאן? החוק גם לא פוגע במונופול שלה. הרי זוגות הומוסקסואלים ממילא לא נישאים על ידיה. 

אבל הרבנות מבינה שהכרת המדינה בנישואים חד־מיניים תפתח את הדלת לנישואים אזרחיים. וכשכל זוג יוכל לבחור לו נישואים כרצונו בלי לנסוע לחו"ל, כמה באמת יעדיפו להינשא תחת חסותה?

הרבנות לא רוצה לדעת את התשובה.

רב בבחירה אישית

גם מי שאינם בקיאים בספרות חז"ל מכירים את האימרה "עשה לך רב", שמופיעה בפרקי אבות. אפשר להסביר אותה באופנים שונים, אבל בכל מקרה, ברור שמדובר בבחירה אישית וחופשית. חכמינו ממליצים לכל אדם לבחור לו רב משלו. זה טוב לרב וטוב לבוחר. טוב לרב שאינו שואב את עוצמתו מכוח השלטון, אלא מהערכתם של בני קהילתו. וטוב לבוחר שיש לו רב שמתאים לאישיותו ואמונתו.

אבל "עשה לך רב" מכיל בתוכו לא רק את הזכות לבחירת רבנים, שזה דבר מצוין, אלא גם את החובה למנות אותם עלינו. ועם זה יש לי בעיה. בעיה רצינית. אני לא צריכה ולא רוצה רב צמוד שיגיד לי מה לעשות. 

כמה שמחתי והתרגשתי כשגיליתי פירוש חסידי נועז, שמעניק להמלצה של חז"ל משמעות שמתאימה גם לאנשים כמוני. רבי יעקב יוסף מפולנאה, תלמידו של הבעל שם טוב, אומר בשמו: עשה לך רב - שתעשה ותתקין את עצמך להיות לך רב. 

דווקא החסידות, שמעמידה במרכז ההוויה החברתית שלה את הצדיק, מעזה לומר את מה שאף אחד לפניה לא העז: 

כל אחד יכול להיות הרב של עצמו! 

מה אתם חושבים? טקבקו לנו!

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר