החלטת מועצת אירופה, ולפיה ברית המילה היא מעשה בלתי מוסרי, ודאי נתפסת על ידי מחליטיה ומצדדיה כהתגלמות הנאורות והקידמה. כך בוודאי חשב גם אנטיוכוס הרביעי, שראה ביהדות גורם פרימיטיבי המעכב את התקדמות התרבות ההלניסטית ולכן אסר את המילה. וכך בוודאי האמין גם אדריאנוס, שלצד איסור הברית נקט צעדים נוספים למחיקת הזהות הלאומית היהודית: הוא ביטל את שמה של ארץ יהודה וכינה אותה לראשונה "סוריה פלשתינה". גם הקומוניסטים של בריה"מ בוודאי חשבו שמחיקת הדתות היא צעד מתקדם ונחוץ בדרך להשלמת המהפכה, ואסרו את ברית המילה.
לא במקרה אנו רואים היום את שלושת הגורמים האלה - יוון הסלאוקית, רומי ובריה"מ - לא כתמצית הקידמה אלא כהתגלמות הפרימיטיביות. אם אירופה תמשיך בכיוון של איסור ברית המילה, בוודאי צאצאינו היהודים יסתכלו גם עליה בעוד כמה דורות כעל גורם פרימיטיבי וחשוך.
למקום של כבוד ברשימת העמים שאסרו את ברית המילה זוכה כמובן גם גרמניה הנאצית. איסור ברית המילה היה בצורת פקודה צבאית שחלה על הגטאות בתקופת השואה. מיותר לציין שהיהודים סיכנו נפשם כדי לקיים את המצווה הזו. שורדי הגטאות שחיים בינינו יודעים גם לספר שלפעמים נקטו הנאצים דרך של איסור לידות בתאריכים מסוימים, ומי שעתידה היתה ללדת בתאריכים אלה היתה מחויבת לעבור הפלה. אלא שגם בגטאות ילדו נשות ישראל בגבורה. ואם מתקבל על הדעת שאישה אמיצה תלד בשקט, אי אפשר לצפות מתינוק לעצור את בכיו בברית המילה. למרות זאת לא הפסיקו יהודי הגטאות למול את בניהם, תוך סיכון התינוק, אמו והמוהל.
עד כדי כך חשובה ברית המילה לעם היהודי. ההיסטוריה מוכיחה שלא משנה מה יעשו ממשלות אירופה בעקבות החלטת המועצה, אין חוק שיגרום ליהודים להפסיק זאת. משמעותו של חוק כזה תהיה להשליך את כל יהודי אירופה לכלא. הרי זו מצווה לא מאוד פשוטה, שכ־98 אחוזים מהיהודים בישראל מקפידים לקיים כיום. במועצת אירופה טוענים שברית המילה היא פגיעה בגוף הילד ללא הסכמתו, אולם ברית המילה היא מתנה יקרה שאנו נותנים לילד. ילדים לא שומרים טינה להוריהם שמלו אותם. ההוכחה היא העובדה שבבוא העת אותם ילדים מלים את ילדיהם. מוכרים לנו דווקא מקרים של מבוגרים שלא סלחו להוריהם על שמנעו מהם את ברית המילה.
בשבת הקרובה נקרא את פרשת "לך לך", שבה נצטווה אברהם אבינו על ברית המילה. מילתו של אברהם אבינו לפני 4,000 שנה נתפסת כנקודת הפתיחה של העם היהודי. הניסיון להפסיקה או להכתימה כמעשה לא מוסרי הוא ניסיון להביא את עם ישראל לנקודת הסיום.
הכותב הוא יו"ר ועדת הבריתות המשותפת לרבנות הראשית לישראל ולמשרד הבריאותטעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו