מאות טייסים הצטרפו לתביעה נגד בואינג

גורל התביעה שהוגשה יתברר בבית המשפט בשיקגו • לטענת התובעים, יצרנית המטוסים הסתירה כשלי תכנון בדגם ה-MAX 737, שגרמו להתרסקות המטוס באתיופיה

מטוס בואינג 737 MAX, צילום: אי.פי

יותר מ-400 טייסים הצטרפו לתביעה ייצוגית נגד יצרנית המטוסים בואינג, על "הסתרה חסרת תקדים" של הכשלים הטכניים במטוס 737Max שהיו לטענתם "מסוכנים בעליל". כזכור, כשלים אלה הביאו על פי החשד לשתי התרסקויות הרות אסון באינדונזיה ובאתיופיה.

בתביעה שהוגשה ב-21 ביוני, תובעים הטייסים פיצוי על "הפסד כספי והפסדים נוספים הנובעים מהנסיבות ומהקרקוע של צי מטוסי Max. להערכתם, ההפסדים של הטייסים צפויים להגיע למיליוני דולרים. 

מגיש התביעה הראשי, מזוהה כ"טייס X" מתוך חשש של "פעולת תגמול" מצד בואינג ומצד לקוחותיה. הוא הגיש את התביעה בשמו ובשם 400 טייסים נוספים שעובדים איתו באותה חברת תעופה. 

מפגינים מחזיקים שלט עם קורבנות התרסקות המטוס באתיופיה // צילום: אי.פי.איי.

חברת החדשות של ABC  מדווחת, כי לפי המסמכים שהוגשו לבית המשפט, התובעים טוענים כי "בואינג ביצעה הסתרה חסרת תקדים של כשלי התכנון בדגם MAX, שגרמו כנראה להתרסקות של שני המטוסים, האינדונזי והאתיופי ובסופו של דבר גם לקרקוע של צי מטוסי 737Max בעולם". 

עוד טוענים הטייסים, כי עיצוב המטוס היה שגוי, ובמערכת MCAS למניעת הזדקרות היו "פגמים מסוכנים אירודינמית. העיצוב הפגום גרם למערכת MCAS לפעול על בסיס אות יחיד מחיישן AOA  פגום, בלי לבדוק שנית את המידע המתקבל באמצעות חיישן נוסף". 

הטייסים דורשים פיצוי על אובדן משכורות ועל פגיעה נפשית בהם. הם טוענים, כי בואינג במכוון "טאטאה את הנושא מתחת לשטיח".

התביעה הייצוגית תתברר בבית המשפט בשיקאגו. תאריך השימוע הראשון יהיה ב-21 באוקטובר 2019. בין היתר טוענים הטייסים, כי לא הוכשרו להפעיל את מערכת MCAS, ולא קיבלו הדרכה כיצד לטפל בתוכנה נגד הזדקרות, והיא הוזכרה רק בדרך אגב בספר המטוס. לטענתם, ההשמטה הזו הייתה מכוונת, ונועדה לחסוך מבואינג את הצורך לבנות סימולטור חדש למערכת, ולהכשיר בו את הטייסים, הליך שהיה מעכב את הכנסת המטוס החדש לשירות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר