בהודעה שפרסמה אמש (חמישי) הודתה חברת הענק אוּבּר, המספקת הסעות של נהגים פרטיים, כי בשנת 2018 קיבלה דיווח על 3,045 מקרים של תקיפה מינית, על תשעה מקרי רצח ועל 58 הרוגים בתאונות קטלניות שאירעו במהלך נסיעות שהוזמנו באמצעות האפליקציה - בארצות הברית בלבד.
על מדינות מחוץ לארצות הברית אין מספרים מדויקים, אך בברזיל ובהודו, שבהן נפוץ השימוש בשירותי אובר, יש דיווחים תכופים על מקרים של רצח ושוד במהלך שימוש באפליקציות ההסעה, שלא באמצעות מוניות. בסין פורסמו כמה מקרים ובהם מקרה על נוסעת שנאנסה ונרצחה, שבעקבותיו פוטרו כל מנהלי החברה.
מספר המקרים המדווחים מייצג חלק מזערי, רק 0.0002 אחוז מתוך 1.3 מיליארד נסיעות בארה"ב בשנת הדו"ח. לפי הנתונים, 99.9 אחוזים מהנסיעות של אובר הסתיימו ללא תקרית כלשהיא. משטרת ניו יורק, השומרת מידע על פשעי מין במערכות תחבורה, ספרה 533 מקרים בכל שנת 2018.
"המספרים קשים לעיכול" אומר טוני ווסט, סמנכ"ל החברה לתחומי משפט. "משמעות הדבר היא שאובר מייצגת את החברה שהיא משרתת". לפי רישומי אובר בשנת 2017 היו 2,936 תקיפות מיניות, ובשנת 2018 עלה מספרן ל-3,045, כשבסטטיסטיקה רשומים מקרים כמו נשיקה ב"אבר לא מיני" ועד ניסיון לאונס ואונס. רוב המקרים היו של נגיעה ללא הסכמה באברי מין. החברה החליטה לפרסם את המספרים, כדי להגביר את המודעות בציבור לצעדי הבטיחות שהיא נוקטת ולהוכיח לפושעים בפוטנציה, שיש מעקב אחרי התנהגותם.
מתחילת שנת 2018 הכניסה אובר לשימוש מערכת סינון אוטומטית הבודקת את ביצועי הנהגים ואת ההיסטוריה שלהם מול רשויות החוק. בסינונים בוטלה פעילות של 40,000 נהגים בארה"ב, שנכשלו בבדיקות של האפליקציה.
גם המתחרה Lyft שילבה מערכת בדיקות בטיחות, וקראה להקים בתעשייה מאגר מידע על נהגים. דוברת החברה אלכסנדרה לה-מאנה אמרה בסוף השבוע, כי החברה "מחויבת לפרסם בשקיפות מלאה את דו"ח הבטיחות שלה והיא עובדת על שיתוף מאגר מידע שבו ייכללו נהגים שאינם עוברים את בדיקות הרקע הראשוניות, או נכשלים בבדיקות התקופתיות".
הסנאטור הדמוקרטי ריצ'רד בלומנטל ממדינת קונטיקט אמר אתמול (שישי) כי חברות ההסעה באפליקציה צריכות לעשות עוד בתחומי הבטיחות, כמו למשל בדיקות רקע לנהגים עם זיהוי ביומטרי. "צעדים אלה הם רק ההתחלה, מכיוון שחברות ההסעה נכשלות בתפקידן להגן על הנוסעים מפני טורפים או פושעים".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו