ביידן בפגישתו עם ריבלין: "איראן לעולם לא תשיג נשק גרעיני במשמרת שלי"

במוקד המפגש הנשיאותי עמדה כוונת האמריקנים לחדש את הסכם הגרעין עם איראן • ריבלין: "ביידן רוצה להיפגש עם בנט כמה שיותר מהר" • ביידן: "המחויבות שלי לישראל יצוקה בברזל" • עוד הוסיף נשיא ארה"ב: "אני אישרתי את התקיפות על המיליציות הפרו-איראניות" • לאחר מכן נפגש ריבלין עם יו"ר בית הנבחרים פלוסי

הנשיאים ריבלין וביידן נפגשו בבית הלבן // צילום: לע"מ

נשיא המדינה ראובן ריבלין ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן נועדו  אמש (שני) בחדר הסגלגל שבבית הלבן. "המחויבות שלי לישראל יצוקה בברזל", אמר הנשיא האמריקני בפתח הפגישה, והבטיח כי איראן לעולם לא תשיג נשק גרעיני במשמרת שלו.

ריבלין הצהיר אחרי הפגישה כי "הנשיא ביידן אמר שלא צריך להיות יהודי כדי להיות ציוני בזמנו. היום אני שמח לבשר שיש לנו ידיד אמיתי בבית הלבן. הוא רוצה להיפגש עם בנט כמה שיותר מהר כדי לתאם סוגיות שונות". לדבריו, הייתה פגישה מעמיקה ומפורטת בנושאים שמעסיקים את המזה"ת כולו וכמובן את ארה"ב, מול הבעיות שגם ישראל עומדת בהם.

"מצאנו ידיד וגם היענות לבקשות ולדרישות שלנו על מנת לפקוח עין בכל מה שקשור להסכם המתגבש עם איראן", הוסיף הנשיא, "הדברים עוד רחוקים מהכרעה. הנשיא הבהיר את עמדותיו ושמע את עמדותינו. הנשיא חושב שיש צורך להזמין את ראש הממשלה מהר ככל האפשר על מנת לתאם עניינים בנוגע להמשך הדרך, שבה אנחנו צועדים מול הבעיות שהעולם מתמודד איתם ובמזרח התיכון. מצאנו מנהיגות וידידות אמיתית ואוהדת ביותר למדינת ישראל ולצורך לשמור על ביטחונה וקיומה".

בפגישה עצמה, ממשל ביידן יצא מגדרו כדי להבהיר שהנשיא ריבלין, שעוזב את תפקידו בעוד כשבוע, הוא נכס גדול לישראל. בעת פגישתו עם מקבילו האמריקני בבית הלבן, שיבח הנשיא ה-46 את פועלו של ריבלין והבהיר כי היה שמח אם היה יכול להישאר עוד. ביידן קיבל את ריבלין -הדמות היחידה עד כה שערכה מפגש פומבי עם הנשיא ה-46 מאז הושבע - בחדר הסגלגל - והביע רצון להודות לו על "המחויבות שלו לחיזוק היחסים בין ארה"ב לישראל". הוא הוסיף שהמחויבות שלו לביטחונה של ישראל "יצוקה כמו ברזל, וזה כולל תמיכה בלתי מסויגת בזכותה להגנה עצמית". 

הנשיא ראובן ריבלין, בפגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן // צילום: אי.פי,

לפני הפגישה, ביידן קיים שורה של פגישות בין בכירים ישראלים ואמריקנים בסוגיית איראן כחלק מהניסיונות הישראלים למנוע שיבה להסכם הגרעין, והדגיש כי החתירה לגרעין של המשטר בטהרן לא תצלח כל עוד הוא במשמרתו.

"במסגרת השיחות נדבר על שורה של אתגרים ואנחנו יכול להגיד לך שאיראן לא תהיה גרעינית במשמרת שלי". כזכור, ריבלין הגיע לוושינגטון לא רק כביקור פרידה אלא גם בניסיון להציג את החששות הישראליות מההשלכות של הסכם גרעין חדש ואת כשליו.

אם לא די בכך, ואולי במסר כלפי מבקריו בצד הרפובליקני של המפה, ניצל ביידן את ההקשר האיראני כדי להבהיר כי הוא אינו מהסס לפגוע באיראן כשהיא מאיימת על ארה"ב. בכך למעשה שם את ישראל וארה"ב בחזית אחת. ביידן אמר: "אני הוריתי על התקיפות של המיליציות האיראניות שהחלו לפגוע במטרות אמריקניות לאחרונה, ולי יש את הסמכות הזאת תחת סעיף 2 של החוקה האמריקנית."

בנוסף לכך, ביידן הדגיש את רצונו לקיים פגישה עם ראש הממשלה נפתלי בנט בקרוב בבית הלבן, כפי שהודיע הבית הלבן זמן קצר לפני שריבלין הגיע.  

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, בפגישה עם הנשיא ראובן ריבלין בבית הלבן // צילום: אי.פי,

לסיכום אמר ביידן שריבלין היה "חבר אמיתי ועשה את המיטב". הוא הביע צער שריבלין עוזב אך הוא מיד אמר: " זה נהדר להיות נשיא, אך בישראל האזרחים חושבים ששבע שנים זה מספיק וגם שמונה שנים במקרה שלכם", ביידן צחק כשריבלין אמר את זה. 

"אין לנו בת ברית יותר טובה יותר מארה"ב", הדגיש ריבלין ואמר שההצהרה של ביידן על המחויבות האמריקנית למדינה היהודית "מבהירה שיש לנו חבר גדול בבית הלבן". ביידן מיד ענה :"אכן יש לכם".

ריבלין סיים את דבריו באומרו "שאלוהים יברך אתכם, אותך ואת היחסים בין שתי המדינות". 

החשש: התקדמות במגעים מול איראן

מפגש הנשיאים הוא רגע השיא בביקורו של הנשיא ריבלין בארה"ב, ולאחריו נפגש ריבלין עם יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי, שבה הוא רואה ידידה קרובה. הוא צפוי להיפגש גם עם מחוקקים נוספים בגבעת הקפיטול. בפגישתם אמרה פלוסי כי "כבוד גדול כיו"ר בית הנבחרים לקבל אותך לקונגרס. וגם זכות גדולה אישית שלי בתור מי שמעריצה את המנהיגות שלך. פעם שעברה שהיינו ביחד זה היה בדיוק לפני המגפה ביד ושם, כדי לציין את 75 השנה לשחרור אושוויץ. בדרך עצרנו באושוויץ כדי שזה יהיה אפילו עם עוד יותר משמעות. וכשחזרנו, העברנו חקיקה חדשה כדי לממן חינוך על השואה באופן נרחב יותר. התמיכה בישראל בקונגרס הזה תמיד הייתה דו-מפלגתית ותמיד תהיה כך. בגלל הערכים המשותפים והחששות הביטחוניים שלנו. אנחנו מצפים לערוך איתך שיחה ומרגישים כבוד ענק לארח אותך".

הנשיא ריבלין הודה לפלוסי על בואה לאירוע לרגל שחרור מחנה ההשמדה אושוויץ והדגיש כי לישראל אין חברה גדולה יותר מארצות הברית. "היחסים המיוחדים בינינו תמיד היו מבוססים על ערכים משותפים של דמוקרטיה וליברליזם. אנחנו חברים עם קשרים חזקים ולפעמים לחברים יש מחלוקות. זה לעולם לא יסכן את היחסים ההדוקים שלנו. הייעוד שלנו חוצה ממשלות או מפלגות וגם כאשר יש חילופי שלטון, המחויבות שלנו זה לזה נשמרת ונעשית חזקה יותר. אני מודה לך מקרב לב על התמיכה האיתנה בביטחון ישראל. תודה על ההזמנה לקפיטול, המקדש של הדמוקרטיה של כל העולם החופשי". 

איראן מילאה חלק ניכר מסדר היום של ריבלין עוד טרם הגעתו לוושינגטון, עם אירוע פרידה מרשים מהקהילות היהודיות בארה"ב שהתקיים לכבודו בניו יורק ביום ראשון. בפגישה עם המנהיגים היהודיים עמדו לצידו גלעד ארדן, שגריר ישראל לארה"ב ולאו"ם, ולאה גולדין המתלווה אל הנשיא בחלק מפגישותיו בארה"ב כחלק מהמאמצים להשבת בנה הדר גולדין ז"ל.

שורת ביקורים של דמויות ביטחוניות בארה"ב לאחרונה ביטא את החשש הישראלי מהמו"מ סביב הסכם הגרעין עם איראן. החשש נובע מכך שממשל ביידן עשוי לקבל את התנאים של ההסכם המקורי, אשר למעשה סוללים לאיראן את הדרך לתוכנית גרעין ללא הגבלות משמעותיות כבר ב-2025, אף שבארה"ב מתעקשים כי הכוונה היא לשדרג את ההסכם כך שיהיה "ארוך יותר וחזק יותר".

למעשה, זוהי פגישת העבודה הפומבית הראשונה של ביידן עם גורם ישראלי רשמי, מאז השבעת הממשלה החדשה בישראל. לאור העובדה שהפגישה תיערך בסמוך לסיום מבצע 'שומר החומות', ריבלין צפוי להעלות על נס את השותפות האמריקנית-ישראלית במלחמה בטרור ולהודות לאמריקנים על הגב שהעניקו לישראל ברמה המדינית והצבאית במבצע האחרון.

פגישתם של הנשיאים נערכה לאחר הדיווח על כוחות אמריקנים אשר תקפו מיליציות פרו-איראניות בעיראק ובסוריה, שבהם היו מאגרי נשק. "המטרות נבחרו משום שהן שירתו את המיליציות האיראניות לתקיפת כוחות אמריקנים באמצעות כלי טיס בלתי מאוישים", הודיעו בפנטגון, וציינו כי הנשיא ביידן "הורה לבצע פעילות צבאית נוספת כדי לשבש מתקפות כאלו ולהרתיע מביצוען".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר