המאבק הצמוד באופן היסטורי בבחירות לנשיאות ארצות הברית הוא חדשות רעות עבור המועמדת הדמוקרטית, קמלה האריס, שבמשך חודשים נהנתה מיתרון גדול על יריבה בסקרים. כעת נראה כי המגמה התהפכה וכמה סקרים חשובים אף העניקו ניצחון בהצבעה הארצית לטראמפ. אך חמישה מפתחות יכולים עדיין להפוך את המגמה על פיה ולהפוך את האריס לנשיאה הראשונה בהיסטוריה האמריקנית.
המפתחות של האריס
מניעת הכרסום בתמיכה בקרב השחורים והלטינו-אמריקנים – תמונת מראה למפתח של טראמפ. לשם המחשה, ביידן ניצח ב-2020 כאשר גרף 92% מקולות השחורים ו-59% מקולות הלטינים. האריס חייבת גם לוודא ששיעור התמיכה בה בקרב האמריקנים ממוצא אסיאתי נשאר גבוה.
שיעורי הצבעה גבוהים בקרב הנשים – הבחירות האלה יכולות להתברר כבעלות השוני הגדול ביותר בין הצבעת גברים, שנוטים יותר ויותר לרפובליקנים, לבין הצבעת נשים, הנוטות לדמוקרטים. כאן סוגיית המפתח, שיכולה לגייס למען האריס, היא ההיתר להפסיק הריון. אחרי שבית המשפט העליון, עם רוב שמרני, ביטל את הפסיקה בתיק רו נגד וייד והחזיר את סוגיית ההפלות להחלטת המדינות, קיבלו הדמוקרטים מתנה אלקטורלית, שכבר הסבה נזקים לרפובליקנים בבחירות האמצע. האריס סוחטת את הסוגייה עד הסוף ומקווה שזכות הנשים לגופן תביא לה את הניצחון.
הגדלת התמיכה בפרוורים – קמפיין האריס מנסה למשוך אליו רפובליקנים מתונים, המתקשים להצביע לטראמפ, ועצמאיים בעלי נטייה לימין. לשם כך גייסה בין השאר את הנבחרים הרפובליקנים לשעבר ליז צ'ייני ואדם קינזינג'ר, שהזהירו מפני הנטיות האוטוריטריות של טראמפ. התושבים המשכילים ולרוב לבנים של הפרוורים הם אחת מנקודות האור של סגנית הנשיא בקמפיין הזה, במיוחד בהתחשב בכך שהמועמד הרפובליקני לא ממש טרח להשקיע ב"בייס" של ניקי היילי.
נטרול ההובלה של טראמפ בשאלות של כלכלה והגירה – בצוות של טראמפ מנסים לכרסם באמון שלו זוכה המועמד הרפובליקני בשני התחומים. האריס, שהציבה את הורדת המחירים כאחד המסרים המרכזיים שלה, הצליחה יותר מאשר ביידן, שכל השקעתו בתשתיות האמריקניות לא הניבה לו דיבידנדים בקרב הבוחרים. טראמפ תקף את האריס על הכישלון לעצור את זרם המהגרים דרך הגבול הדרומי וזכה להבנה גדולה בקרב הבוחרים; האריס, מצדה, טענה כי הוא חסם חקיקה דו-מפלגתית לפתרון הבעיה – רק כדי שיהיה לו קרדום אלקטורלי.
עבודת שטח טובה מזו של טראמפ – מעבר מדלת לדלת, המרצת מצביעים ונוכחות בשטח. ב-2016 טראמפ ניצח למרות קמפיין שטח דל, ב-2020 הדמוקרטים דווקא היו פחות נוכחים, אך ב-2022 תיקנו בבחירות האמצע. הפעם נראה שהם משקיעים שוב יותר מאשר הרפובליקנים.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו