מישיגן בצומת דרכים: ״אנחנו רק רוצים שזה ייגמר״

המירוץ הצמוד במדינה המתנדנדת משקף את הקרעים העמוקים בחברה האמריקנית • מחד הקהילה המוסלמית המאיימת בחרם על הדמוקרטים, מאידך מצביעי מעמד הביניים המודאגים מיוקר המחיה והדיור • ״התאכזבתי מהדמוקרטים אבל גם חושש מעליית הימין הקיצוני", מסביר ג'ושוע, תושב דטרויט

הצבעה מוקדמת בדטרויט, השבוע . צילום: Getty Images via AFP

שלטי חוצות אימתניים מלווים את היוצאים משדה התעופה של דטרויט. "הצוות למען ישראל שאפשר לסמוך עליו", נכתב באותיות ענק לצד תמונה של סגנית הנשיא קמלה האריס וחברת בית הנבחרים הדמוקרטית אליסה סלוטקין.

מאחורי הקמפיין עומדת קבוצת תורמים שעל פי דיווחים קשורה למפלגה הרפובליקנית, ומטרתה לזרוע מסרים סותרים על עמדותיה של האריס כלפי ישראל.

עצרת תמיכה בקמלה האריס בהשתתפות ברק אובמה במישיגן, השבוע, צילום: רויטרס

מודעות אלו לא מתפרסמות רק במישיגן המתנדנדת, אלא גם במדינה מתנדנדת נוספת, פנסילבניה. לאחר נסיעה של כמה דקות נראה שלט חוצות נוסף ועליו הכיתוב "אני רפובליקני ולא אצביע לטראמפ".

"כל כך הרבה דרמה". משתתפים בדרך לאירוע קמפיין של קמלה האריס בדטרויט, צילום: רויטרס

מלחמת עולם שלישית

בכניסה לאן ארבור, אחד מפרבריה של דטרויט, נמצאת אוניברסיטת מישיגן היוקרתית, ההופכת את הפרבר למעין עיירת קולג' תוססת המארחת סטודנטים, אך גם משמשת מקום מושבם של מקומיים רבים ששורשיהם נטועים עמוק במדינה.

אחד מהתושבים הוא איאד, נהג אובר מוסלמי אשר גדל בחלק הלא סטודנטיאלי של אן ארבור. "להגיד לך את האמת? לאנשים לא אכפת מהבחירות כאן", הוא אומר. "יש כל כך הרבה דרמה סביב הבחירות האלה שאנשים רק רוצים שזה ייגמר", הוא מוסיף. "לא משנה מי יזכה, אני רק מקווה שהם יקיימו את מה שהם מבטיחים. טראמפ יכול להחליט שהוא עושה משהו, ואז למחרת הוא מתחרט ועושה משהו אחר".

קלפי בדטרויט, מישיגן, השבוע, צילום: Getty Images via AFP

"תראה מה קרה עם ההוריקן שהיה במדינה, אנשים לא הבינו איפה הצבא שלנו, איפה החיילים שיגיעו לעזור. למה הם מחוץ למדינה מטפלים בבעיות של אחרים?" שואל איאד בזעם. "העולם על סף מלחמת עולם שלישית. אבל אנחנו צריכים שלום. העולם חייב כבר שלום ואני מקווה שהמועמד שיזכה יעשה משהו בעניין".

נזקי הוריקן "מילטון", צילום: אי.אף.פי

ישראל לא בראש מעייניהם

סוגיות שונות מעסיקות את הבוחרים המקומיים, ולא צריך ללכת רחוק כדי להבחין בכך. באחד מהרחובות ההומים עומדים שני סטודנטים מקומיים ליד עמדת הסברה שנועדה לעודד את תושבי המקום להצביע. הם מציעים ממתקים קטנים לבאי העמדה ומנסים להגביר את אחוזי ההצבעה באזור.

טראמפ. "יכול להחליט שהוא עושה משהו, ואז למחרת הוא מתחרט ועושה משהו אחר"., צילום: רויטרס

"לדעתי בעיית הדיור היא אחת הסוגיות המרכזיות במישיגן", אומרת אייבי דלווין, תושבת המקום. "המחירים פה הפכו להיות מטורפים, וגם האוכלוסייה האמידה מתקשה לעמוד בהם. בכלל, יוקר המחיה מעסיק פה הרבה אנשים".

הפגנה למען הפלות בג'ורג'יה, השנה. נושא מרכזי, צילום: רויטרס

גם נושא ההפלות, לדעתה, מעסיק רבים. "הרבה מצביעים מבולבלים לגבי מה שכל מועמד מבטיח. חלק בכלל חושבים שטראמפ הוא בעד הפלות, אבל זה ממש לא נכון".

אייבי, אמריקנית לבנה שראשה מכוסה בחיג'אב, טוענת כי המלחמה בין ישראל לחמאס "לא תשפיע יותר מדי על המצביעים. חשוב לנו מה שקורה שם, אבל קודם כול אנחנו צריכים לדאוג למה שקורה פה במדינה שלנו". קשה להתעלם מהסיפא בדבריה של אייבי על רקע הלחץ הרב שמפעילה הקהילה המוסלמית במדינה על האריס בנוגע לעמדותיה ותמיכתה בישראל.

ראש בראש

במדינת מישיגן שני המועמדים נמצאים כרגע על סף תיקו כמעט מוחלט במרבית הסקרים. המדינה המתנדנדת, שבאופן היסטורי נותנת את חמישה-עשר האלקטורים שלה למועמד דמוקרטי, "חצתה את הקווים" במערכת הבחירות של 2016 והעניקה לטראמפ את אחד המפתחות שסייעו לו בניצחון על הילרי קלינטון, אך חזרה לתמוך בדמוקרטים ב-2020.

קמלה האריס בדטרויט, השבוע, צילום: Getty Images via AFP

לאורך מסע הבחירות ניסו בקהילה המוסלמית המקומית להניא את ביידן, ולאחר מכן את האריס, מתמיכה בלתי מעורערת בישראל. כחלק מהקמפיין של מתנגדי ישראל, בעיקר בקרב תושבי דירבורן, הנחשבת לעיר הראשונה בארצות הברית עם רוב אמריקני-מוסלמי, תושבים רבים במדינה איימו שלא להצביע למועמד הדמוקרטי ולהימנע מהצבעה כלל, מה שיכול לסייע לטראמפ.

מנגד, במפלגה הדמוקרטית, הזקוקה לכל קול במרוץ הצמוד, ניסו לסכל את תנועת "הבלתי מחויבים" וקיימו עם מנהיגיה שיחות רבות כדי להסיר את איומי החרם של ההימנעות בהצבעה.

להגיע ללבנים ממעמד הביניים. אמינם וברק אובמה בעצרת תמיכה בקמלה האריס בדטרויט, צילום: AP

אמש בדטרויט קיים הנשיא לשעבר ברק אובמה עצרת תמיכה בהאריסא. ת מופע הפתיחה שמרו בקמפיין לראפר אמינם, שהודיע על תמיכתו בהאריס – ניסיון נוסף להגיע למצביעים ממעמד הביניים, לבנים, שעדיין מתלבטים. על אותו פרופיל עונה ג'ושוע, שגדל בדטרויט. "אני התאכזבתי מאוד מהדמוקרטים בשנים האחרונות, אבל גם חושש מעליית הימין הקיצוני". לשאלתנו מדוע המרוץ כה צמוד במדינה, הוא טוען כי "זה חלק מהפילוג הגדול שנוצר פה בארצות הברית ומגיע לשיאו עכשיו בבחירות. אני מאוד מקווה שכל הצדדים יקבלו את התוצאות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר