16 ימים לבחירות: האריס מובילה בסקרים, טראמפ מצמצם את הפער

בעוד האריס ממשיכה להוביל באחוזים בודדים בסקרים הארציים, טראמפ רושם ביצועים טובים יותר בחלק מהם • רוח הלחימה של הנשיא לשעבר, לצד היכולת של הצד הרפובליקני להניע מצביעים, צריכה להדאיג את סגנית הנשיא

נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ בעצרת בפנסילבניה. צילום: רויטרס

מתקרבים לקו הסיום: 16 ימים לפני הבחירות בארה"ב, הסקרים מצביעים על צמצום הפער בין המועמדת הדמוקרטית קמלה האריס והמועמד הרפובליקני דונלד טראמפ. 

במישור הארצי, מכון סקוט רסמוסן מעניק להאריס 50 אחוז ולטראמפ 49. סקר גייטוואי נותן להאריס 53 אחוזים ולטראמפ 47. כזכור, בשיטה האמריקנית האלקטורים קובעים ולא בחירת רוב המצביעים. אבל כאשר הפער עומד על שישה אחוזים כמו בסקר זה, המשמעות היא שהאריס כן לוקחת את הבחירות.

האריס בעצרת בחירות: "טראמפ מרוכז רק בעצמו" // צילום: רויטרס

ואולם, גם במישור הארצי יש סקרים שנותנים את התוצאות ההפוכות.
אקטיבווטס נותן לטראמפ 51 ולהאריס 49. סקר פוקס מצא שטראמפ נתמך על ידי 50 אחוז והאריס רק על ידי 48. אם הנתונים ממש הפוכים מה בכל זאת אפשר ללמוד מהם? שטראפ מצמצם את הפער. עד לפני שבוע כל הסקרים הארציים זיהו שהאריס גוברת עליו בפער של אחוז, שניים ואפילו שלושה. בימים האחרונים, אם מצרפים את האינדיקציות העולות מכלל הסקרים, עולה שהוא מתחזק בעקביות.

או כפי שסיכם זאת מדד TIPP, היתרון של האריס הצטמצם לאחוז אחד, נכון לאתמול, 19 באוקטובר, לעומת 3 אחוזים ב-14 באוקטובר. עבור האריס מדובר בסימן מאוד מדאיג. כי מבחינת טראמפ, שבועיים וחצי לפני בחירות, מומנטום כזה הוא הדבר הטוב ביותר שיכול להיות למתמודד.

אבל כאמור, הבחירה במדינות עצמן היא זו שתכריע את הבחירות. פה אמנם תמונת הסקרים עוד יותר מעורבלת. ובכל זאת גם במישור זה יש למחנה טראמפ יותר סימנים חיוביים. בעוד ועוד מדינות מתנדנדות, הנתונים שלו משתפרים.

הצבעה מוקדמת בבחירות לנשיאות ארצו תהברית במישיגן, צילום: איי.פי

הוא לא בהכרח מנצח על פי הסקרים אבל כן מדביק את האריס. במפלגתו סבורים שההצבעה לטובתו בפועל תהיה גבוהה יותר, משום שרבים מתומכיו לא כנים עם הסוקרים. טראמפ לכל הדעות התחזק בפנסילבניה ומישיגן בשבועיים האחרונים. פיענוח הסקרים של ניו יורק טיימס מראה כיצד טראמפ עקף את האריס בצפון קרולינה, ג'ורג'יה, ואריזונה או נצמד אליה בוויסקונסין, מישיגן ונבאדה. כלומר, כמו במפה הארצית, התנופה בצידו.

בשורה התחתונה, טראמפ נהנה מהתחזקות ונראה שגם מרוח לחימה עזה הרבה יותר מאשר בצד הדמוקרטי. להערכת שתי המפלגות, הבחירות יוכרעו על ידי הצד שיניע טוב יותר את הבוחרים לצאת ולהצביע. לשם כך נדרשת התלהבות שקיימת בצד האדום ולא מספיק בצד הכחול – אובמה עצמו הודה בכך.

תומכי האריס במדינת נבדה, צילום: איי.פי

הרפובליקנים מאידך, הפיקו לקחים מבחירות 2020 והפעם דוחפים את אנשיהם להשתתף בהצבעה המוקדמת שכבר החלה. כמובן שגם הדמוקרטים עושים זאת, ואולם הם עצמם מודים שהקמפיין שלהם לא בשיאו.
אחרי שאמרנו את כל זה יש לזכור שכל הנתונים וכל הסקרים הם בתוך הטווח של טעות הדגימה ושסקרים משקפים תמונת מצב עכשיו ואינם תחזית לעתיד.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר