סיבה לדאגה עבור טראמפ? שוויון בסקרים בשתי מדינות עם נטייה רפובליקנית

האתר הפוליטי הנחשב The Hill הכריז כי בצפון קרוליינה ובג'ורג'יה קמלה האריס השתוותה לטראמפ • בעקבות השינוי, גם רשת פוקס השמרנית קבעה רק שלשום: כעת למועמדת הדמוקרטית יש סיכוי גבוה יותר לנצח במרוץ • וגם: למה צפון קרוליינה כל כך חשובה

סיכות של הקמפיין הדמוקרטי בשרלוט, צפון קרוליינה, שלשום. צילום: אי.פי.אי

לא רק הסקרים שאחרי העימות: רשת "פוקס ניוז" והאתר חדשות הפוליטיקה האמריקני The Hill מצביעים על כך שלמועמד הרפובליקני מסתמנת בעיה בשתי מדינות שהיו אמורות להיות בידיו – צפון קרוליינה וג'ורג'יה.

רשת פוקס השמרנית עדכנה אך שלשום את התחזית שלה והצביעה על כך שלנוכח התנודה לטובת הדמוקרטים בשתי המדינות, לקמלה האריס יש כעת סיכוי גדול יותר לנצח במרוץ. הערב (שבת, שעון ישראל) קבע גם The Hill כי המרוץ בשתי המדינות נמצא בשוויון. בג'ורג'יה יש למועמד הרפובליקני יתרון זניח של 0.3%, ואילו בצפון קרוליינה יש להאריס יתרון של 0.1%.

האריס בעצרת בגרינסבורו, צפון קרוליינה, שלשום, צילום: GettyImages

רק בחודש שעבר אמר נציג של קמפיין טראמפ בתדרוך לכתבים כי צפון קרוליינה היא מדינת המפתח לבניית החומה האדומה שתבטיח ניצחון לטראמפ. "כל עוד אנחנו שומרים על צפון קרוליינה, אנחנו רק צריכים לזכות בג'ורג'יה ובפנסילבניה", אמר הנציג. "זה כל מה שאנחנו צריכים לזכות בו (כדי לנצח)", הוסיף, וההשקעה בתשדירים נותבה בהתאם. אולם לפחות בינתיים נראה שיש לרפובליקנים בעיה להבטיח את צפון קרוליינה עצמה.

טראמפ באירוע בצפון קרוליינה בתחילת החודש, צילום: רויטרס

רק כדי לסבר את האוזן: לפי ממוצע הסקרים של The Hill, ערב פרישת ביידן, טראמפ הוביל בג'ורג'יה עם יתרון של 4%, ובצפון קרוליינה ההפרש לטובתו עמד על כ-4.9%.

ג'ורג'יה וצפון קרוליינה מעניקות 16 אלקטורים כל אחת (כדי לזכות בנשיאות, נדרשים 270), אולם במחנה הדמוקרטי סבורים כי היא משמעותית יותר עבור הניצחון. זו הסיבה שהאריס ערכה שתי עצרות בצפון קרוליינה ביום חמישי האחרון – ונראה שהיא מצליחה להלהיב את הקהל במדינה. לעצרת הראשונה הגיעו בשרלוט הגיעו כ-7,500 איש, לשנייה בגרינסבורו – 17,000. לשם המחשה, מציינים באתר The Hill, עצרת של הנשיא ביידן בבירת צפון קרוליינה, ראלי, בשלהי יוני משכה רק כאלפיים איש.

ספטמבר 2008: המועמד הדמוקרטי דאז לנשיאות, ברק אובמה, בעצרת בצפון קרוליינה., צילום: רויטרס

נראה שאחד ההסברים להתלהבות הוא שבמדינה הרפובליקנית, מועמד - או מועמדת - שאינו לבן מעוררים יותר את המצביעים השחורים. לשם המחשה, ב-2008 היה ברק אובמה המועמד הדמוקרטי היחיד שהצליח למשוך את המדינה לצד הדמוקרטי במאה ה-21. "אם תנצח כאן, היא הנשיאה הבאה של ארצות הברית כי לטראמפ אין נתיב אחר (לניצחון)", אמר בסוף השבוע מושל צפון קרוליינה רוי קופר.

בקמפיין הרפובליקני מבינים את הבעיה: הנשיא לשעבר טראמפ ביקר בשרלוט בשבוע שעבר ובחודש שעבר הופיע גם בג'ורג'יה. הוא ניצח בשתי המדינות ב-2016, והסתפק בצפון קרוליינה ב-2020.

בינתיים, מתפרסמים עוד ועוד סקרים שנערכו לאחר העימות הנשיאותי. בשבעה מתוך עשרה סקרים שנערכו ביום העימות או אחריו, מובילה האריס ביתרון של ארבעה-חמישה אחוזים, בשניים יתרונה עומד על שלושה אחוזים, ובאחד – על שני אחוזים. לפי שורת אנליסטים, הדיבייט אמנם העניק להאריס רוח גבית, אבל לא חזקה מספיק.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר