בלי נוקאאוט: האריס הצליחה לנצל את החולשות של טראמפ

האריס ניהלה את הקרב מתוך עמדת כוח ושליטה, כשהיא ממשיכה לתקוף את טראמפ בצורה ממוקדת • טראמפ, שהתרגל להיות בעמדת התקפה, מצא עצמו מתגונן, ודווקא ההגנה הזו, ולא המתקפות הרגילות שלו, היא שהפכה אותו לפגיע יותר בעיני הציבור

נציגי התקשורת צופים בעימות באולפני ABC. צילום: רויטרס

העימות בין דונלד טראמפ לקמלה האריס בפילדלפיה היה דומה לקרב בין מתאגרף מנוסה לבין יריבה צעירה ונחושה שלא מתכוונת לוותר. טראמפ, עם שנות ניסיון רבות בזירה הפוליטית, ניצב מול האריס שהגיעה עם אסטרטגיה ברורה ומדוקדקת.

האריס: התקפות ממוקדות ותזמון מושלם

האריס הגיעה לעימות עם מטרה ברורה: לגרום לטראמפ לאבד שליטה ולחשוף את חולשותיו בפני קהל הצופים. היא השתמשה באחת הטכניקות הרטוריות החזקות ביותר: התקפה מתמדת במינונים מדודים. המועמדת הדמוקרטית ניהלה את העימות בדייקנות של מתאגרפת שמכה את יריבה במקומות הנכונים.

היא התמקדה בהתקפות פרובוקטיביות שהיכו את טראמפ בנקודות החלשות שלו, כשהיא מכוונת לגרום לו לאבד את קור הרוח ולהגיב באימפולסיביות. ההצהרה שלה כי "טראמפ פוטר על ידי 81 מיליון בוחרים" - מספר הבוחרים שהצביעו לג'ו ביידן בשנת 2020 - הייתה דוגמה מובהקת לטקטיקה זו. טראמפ, שמתאפיין בתגובות מהירות ורגשיות, נגרר שוב ושוב להגן על עצמו, מה שהוציא אותו מאיזון והציג אותו כמי שמובל על ידי רגשותיו.

האריס לא הסתפקה בהתקפות ישירות אלא שילבה גם לגלוג ואירוניה, מה שהדגיש את חוסר האמינות שבטענותיו של טראמפ, כמו באמירתו על מהגרים שאוכלים חיות מחמד באוהיו. היא שמרה על פאסון תוך שידור ביטחון ויכולת לשלוט במצב, מה שחיזק את מעמדה בעימות.

מעבר לכך, האריס השתמשה ברטוריקה אישית כדי לפנות לקהל רחב: היא הציגה את עצמה כמי שמגיעה מהמעמד הבינוני, תוך שהיא משדרת קשר ישיר עם הקהל הבוחרים. באמירה כמו "דונלד טראמפ לא מתכנן דבר עבורכם", היא לא רק תקפה את יריבה, אלא יצרה חיבור רגשי עמוק עם המעמד הבינוני שהרגיש נזנח. דרך רטוריקה של חמלה והזדהות במגוון נושאים, מסוגיית ההפלות ועד המלחמה בעזה, היא ביססה את עצמה כדמות חיובית המייצגת את קולו של הציבור הרחב.

טראמפ: ניסיון מול רטוריקה מגוננת

טראמפ, מצדו, הציג את עצמו כמתאגרף ותיק בזירה, אך מצא עצמו מתגונן שוב ושוב. הבעיה העיקרית של טראמפ בעימות הזה הייתה הנטייה שלו להיגרר לנושאים שוליים ולסטות מהנושאים המרכזיים שעליהם התנהל הדיון. בד בבד, הוא בחר להישען על רטוריקה מפלגת ועל תיאוריות קונספירציה ישנות כמו הבחירות ה"גנובות" מ-2020 או סיפורים חסרי בסיס על מהגרים. במקום להתמקד בנושאים מהותיים כמו כלכלה ובריאות, טראמפ נגרר לתגובות על האשמות אישיות ולהגנה על קמפיין הבחירות שלו.

תוך כדי המאבק, טראמפ מצא עצמו מתעסק שוב ושוב בעצמו ולא בציבור הבוחרים. הוא לא הצליח להתרכז בנושאים המרכזיים של העימות, מה שהותיר אותו חשוף לאסטרטגיית ההתקפה של האריס. גישתו המגוננת גרמה לו להיראות כמי שעסוק בעיקר בעצמו ולא במצוקות הציבור, דבר שפגע במעמדו בעימות.

מנצחת ברורה ללא נוקאאוט

העימות בין טראמפ להאריס לא הסתיים בנוקאאוט: טראמפ המשיך לעמוד על רגליו עד הסוף. אך זה היה קרב רטורי של ממש שבו האריס הצליחה לנצל את חולשותיו של טראמפ ולהוציא אותו משיווי משקל. כמו בקרב איגרוף, הניסיון של טראמפ לא הספיק כדי לגבור על יריבה נחושה וממוקדת שהכינה את עצמה היטב לקרב.

בסופו של דבר, האריס ניהלה את הקרב מתוך עמדת כוח ושליטה, כשהיא ממשיכה לתקוף את טראמפ בצורה ממוקדת ומדויקת. טראמפ, שהתרגל להיות בעמדת התקפה, מצא עצמו מתגונן שוב ושוב, ודווקא ההגנה הזו, ולא המתקפות הרגילות שלו, היא שהפכה אותו לפגיע יותר בעיני הציבור.

ד"ר צוריאל ראשי הוא מומחה לרטוריקה מביה"ס לתקשורת באוניברסיטת אריאל ומנהל את קבוצת "הנאומים הגדולים"

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר