"לא תנסה לרצות את כולם": כך תראה הגישה של האריס כלפי ישראל - ואיך תיבדל מביידן

אם אכן תזכה במרוץ לבית הלבן, חלק מהגורמים העריכו כי האריס תבקש להדגיש את עצמאותה מביידן – אך בלי להתנתק ממדיניותו • בעלה היהודי של האריס, דאג אמהוף, אמר: "היא תמיד תדאג להבטיח שישראל תוכל להגן על עצמה"

קמלה האריס. צילום: רויטרס

מאז החלה המלחמה בעזה, קמלה האריס לא חרגה מגישת הממשל כלפי ישראל, אולם הטון שלה כלל היה יותר חריף מזה שבו נקט ג'ו ביידן.

בחודש מארס אמרה כי "על ישראל לעשות יותר כדי להגביר את זרם הסיוע" וקראה להפסקת אש מיידית. זמן קצר אחרי לא פסלה "השלכות" אפשריות אם ישראל תצא למבצע ברפיח. ולפני חודש בראיון למגזין המזוהה עם הצד השמאלי של המפה אמרה כי היא "מבינה את הרגשות" של המוחים בקמפוסים, אך גם הבהירה: "יש דברים שהם אומרים ואני דוחה מכל וכל".

האריס במטה הבחירות: ״אנחנו אוהבים אותך ג׳ו״ // רויטרס

רגע לפני הפגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ניסו ב-CNN להכניס מעט בהירות לגבי העמדות של האריס. אמש (רביעי, שעון ישראל) לא נכחה האריס בקונגרס ולא ניהלה כמקובל את הכינוס המיוחד לכבוד נתניהו, וזאת משום שלא רצתה לבטל עצרת בחירות מתוכננת מראש באינדיאנה. אולם לפי שורה ארוכה של עוזרים וגורמים המכירים את האריס אומרים כי אין באירוע הזה כדי לקבוע מסמרות באשר לעמדותיה.

"אין לנו מספיק מידע", אמר ל-CNN ריצ'ארד האס, לשעבר נשיא המועצה ליחסי חוץ ובכיר במחלקת המדינה תחת הנשיא ג'ורג' וו' בוש. "כל מי שאומר שיש לו תשובה לא באמת עוזר. אי אפשר לשפוט את האדם על סמך כהונתו כסגן נשיא". גם אנשים ששוחחו עם האריס בעניין ישראל, מציינים ב-CNN, השתהו כדי לחשוב מה לענות על השאלה והציעו לחכות לפגישה עם נתניהו.

ביידן והאריס. הפורש והמיועדת, צילום: אי.פי.אי

בה בעת, חלק מהגורמים העריכו כי האריס תבקש להדגיש את עצמאותה מביידן – אך בלי להתנתק ממדיניותו. "היא לא תנסה לרצות את כולם", אמרו.

במפלגה הדמוקרטית מזהים את הבעיה שבאי הבהירות, ואתמול שוגר בעלה של האריס, דאג אמהוף, כדי לסייע בסוגייה. בשיחת זום עם המועצה היהודית הדמוקרטית ועם "נשים יהודיות למען קמלה", אמר אמהוף: "הרשו לי להבהיר: סגנית הנשיא הייתה ותהיה תומכת איתנה של ישראל כמדינה בטוחה, דמוקרטית ויהודית, ותמיד תדאג להבטיח שישראל תוכל להגן על עצמה. נקודה. וזאת משום שזו מי שהיא".

בשיחת הזום אמהוף דיבר ארוכות על תחושת המחויבות כג'נטלמן השני היהודי הראשון בארה"ב, שאותה ניתב לבניית אסטרטגיה למאבק באנטישמיות בארה"ב. הוא גם שיתף בכאב האישי שהיה מנת חלקו ב-7 באוקטובר. "אמשיך לקיים אורח חיים יהודי, ואולי אפילו תהיה מזוזה בבית הלבן", אמר למשתתפי השיחה.

קמלה האריס ובעלה דאגלס אמהוף (ארכיון), צילום: איי.אף.פי

כך או כך, השאלה היא בסופו של דבר איך תיראה הגישה של האריס עצמה. ביידן כינה את עצמו "אמריקני ציוני". האם גם האריס תהיה כזו? לא בטוח. סגן היועץ לביטחון לאומי של האריס, דין ליברמן, אמר ל-CNN: "סגנית הנשיא הייתה והינה תומכת חזקה של ישראל כבית בטוח ודמוקרטי לעם היהודי. היא תמיד תדאג לכך שישראל תוכל להגן על עצמה מפני האיומים, לרבות איראן ומיליציות הנתמכות בידיה כמו חיזבאללה וחמאס. אפשר למתוח ביקורת על צעדים מסוימים של ממשלת ישראל ולהישאר תומך ברור של מדינת ישראל ועם ישראל. ותמיכה זו בשום אופן אינה סותרת את העמדה, שלפיה לעם הפלשתיני מגיעים חירות, כבוד והגדרה עצמית".

גם הסנאטור כריס מרפי מקונטיקט סבור שיהיה שינוי. "הנשיא ביידן הביא לבית הלבן יחסים ארוכי שנים עם נתניהו והיסטוריה ארוכה של יחסי ארה"ב-ישראל", אמר מרפי, חבר בוועדת החוץ של הסנאט, שמכיר את נטיותיה של האריס בתחום החוץ. "זה בהחלט נראה כרגע שיש לחשב מחדש את היחסים ולמחשבה רעננה כיצד לגשת לנוף הפוליטי בישראל שנוטה יותר ימינה משאי פעם יכולנו לדמיין".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר