ביידן נגד פסיקת העליון: "אין מלכים בארה"ב - בית המשפט ערער את שלטון החוק"

נשיא ארה"ב התבטא נגד החלטת ביהמ"ש העליון, שקבעה כי ישנה חסינות חלקית למעשיו של טראמפ • ביידן קרא לפסיקה: "תקדים מסוכן" והוסיף כי מדובר ב"המשך של התקפות בית המשפט העליון על עקרונות שנקבעו לפני שנים רבות באמריקה"

"אין מלכים בארה"ב". ביידן, הערב. צילום: אי.פי

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן התייחס לפסיקת בית המשפט העליון האמריקני שקבע כי לנשיא לשעבר דונלד טראמפ ישנה חסינות "חלקית" מהעמדה לדין על חלקו במהומות הקפיטול אחרי הבחירות לנשיאות ב-2020.

מהומה בגבעת הקפיטול: המונים התפרצו לקונגרס // צילום: רויטרס

"אין מלכים באמריקה, כך נוסדה האומה הזאת. אף אחד הוא לא מעל החוק, אפילו לא נשיא ארה"ב. כולנו שווים בפני החוק. ההחלטה של היום פירושה שאין כמעט מגבלות על מה שנשיא יכול לעשות. הפסיקה של בית המשפט העליון שינתה זאת. זה תקדים מסוכן", אמר ביידן.

"המשך התקפה על עקרונות אמריקניים"

"החלטת בית המשפט מערערת על שלטון החוק. לאמריקנים מגיעות תשובות מבית המשפט על טראמפ ואירועי 6 בינואר לפני הבחירות".

"אף אחד הוא לא מעל החוק". ביידן, הלילה, צילום: רויטרס

עוד אמר ביידן: "מאוד לא סביר שתהיה הכרעה בנוגע לטראמפ לפני הבחירות. העם האמריקני חייב להחליט אם המתקפה של טראמפ על הדמוקרטיה הופכת אותו לבלתי כשיר להיות נשיא", והוסיף: "נשיאים יחליטו מה הם גבולות הנשיאות, כי החוק לא יעשה זאת יותר. כל נשיא יהיה חופשי להתעלם מהחוק".

ביידן, שכאמור כינה את הפסיקה "תקדים מסוכן", הוסיף כי מדובר ב"המשך של התקפות בית המשפט העליון על עקרונות שנקבעו לפני שנים רבות באמריקה".

המפגינים מחוץ לבניין הקונגרס, צילום: איי.אף.פי

נזכיר כי מוקדם יותר בית המשפט העליון בארה"ב התכנס לקבוע אם טראמפ חסין מהעמדה לדין על חלקו במהומות הקפיטול, שבהן הסתערו תומכיו על בניין הקונגרס – כדי למנוע את אישור ניצחונו של ג'ו ביידן בבחירות 2020.

טראמפ: "ניצחון גדול לדמוקרטיה"

בהחלטתם קבעו שופטי העליון כי לטראמפ, שהיה נשיא בזמן המהומות, יש במקרה הזה חסינות "חלקית". לדעת השופטים, נשיא לשעבר זכאי לחסינות "מוחלטת" על עבירות שביצע במשך כהונתו, כל עוד היו במסגרת עבודתו ותפקידיו ה"רשמיים" - אך לא חסין מהעמדה לדין על עבירות שהיו במסגרת "פרטית", שאינה חלק מעבודתו השוטפת.

"ניצחון גדול לדמוקרטיה". טראמפ, צילום: Getty Images via AFP

השופטים נמנעו מהחלטה חד-משמעית ודרשו מבית משפט בערכאה נמוכה יותר לקבוע אם במקרה הזה טראמפ חסין או לא. כך או כך מדובר בהחלטה היסטורית, מכיוון שלראשונה מגדיר בית המשפט העליון סטנדרט כלשהו לחסינות נשיאותית.

טראמפ בירך על ההחלטה ומסר כי מדובר ב"ניצחון גדול לחוקה ולדמוקרטיה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר