בין הפלות למלחמה בעזה: הנושאים שכיכבו בנאום מצב האומה של ביידן

לא פחות מ-4.6 דקות הקדיש נשיא ארה"ב בנאומו למצב במזרח התיכון - פרק זמן שהשתווה לנושא החשוב ביותר מבחינת המצביעים האמריקנים • רוב הזמן הוקדש לנושאי פנים טעונים, אולם את תשומת הלב הגדולה ביותר העניק ביידן לאיום על הדמוקרטיה - מבית ומחוץ

מצב האומה: עיקרי הנאום של ביידן // צילום: רויטרס

בנאום "מצב האומה", שיכול להפוך לאחרון בכהונתו אם יפסיד בנובמבר לדונלד טראמפ, נגע ביידן ב-20 נושאים. רובם המכריע היו נושאי פנים, כמו הפלות ומיסוי, אולם מבחינת משך הזמן, למקום השני הגיעה המלחמה בעזה.

 

לא פחות מ-4.6 דקות הקדיש הנשיא למצב המלחמה - פרק זמן שקול לזה שהקדיש לנושא הבוער ביותר מבחינת האמריקנים בבחירות לנשיאות: ההגירה הבלתי חוקית דרך הגבול עם מקסיקו.

בחלק על המלחמה בעזה, הכריז ביידן על הקמת הרציף הצף מול חופי עזה כדי להרחיב את הסיוע ההומניטרי לעזה, קרא לישראל לא להתייחס לסיוע ההומניטרי כקלף מיקוח, אך גם חזר על מחויבותו לביטחון ישראל. "אני תומך ישראל כל חיי", אמר. "אני הנשיא האמריקני היחיד שביקר בישראל בשעת מלחמה".

אמנם המלחמה בעזה היא נושא חוץ, אבל מבחינת ביידן היא הופכת במהירות גם לסוגיה פנימית חשובה בבחירות: 13% מהמשתתפים בפריימריז הדמוקרטיים במישיגן ו-20% מהם במינסוטה הצביעו "לא מתחייבים" במחאה על תמיכת ביידן בישראל.

עם זאת, אל הטבח שביצע חמאס, המלחמה בעזה והדרישה לשחרר חטופים הגיע ביידן עמוק בתוך הנאום. את תחילתו הוא הקדיש לשמירה על הדמוקרטיה – מבית ומחוץ. הוא פתח את דבריו באזכור הקריאה של הנשיא לשעבר רוזוולט שהתריע ב-1941 בפני הקונגרס כי החירות והדמוקרטיה בעולם נמצאות תחת מתקפה וכי אין אלה זמנים רגילים.

פוטין. "לא יעצור באוקראינה", צילום: אי.אף.פי

"היום אנחנו מתמודדים עם רגע חסר תקדים בהיסטוריה של הברית שלנו", אמר ביידן, "מאז הנשיא לינקולן ומלחמת האזרחים החירות והדמוקרטיה לא היו תחת מתקפה מבית כמו שהן כעת. מה שהופך את הרגע שלנו לנדיר הוא שהחירות והדמוקרטיה נמצאות תחת מתקפה בו זמנית מבית ומחוץ. מעבר לאוקיינוס, פוטין פולש לאוקראינה וזורע הרס באירופה ומעבר לה. אם מישהו באולם הזה סבור שפוטין יעצור באוקראינה, האמינו לי: הוא לא".

לוחם אוקראיני יורה פצצת מרגמה לעבר עמדות רוסיות ליד בחמוט, החודש, צילום: אי.פי

הנשיא קרא לקדם את הסיוע לאוקראינה, שמסוגלת לעצור את פוטין, ותקף את טראמפ, בלי לנקוב בשמו. "לא כל כך מזמן רעם נשיא רפובליקני בשם רונלד רייגן: 'מר גורבצ'וב, מוטט את החומה הזו'. וכעת קודמי בתפקיד, נשיא רפובליקני לשעבר, אומר לפוטין – ואני מצטט – 'תעשה מה שאתה רוצה'. נשיא לשעבר קד בפני מנהיג רוסיה. אני חושב שזה מזעזע, מסוכן ובלתי מתקבל".

ההתפרעות בגבעת הקפיטול, 6 בינאור 2021, צילום: אי.פי

זה היה גם המעבר להגנה על הדמוקרטיה מבית. "ההיסטוריה צופה, במלוא המובן – בדיוק כפי שהיא צפתה לפני שלוש שנים כאשר ב-6 בינואר המורדים הסתערו על גבעת הקפיטול והצמידו סכין לגרונה של הדמוקרטיה האמריקנית. השקרים על הבחירות ב-2020 והמזימות לגנוב את הבחירות, הציבו איום חמור מאין כמוהו לדמוקרטיה האמריקנית מאז מלחמת האזרחים. אבל הם נכשלו. אמריקה עמדה, והדמוקרטיה ניצחה... זה הזמן לדבר על האמת ולקבור את השקרים (האלה). הנה אמת פשוטה: אי אפשר לאהוב את ארצך רק כשאתה מנצח".

ביידן הגיע לנאום כאשר מצבו בסקרים מעורר דאגה גדולה במחנה הדמוקרטי. רק 37% מהאמריקנים מרוצים מתפקודו, לפי סקר NBC – שיעור נמוך יותר מאשר קודמיו בינואר של שנת הניסיון שלהם להיבחר מחדש: טראמפ ב-2020 (46%), אובאמה ב-2012 (48%), ג'ורג' וו' בוש ב-2004 (54%) וביל קלינטון ב-1996 (46%).

הפגנה בקולמבוס, אוהיו, לאחר ביטול רו נגד וייד, יוני 2022, צילום: אי.פי

אחרי הדמוקרטיה, המלחמה בעזה וההגירה, דיבר ביידן על כלכלה (4.4 דקות), מסים (4.3) וחינוך (3.4 דקות). מעט פחות – שלוש דקות – הקדיש ביידן לנושא שהתהפך על הרפובליקנים: הזכות להפסקת הריון. תזכורת: ביוני 2022 הרוב השמרני בבית המשפט העליון את ההחלטה בתיק רו נגד וייד ועמה את הזכות החוקתית להפסקת הריון. אלא שהחזרת ההחלטה בנושא למדינות והטלת המגבלות המידיות בנושא הגדילו את שיעור האמריקנים התומכים בהפסקת הריון בכל אחד מהשלישים (עוד על ההשפעות של ההחלטה ראו כאן).

ביידן תיאר את סיפוריהן של שתי נשים, אחת מאלבמה ואחת מטקסס, שנפגעו כתוצאה מביטול הפסיקה והכריז כי בכוונתו לפעול לעיגון הזכות להפסקת הריון בחוקה. "בפסיקתו, קבע הרוב בבית המשפט העליון: 'נשים אינן חסרות כוח אלקטורלי או פוליטי'. אתם עומדים לגלות כמה הם צדקו. באופן הכי ברור, לאלה שהתרברבו על ביטול רו נגד וייד לא היה מושג מה כוחן של הנשים. אבל הם גילו זאת כאשר הזכות להפיל הגיעה לקלפי. ניצחנו ב-2022 וב-2023, וננצח שוב ב-2024. אם אתם, האומה האמריקנית, תשלחו לי קונגרס שתומך בזכות לבחור, אני מבטיח לכם שאהפוך את רו נגד וייד לחוק".

2.5 דקות הקדיש ביידן מנאומו לתרופות במרשם ולהגבלת המחירים עליהן, 2.2 דקות לפלישה הרוסית לאוקראינה ופרק זמן זהה לחוק וסדר, ופחות משתי דקות (בסדר יורד) לשיקום ופיתוח תשתיות, לבחירות, לסין, לביטוח בריאות ולנושאים נוספים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר