האריס או טראמפ? לתקשורת הרוסית יש העדפה ברורה

התקשורת הממלכתית של רוסיה מחמיאה לדונלד טראמפ באופן בולט, אך הקרמלין נשמע מסויג כלפיו וכלפי קמלה האריס • בכיר רוסי דיבר עם סוכנות הידיעות רויטרס בעילום שם: "בפעם האחרונה שטראמפ היה נשיא כולם אמרו שיחסי ארה"ב-רוסיה יתעצמו, אבל הם הסתיימו אפילו גרוע יותר"

פוטין וטראמפ (ארכיון). צילום: AP

הצופים בערוצי הטלוויזיה ברוסיה הנשלטים על ידי הקרמלין יסיקו במהירות שדונלד טראמפ הוא המועמד המועדף לתפקיד נשיא ארצות הברית. תוכנית החדשות המרכזית של ערוץ 1 הממלכתי שידרה החודש סרטון של המיליארדר אילון מאסק ומגיש הטלוויזיה טאקר קרלסון משמיצים את המועמדת הדמוקרטית קמלה האריס, ואז עברו להתמקד במה שהציגו כסדרה של הופעות כושלות שלה.

האריס בעצרת בחירות: "טראמפ מרוכז רק בעצמו" (20.10.24) // רויטרס

סיקור מוטה

על פי סוכנות הידיעות "רויטרס", נטייתה של האריס לפרוץ בהתקפי צחוק, דבר שפוטין עצמו דיבר עליו בלעג בחודש שעבר, הופיעה בצורה בולטת בשידורים והטלוויזיה הממלכתית שידרה קטעים של ההצהרות הפחות רהוטות שלה במהלך הקמפיין.

לעומת זאת, אותה כתבה בערוץ 1 תיארה את טראמפ ואת סגנו ג'יי די ואנס כבטוחים בעצמם ובעלי שכל ישר, אך מתמודדים עם כוחות שמאיימים עליהם כפי שניכר מניסיונות ההתנקשות בטראמפ.

עמדת הקרמלין

באופן רשמי, הקרמלין אומר שבחירת הנשיא הבא של ארה"ב היא עניין פנימי אמריקני וכי הנשיא ולדימיר פוטין יעבוד עם מי שייבחר. הקרמלין גם הכחיש שהוא מתערב בסיקור של אמצעי התקשורת, אף על פי שכמה עובדים לשעבר בתקשורת הממלכתית סיפרו בפומבי על פגישות שבועיות בקרמלין שבהן ניתנת הנחיה בנושאים שונים.

פוטין והאריס (עיבוד מחשב), צילום: אי.אף.פי/רויטרס

טראמפ לא הרבה לתמוך בגלוי באוקראינה שנמצאת במלחמה עם רוסיה, יותר מאשר הנשיא המכהן ג'ו ביידן או סגניתו האריס, מה שמעלה חששות בקייב שאוקראינה עלולה לאבד את בעלת בריתה החשובה ביותר אם טראמפ ינצח.

ב"רויטרס" מזכירים כי טראמפ, שחזר ושיבח את פוטין לאורך השנים והתפאר ביחסי עבודה טובים, האשים בשבוע שעבר את נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בסיוע להתחלת המלחמה. החודש הוא סירב לאשר דיווחים על כך שדיבר עם פוטין מספר פעמים מאז עזב את תפקידו ב-2021 ואמר רק: "אם עשיתי זאת, זה דבר חכם".

האריס, לעומת זאת, כינתה את פוטין "רודן רצחני", נשבעה להמשיך לתמוך באוקראינה, ואמרה שמותו של מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני הוא "סימן נוסף לאכזריותו של פוטין". הקרמלין הכחיש כל מעורבות במותו של נבלני. הטלוויזיה הממלכתית של רוסיה אירחה לעתים קרובות דוברים תומכי טראמפ בשעות השיא של הרייטינג.

אלכסיי נבלני. (ארכיון), צילום: אי.פי.אי

ב"רויטרס" מזכירים דו"ח מודיעין אמריקני משנת 2017 אשר מצא כי פוטין פעל להשמיץ את המועמדת הדמוקרטית הילרי קלינטון ולתמוך בטראמפ במרוץ לבית הלבן ב-2016. הקרמלין הכחיש התערבות כזו וטראמפ הכחיש כל קנוניה עם רוסיה במהלך אותו קמפיין.

בקרמלין שומרים על מבט מפוכח

למרות הגישות השונות של שני המועמדים הנוכחיים כלפי מוסקבה, כמה פקידים רוסים ששוחחו עם "רויטרס" הביעו הסתייגות גם מטראמפ וגם מהאריס.

האריס, הם אומרים, תהיה המשך למה שמוסקבה רואה כמלחמה השקטה של ביידן נגד רוסיה. טראמפ, שעורר תקוות במוסקבה ליחסים טובים יותר לפני שנכנס לתפקיד ב-2017, זכור בכך שהטיל סנקציות כשהיה בבית הלבן למרות מילים חמות שאמר על פוטין. בעיני מוסקבה, טראמפ נראה כלוא במדיניות של הממסד הפוליטי האמריקני כלפי רוסיה.

טראמפ והאריס (ארכיון), צילום: אי.אף.פי

"אין לי אשליות. (כשטראמפ היה נשיא) היו לו כמה שיחות עם הנשיא ולדימיר פוטין. הוא קיבל אותי בבית הלבן פעמיים. הוא היה ידידותי", נזכר שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב בספטמבר. "אבל סנקציות נגד הפדרציה הרוסית הוטלו תחת הנשיא טראמפ באופן קבוע. כתוצאה מכך, הסקנו שאנחנו צריכים לסמוך על עצמנו. לעולם לא נסמוך בהיסטוריה שלנו על 'בחור טוב' שנכנס לבית הלבן".

מקור בכיר רוסי אחד אמר ל"רויטרס" שיש דעות שונות בחלונות הגבוהים של הקרמלין כלפי טראמפ, אך אישר שחלק מאמינים שניצחון של טראמפ עשוי שלא להיטיב עם מוסקבה. "תראה מה קרה בפעם האחרונה שהוא נהיה נשיא. כולם אמרו לפני כן שיחסי ארה"ב-רוסיה יתעצמו, אבל הם הסתיימו אפילו גרוע יותר. טראמפ אומר הרבה דברים אבל לא תמיד עושה מה שהוא אומר", אמר המקור שדיבר בעילום שם.

פוטין עם עובדי המטות שלו בקרמלין (ארכיון), צילום: אי.פי.אי

מקור בכיר שני, שגם הוא דיבר עם "רויטרס" בלי להזדהות, אמר שמוסקבה לא מצפה להרבה מאף אחד מהמועמדים. לדבריו טראמפ היה "די קשוח" כלפי מוסקבה כשהיה בשלטון, היה אימפולסיבי באופן מדאיג והיו לו דעות נוקשות על סין, בעלת בריתה של רוסיה.

"לא טראמפ ולא האריס הולכים לשנות את היחסים עם רוסיה באופן יסודי. לא הולכת להיות איזו ידידות חדשה גדולה", אמר המקור. "המערב רואה את רוסיה וסין כרעות ואת המערב כטוב וקשה לראות איזשהו מנהיג משנה אמונה שמושרשת היטב בתוך האליטה של וושינגטון".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר