שנה לניסיון ההפיכה: סודאן הפכה לזירת מלחמת פרוקסיס

איראן מחמשת את הצבא בכטב"מים מתקדמים בשאיפה לחדש את מסדרון הברחות הנשק • המורדים מואשמים בפשעי מלחמה • והסוף לא נראה באופק

חמושים המזוהים עם צבא סודאן בחרטום. צילום: רויטרס

אפילו לרגל העיד אל־פיטר - מפקד הצבא הסודאני, עבד אל־פתאח אל־בורהאן, וראש מילייצית ה-RSF (כוחות ההתערבות המהירה), מוחמד חמדאן דקלו (חמידתי), לא הראו סימנים של פשרה במלחמה ביניהם הנמשכת מזה שנה.

אל-בורהאן הדגיש שוב כי המלחמה תימשך עד לסוף המרד של המיליציה. חמידתי התנחם ב"ניצחונות הגדולים" של כוחותיו בחזיתות השונות. גורמים פוליטיים במדינה לא שואבים מכך עידוד, בלשון המעטה.

סודאן חיילים אוקראינים משתתפים בקרבות במדינה קרדיט: X

שנה חלפה מאז ניסתה המיליציה של דקלו לבצע הפיכה שלטונית. הניסיון כשל וסודאן הידרדרה למלחמת אזרחים. המועצה הריבונית בסודאן היתה אמורה להוביל את המדינה בתקופת המעבר לדמוקרטיה, אחרי הדחת הרודן עומר אל־באשיר באפריל 2019. היא כללה את נציגי הצבא והמיליציה – אל־בורהאן וחמידתי – ששיתפו פעולה בהדחה, אך גם נציגים של הפלגים הפוליטיים השונים. להרף עין סודאן היתה "דגם מוצלח" של אביב ערבי מאוחר.

אלא שבתוך שנתיים הצבא ביצע הפיכה והדיח בפועל את ראש הממשלה עבדאללה חמדוכ. אל־בורהאן הפך לאיש החזק במדינה תוך שיתוף פעולה עם חמידתי, אלא שסכסוך בין השניים, שהיה קשור לשילוב המיליציה בתוך הצבא, הוביל את סודאן לכאוס. בישראל דאגו להדגיש אז כי שני הפלגים לסכסוך תומכים בנורמליזציה, אך נראה שאף אחד מהגנרלים לא יהיה מנהיג שנרצה בקרבתו.

זירת הלחימה בסודאן, צילום: רויטרס

למרות הערכות כי בעימות נהרגו יותר מ־12 אלף איש, בינואר פורסם דו"ח של האו"ם שמצביע על כך שנתוני האמת גדולים כפליים. לפי המסמך, רק בעיר אל־ג'נינה שבמחוז מערב דארפור, נהרגו בין 10,000 ל־15,000 איש על ידי מיליציית ה־RSF וכוחות ערביים ששיתפו איתה פעולה. על פי משקיפי האו"ם, הם ביצעו שם טבח המוני בתושבים שנמלטו לכיוון צ'אד והגיעו למחסומים שלהם. נשים עברו תקיפות מיניות בעוד שגברים צעירים נורו ברגליהם. ניצולים סיפרו גם על גופות של ילדים ונשים לאורך הדרך.

בצבא סודאן מאשימים את איחוד האמירויות במתן תמיכה צבאית במיליציה מדי שבוע. האמירותים, מצידם, טוענים כי שלחו עשרות מטוסים כדי לאפשר לסודאנים להימלט מהמדינה. הם ממתגים את המהלך בתור "סיוע הומניטארי". מעבר לכך, לפי נתוני האו"ם, לפחות 500 אלף בני אדם נמלטו מסודאן למזרח מדינת צ'אד הסמוכה.

ראש המועצה הריבונית בסודאן עבד אל-פתאח אל-בורהאן, צילום: רויטרס

במקביל, סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה לאחרונה כי כטב"מים מתוצרת איראנית סייעו לצבא בהובלת אל־בוהראן לעצור את התקדמות מיליציית ה־RSF, ולאפשר לו להשתלט על שטחים מחדש מסביב לבירה חארטום. מקורות איראניים וגורמים במזרח התיכון, מסרו לסוכנות כי הצבא הסודאני רכש את הכטב"מים האיראניים בחודשים האחרונים .

בחודשים הראשונים למלחמה נעשה שימוש בכטב"מים ישנים יותר אך אלו השיגו הצלחה מוגבלת. אלא שהחל מינואר האחרון החל השימוש בכטב"מים המתקדמים שפעלו מצפון לחארטום. רכישת הכטב"מים נעשתה לאחר שסודאן (כלומר השלטון של אל־בורהאן) ואיראן חידשו את היחסים ביניהן באוקטובר האחרון. ייתכן שטהרן הימרה על אל-בורהאן במטרה שיעצום עין בעתיד מחידוש מסדרון הברחות הנשק.

סודאן דוהרת לעבר עתיד הדומה לזה של סוריה ותימן לפניה. ככל שחולף הזמן המדינה מתחלקת בין הפלגים כשמדינות זרות משיגות שליטה דה פקטו ומנצלות זאת למטרותיהן הגיאופוליטיות. בעוד ישראל עסוקה בצרות משל עצמה, איראן מניחה סולם בלב הכאוס.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר