המוסלמים בהודו זועמים: מודי חנך מקדש שהוקם על הריסות מסגד

מקום הפולחן ההינדי חולל סערה ארוכה שמדגישה עד כמה השתנתה הפוליטיקה בהודו בעשורים האחרונים • מנהיג מוסלמי: "רוצים להראות שאין לנו מקום בהודו החדשה"

ראש ממשלת הודו בחנוכת המקדש באיודיה. צילום: איי.אף.פי

השלטונות בהודו חנכו בטקס רשמי בהשתתפות ראש הממשלה, נרנדרה מודי, את מקדש האל ראם בעיר איודיה, מקדש שנבנה על חורבות מסגד מוסלמי שהריסתו גרמה למהומות זעם בקרב הקהילה המוסלמית בהודו והציתה סכסוך שפילג והסעיר את תת היבשת.

"היום, אדוננו האל ראם הגיע. לאחר עשורים של המתנה, ראם שלנו הגיע. צלמית האל ראם שלנו לא תישאר עוד באוהל, כעת הצלמית תונח במקדש שמימי. השמש של ה-22 בינואר הביאה איתה הילה נהדרת. זה לא רק תאריך בלוח השנה אלא התחלתו של מחזור זמן חדש. גם בעוד אלף שנים, אנשים עדיין ידונו בתאריך הזה והזמנים הללו", אמר מודי לפני אלפי נוכחים בטקס.

ראש ממשלת הודו מודי בטקס חנוכת המקדש באיודיה רויטרס

לאירוע הגיעו מאות מנהיגים דתיים הינדים מרחבי המדינה, אנשי עסקים ומיליארדרים ובכירים בכל דרגות השלטון. המדינה השקיעה עשרות מיליוני דולרים בשיקומה החזותי של העיר איודיה כהכנה לטקס וכסף רב הושקע בבניית המקדש, שאמור להיות שחזור של מקדש קדום שהתקיים באתר, שנחשב על ידי ההינדים לנקודת לידתו של האל ראם. 

"האל ראם איננו מקור למחלוקת, הוא הפתרון לכל המחלוקות שלנו", אמר ראש הממשלה מודי, בהתייחסות יחידה בנאומו לסכסוך שגבה חיי אדם סביב בניית המקדש. מפלגת האופוזיציה העיקרית במדינה, מפלגת הקונגרס הלאומי ההודי, הודיעה על החרמת הטקס בעקבות זעם על התעלמות השלטונות מרגשות האוכלוסייה המוסלמית במדינה. למרות הביקורת, חנוכת המקדש הפכה לחג לאומי בהשתתפות מאות אלפים במקומות שונים במדינה.

חנוכת מקדש ראם באיודיה שבהודו,

המחלוקת סביב הקמת המקדש, שהתאפשרה בעקבות פסיקת בית המשפט העליון של הודו בשנת 2019 חוצה לא רק בין מוסלמים והינדים אלא גם בין תפיסות פוליטיות שונות בהודו. מפלגת הקונגרס הלאומי, ששלטה בהודו  באופן רצוף מהקמתה בשנת 1948 ועד לפני פחות מעשור, מחזיקה בתפיסה לאומית מכילה הרואה במורשת המוסלמית של הודו חלק בלתי נפרד מהזהות הלאומית. מנגד, מפלגתו של ראש הממשלה מודי, מפלגת העם ההודי, מחזיקה בתפיסה לאומית הינדית הרואה במורשת ההינדית כבסיס המרכזי לחיי התרבותיים והפוליטיים במדינה.

היו אלו תומכי המפלגה שלקחו חלק בפרעות בשנת 1992 שהביאו להרס מסגד באבור, המסגד שעמד במקום בו נבנה המקדש ההינדי מאז המאה ה-16, נחרב לגמרי וננטש לאחר הפרעות. במהומות שהתחוללו נהרגו יותר מ-2,000 בני אדם והיחסים בין הודו לשכנותיה המוסלמיות התדרדרו באופן משמעותי. המשטרה מנעה מהפורעים ההינדים להקים מקדש במקום אך אוהל ובו צלם האל ראמה הוקדם בסמוך לחורבות המסגד. בחודש יולי של שנת 2005 תקפו מוסלמים רכבת ובה עולים לרגל לאתר המסגד ההרוס באיודה. 58 הינדים נרצחו על ידי הפורעים. בתגובה תקף המון זועם שכונות מוסלמיות וכ-1,000 מוסלמים נרצחו.

ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי לצד צלם האל ראם במקדש באיודיה, צילום: אי.פי.איי

ההיסטוריה המדממת סביב המאבק על האתר המקודש וההחלטה של ממשלת הודו לבנות את המקדש על חורבות המסגד כמפגן ראווה פוליטי הותירו מוסלמים רבים במדינה בתחושה קשה. מאולאן בדשן חאן, מוסלמי בן 65 ותושב איודה, מספר: "הפצעים של הרס המסגד תמיד ישארו שם. גם אם רבים מרגישים פחד להביע אותם. לצערי, המקדש החדש נועד לסמל עבור המוסלמים את מקומם בהודו החדשה".  

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר