מחשש לריגול: חברת התעופה הגדולה של איראן קרקעה 60 דיילים ודיילות

ראש אגף הביטחון ב"מהאן אייר" הורה להתחיל בבדיקות של צוותי האוויר הפועלים בקווים הבינלאומיים בעקבות חיסול קצינים בכוח קודס ואנשי חיזבאללה בסוריה ובלבנון • דיילת ששבה מבנגקוק סיפרה: "לקחו את הכבודה שלנו, פתחו ובדקו כל פריט, אחר כך דרשו שנתפשט ובדקו את הבגדים ואפילו את התחתונים"

חברת התעופה הגדולה של איראן, מהאן אייר, החלה לערוך חקירות מקיפות של צוותי האוויר שלה מחשש לריגול. צילום: רויטרס

שורת החיסולים של קצינים בכוח קודס ואנשי חיזבאללה בסוריה ובלבנון השנה עוררה דאגה גדולה באיראן, ונראה שזו הפכה לפרנויה של ממש. נודע כי בקיץ האחרון החל חברת התעופה הגדולה של איראן, "מהאן אייר", לערוך חקירות מקיפות של צוותי האוויר שלה, ונכון להיום 60 דיילים ודיילות של החברה מקורקעים בגלל חקירות משמרות המהפכה.

המונים בטקס האשכבה של הנייה בטהרן | ללא קרדיט

בעקבות שורת החיסולים, ובעיקר הפגיעה בקונסוליה האיראנית בדמשק באפריל, החליט ראש אגף הביטחון ב"מהאן אייר" להתחיל בבדיקות של צוותי האוויר הפועלים בקווים הבינלאומיים. בהוראתו של ראש האגף, הקולונל גולאם-רזא שמס נוראיי, נבדקו מאות דיילים ודיילות. 60 מהם עדיין נמצאים בחקירות של מודיעין המשמרות.

ב-31 ביולי, חוסל בטהרן מנהיג חמאס איסמעיל הנייה. ימים אחדים לפני כן, התמקדו אנשי הביטחון של משמרות המהפכה בבדיקות גופניות של הדיילות והדיילים בטיסות שחזרו מתאילנד ומסין, ובסריקת הכבודה שלהם. "הם הביאו לשם כך שני אוטובוסים, אחד לדיילות ואחד לדיילים", סיפרה לכותב שורות אלה אחת הדיילות ששבה מבנגקוק. "הכריחו אותנו להיכנס לאוטובוסים. הביאו גם את הכבודה שלנו, פתחו ובדקו כל פריט. אחר כך דרשו שנתפשט ובדקו את הבגדים ואפילו את התחתונים. התהליך כולו תועד.

בלאגן באיראן לאחר חיסול הנייה (ארכיון), צילום: אי.אף.פי

לדברי הדיילת, אנשי הצוות הביעו מחאה. "כאשר שאלנו לשם מה עושים את כל זה, טענו באוזנינו שמדובר בניסיון למנוע מהדיילים טלפונים ניידים בלתי-רשומים לאיראן. עם זאת, במהלך הבדיקות והסריקות, הם תפסו כל פריט אלקטרוני אפשרי, אפילו את האוזניות שקניתי בנמל התעופה. אחר כך קרקעו אותנו – כביכול, בגלל רכישת מכשירים אלקטרוניים מחוץ לאיראן".

מהנדס תחזוקה של איירבאס A340 של מהאן סיפר כי החל מאוקטובר, גם מטוסים החוזרים מאיסטנבול הפכו מטרה למשמרות המהפכה. "ראיתי אותם מביאים אוטובוסים כדי לערוך את הבדיקות. כדי להרגיע את צוותי האוויר, נאמר להם שמדובר בניסיון למנוע מהם להבריח מכשור אלקטרוני. אבל הטענה הזו לא התקבלה מכיוון שממילא נערכות סריקות כאלה במכונות שיקוף בנמל התעופה וזו לא עבודה לאגף הביטחון של 'מהאן אייר' עצמה".

חיסול פעיל חיזבאללה בעומק לבנון (ארכיון), צילום: רויטרס

הדברים נעשו ברורים יותר לפני קצת יותר משבוע. בתדריך של אגף הביטחון לצוותי אוויר, הסבירו נציגי אגף הביטחון כי הדיילות והדיילים המקורקעים "היו מסוגלים לשתף פעולה עם ארגוני ביון של אומות עוינות, לרבות ישראל, משום שהחזיקו במכשור אלקטרוני שעלול לשמש לריגול".

"מהאן אייר" נמצאת תחת סנקציות אמריקניות מאז 2011 בשל שינוע אמצעי לחימה ואנשי כוח קודס. מרבית מניות החברה שייכות לקרן בבעלות משמרות המהפכה. ברשות מהאן צי של כ-80 מטוסי נוסעים, שאותם היא מתפעלת בעצמה או באמצעות חברות קש. בעבר כבר דווח כי חלק מטיסות החברה לנמל התעופה בביירות משמשות לשינוע אמל"ח.

בדיקות קפדניות לצוות האוויר והקרקע בחברת התעופה האיראנית, צילום: בבאק תגבאי

לפני שמונה ימים האיחוד האירופי הטיל סנקציות על 7 אנשים ו-7 ישויות איראניות בתגובה להעברת טילים ומל"טים לרוסיה. הסנקציות כוללות שלוש חברות תעופה איראניות (סהא איירליינס, מהאן אייר ואיראן אייר), חברות רכש, וכן בכירים במשמרות המהפכה האיראנים. האנשים והישויות שנכללו ברשימה יהיו כפופים להקפאת נכסים ואיסור כניסה לאיחוד האירופי, כאשר גם אסור להעביר להם משאבים כלכליים באופן ישיר או עקיף.

"מהאן אייר" אינה החברה היחידה שמחפשת בין שורותיה סייענים של המוסד. בחודשים האחרונים, בעקבות חיסוליהם של הנייה וחסן נסראללה, בודקים של הארגון לריגול נגדי של משמרות המהפכה ושירותי מודיעין אחרים באיראן, עובדים של חברות במגזר הציבורי ובמגזר הפרטי.

 

משמרות המהפכה האיראניים, צילום: AFP

תזכורת: לפני שנים אחדות סיפר הנשיא לשעבר מחמוד אחמדינג'אד כי חדירת המוסד לאיראן הייתה כה גדולה, עד שהאיש שמונה לעמוד בראש כוח משימה לחשיפת הסוכנים של ישראל התגלה בעצמו כאיש מוסד.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר