המתווך האמריקני בלבנון, עמוס הוכשטיין (ארכיון). צילום: רויטרס

דיווחים בלבנון: הוכשטיין ניסה לקדם את החלטה 1701 עם מנגנון יישום, אבל לא באמת הביא פתרון

מקורות מסרו שבפגישה בין השליח האמריקני ליו"ר הפרלמנט הלבנוני עלתה שוב ההצעה להפסקת אש זמנית ל-21 יום • הוכשטיין: "וושינגטון מעוניינת בסיום המלחמה בהקדם האפשרי"

[object Object]

הערוץ הלבנוני MTV דיווח היום (שני) כי השליח האמריקני עמוס הוכשטיין הציע ליו"ר הפרלמנט בלבנון, נביה ברי, לקבל את החלטה 1701, עם נספח שכולל מנגנון יישום. לפי הדיווח ברי הסכים להצעה ואמר לאחר הפגישה כי הייתה "אווירה חיובית יותר ממה שצפיתי". מקורות מסרו כי עלתה גם הצעה להפסקת אש ל-21 יום שתוביל להפסקת אש סופית לפני תחילת יישום החלטה 1701.

שר הביטחון גלנט לעמוס הוכשטיין: ״הדרך היחידה שנותרה להחזרת תושבי הצפון לביתם - באמצעות פעולה צבאית״ (16.09.24) // שירה קינן

כאמור, החלטת האו"ם 1701 היא החלטה שהתקבלה ואושרה במועצת הביטחון של האומות המאוחדות ב־12 באוגוסט 2006, וקראה להפסקת אש בין ישראל לחיזבאללה במלחמת לבנון השנייה, תוך פריסת כוח או"ם חמוש וצבא לבנון בדרום לבנון, על מנת למנוע מארגון הטרור להמשיך לפעול בשטח לבנון.

השליח הוכשטיין אמר אחרי פגישתו עם ברי: "יש לנו מחויבות ליישום החלטה 1701. וושינגטון מעוניינת בסיום המלחמה בהקדם האפשרי. אנחנו עובדים מול ישראל ולבנון כדי להגיע לנוסח שישים סוף לסכסוך הקיים באופן קבוע".

נביה ברי. יו"ר הפרלמנט הלבנוני (ארכיון), צילום: רויטרס

בתוך כך, מקורות מסרו לרשת "סקיי ניוז" בערבית כי ביקורו של השליח האמריקני דווקא לא מביא לפתרון. לפי המקורות, הביקור הוביל לנסיגה אמריקנית בכל הנוגע לרצון להכניס תיקונים בהחלטה 1701. הם ציינו כי כל שינוי בהחלטה דורש אישורים של רוסיה וסין - חברות במועצת הביטחון של האו"ם - וארה"ב לא צפויה לנהל מאבק כזה כרגע.

בנוסף, בכיר אמריקני מסר ל"סקיי ניוז" בערבית כי ביקורו של השליח הוכשטיין לביירות נועד לסייע לצבא הלבנוני ולכוחות הבינלאומיים להבטיח את נסיגת חיזבאללה מדרום לבנון עד לנהר אלאוואלי. לדבריו, המטרה היא להביא לפריסת צבא לבנון בדרום המדינה, ובמקביל לקדם סיוע צבאי בעלות של 350 מיליון דולר. לדברי הבכיר, מטרה נוספת הייתה להביא לסיום המלחמה ולא כדי לקבל תנאים לבנוניים שיוטלו על ישראל.

לוחמי צה"ל ליד גבול לבנון, צילום: אי.אף.פי

במקביל, ראש ממשלת המעבר בלבנון נג'יב מיקאתי אמר לרשת "אל-ערביה" כי "אין מנוס מהכנסת הצבא הלבנוני אל מדרום לנהר לליטאני".הוא חזר בו וטען כי "לא היו ערובות כלשהן לצמצום ההסלמה בביירות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו