הלם באיראן, שמחה לאיד בסוריה ותקווה בלבנון: היום שאחרי חיסול נסראללה בעולם הערבי

חיסולו של חסן נסראללה, מזכ"ל חיזבאללה, מעורר תגובות מעורבות בעולם הערבי • בעוד שבמדינות רבות ישנה שמחה לאיד, בהנהגות קיימת שתיקה רועמת • בלבנון גוברים הקולות הקוראים לאחדות ולבחירת נשיא חדש למדינה • פרשנים רואים הזדמנות לשינוי ביחסי הכוחות באזור ולבניית לבנון חדשה • עם זאת, מזהירים מפני פלישה ישראלית שעלולה להצית מחדש את ההתנגדות

תמונתו של חסן נסראללה במסך טלוויזיה בלבנון. צילום: אי.אף.פה

גוברת ההערכה בקרב הציבור במדינות ערב בכלל והציבור הלבנוני בפרט ומכל הזרמים, וביניהם תומכי חיזבאללה, כי איראן מכרה את נסראללה והארגון בזול ולא עומדת לצד מי שנשאר בשעתם הקשה.

חיסולו של חסן נסראללה, מזכ"ל חיזבאללה, מטובי הנואמים בעולם הערבי והאסלאמי שהצטיין ברטוריקה משובחת, נחשב למשנה כללי משחק ונראה כי עדיין לא נקלט ולא הופנם בקרב ציבור רחב בלבנון ולא רק בקרב נאמניו ותומכיו.

מכל מקום, בעולם הערבי ישנה אנחת רווחה מלכתו של האיש הזה אשר איים, תכנן וביצע פיגועים ופעולות עוינות בתוך מדינות ערביות רבות, בהן מדינות המפרץ כגון כווית ואיחוד האמירויות ועוד.

 

ברחוב הערבי יש שמחה לאיד, במיוחד בקרב הסורים אשר סבלו הכי הרבה מפעולותיו של האיש ופעולות אנשיו במשך מלחמת האזרחים בסוריה. הם ביצעו מעשי רצח וטבח שלא יתוארו, וקשה לדפים אלה להכיל את התיאורים המושמעים כיום מפי ניצולים סורים רבים שהם או בני משפחותיהם היו קורבנות לאכזריות של אנשי הארגון שעמד בראשו חסן נסראללה.

כמו כן, פורסמו תמונות וחגיגות וחלוקת בקלאווה וממתקים בערים סוריות רבות, גם כאלו שעכשיו תחת שלטון המשטר הסורי, שותפו של נסראללה.

במדינות המפרץ לא הצטערו כלל וכלל ואף הוקל להם. חיסולו של האיש אשר הנהיג את הזרוע הכי חזקה של איראן באזור - זרוע זו הייתה מעורבת בסוריה, עיראק, תימן ועזה באימון, הכוונה ותמיכה כלכלית והעברת ידע צבאי בתחום הטילים ומלחמת הגרילה - הינו בבחינת ברכה. מה עוד שאנשיו, כמו איראנים אחרים, אימנו את החות'ים לירות טילים לסעודיה ואיחוד האמירויות.

סורים חוגגים את חיסול נסראללה באזורים בשליטת המורדים באדליב, צילום: איי.אף.פי

בעוד שחלקים נרחבים מהתושבים במדינות ערב מביעים שמחה על חיסולו, בהנהגה שתיקה רועמת ואי-התייחסות מוחלטת לחיסולו, ואף לא גינוי הקטן ביותר למעשה החיסול. הגדיל לעשות עבד אל-פתאח א-סיסי, נשיא מצרים, עת שוחח עם ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי אחרי החיסול ולא הזכיר את הנושא ולו במילה אחת.

עושה רושם כי הוקל למשטרים הערביים בלכתו של מי שהוגדר האיש החזק ביותר בציר טהרן אחרי המנהיג העליון עלי ח'אמנאי. לכן, אומרים פרשנים כי עדיין מתקשים לעכל את גודל השעה וכי חיסולו של האיש יכול להיות תחילתו של עידן חדש ביחסי הערבים עם איראן המוכה והחבולה, וכי זו תצטרך להציג ויתורים בעתיד למען יציבות האזור, כגון ריסון החות'ים והמיליציות בעיראק.

שתיקה רועמת, ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי, צילום: אי.פי.אי

בלבנון, לצד ההתפעלות מהפעולה הישראלית המדויקת, מציינים כי עכשיו צריך למצוא את הדרך להפסקת אש והפרדת המלחמה בעזה ממה שנעשה בלבנון. הראשון שאמר זאת בקולו היה וליד ג'ונבלאט, מנהיג הדרוזים, אשר עד יום חמישי לפני החיסול תמך בקשר בין שתי הזירות.

רבים מציינים כי צריך לנצל את שתיקת איראן וההלם השורר בקרב אנשי חיזבאללה הבכירים, או מי שנותר בחיים. העובדה כי לא הוכרז על יורש לנסראללה באופן רשמי מצביעה על הלם, בלבול ואי-ודאות למה שיקרה בימים והשבועות הקרובים, אומרים בלבנון.

פרשנים לבנונים ואנשי דת שיעים לבנונים, שלא העזו לדבר עד לפני החיסול, מופיעים מעל כל במה אפשרית כדי להדגיש את הצורך באחדות והליכה משותפת לבחירת נשיא למדינה שימנה ממשלה יציבה. זו תלך להפסקת אש ופריסת צבא לבנון בדרום ופירוק חיזבאללה מנשקו. דבר זה יקרה רק בתמיכה ערבית, אמריקנית וצרפתית, והצבת כוחות בינלאומיים עם יכולת ו"שיניים" להשליט סדר ויציבות במדינה המדממת שסבלה במשך שלושה עשורים משליטתו של נסראללה.

באירן עדיין לא מבינים את גודל השעה, חמינאי, צילום: West Asia News Agency

לבנונים מכל הזרמים, וגם מבני בריתו של נסראללה, מצביעים כיום על ראש הפרלמנט הלבנוני נביה ברי, חברו הטוב של המתווך עמוס הוכשטיין, כאישיות שיכולה להכיל את כל השיעים במדינה ולהנהיג אותם לכיוון שילוב בתוך המדינה וחזרה ללבנון במקום לויאליות מוחלטת לאיראן.

אין ספק, אומרים פרשנים רבים, כי עכשיו נוצרה הזדמנות לבנות משהו חדש בלבנון - מדינה ריבונית על מלוא שטחה שתוכל להסתדר עם כל השכנים, כולל ישראל, ללא איומים הדדיים.

גורמים רבים בלבנון מדגישים כי אסור לישראל כעת לפלוש קרקעית ללבנון, כי אז כל התנגדות תהיה לגיטימית ונחזור לאותה תקופה של עליית ארגוני הטרור האכזריים אשר התחילו כארגוני "מקאומה" (התנגדות לכיבוש).

הכותב הוא נציג אתר אילאף הסעודי בישראל

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר