הדילמה האיראנית: מאבק פנימי על התגובה לחיסול נסראללה

על פי דיווח ב"ניו יורק טיימס", בטהרן ישנו רצון להגיב על חיסולו של נסראללה, אך גם רצון למנוע הסלמה שתסכן אותה • גורמים שמרנים קראו לתגובה מהירה נגד ישראל ואילו הנשיא החדש, המתון יותר, קרא למניעת הסלמה נרחבת • בכירים איראנים הביעו חשש כי ישראל עלולה לתקוף את איראן ואף לנסות לפגוע בחמינאי

חמינאי. ראש התמנון האיראני. צילום: רויטרס

חיסולו של מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה, בתקיפה ישראלית ביום שישי האחרון, הציב את איראן בפני דילמה אסטרטגית מורכבת, כל על פי דיווח בניו יורק טיימס. מצד אחד, הצורך להגיב ולשמר את תדמיתה כמעצמה אזורית, ומצד שני, החשש מהסלמה שעלולה לסכן את האינטרסים שלה.

תהלוכת אבל על מות נסראללה // השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

המנהיג העליון, האייתוללה עלי חמינאי, נוקט בגישה זהירה, משבח את נסראללה אך נמנע מאיומים ישירים על ישראל.  בדבריו הדגיש כי חיזבאללה, ולא איראן, יוביל את התגובה: "זה יהיה חיזבאללה, בהנהגת כוחות ההתנגדות, שיקבע את גורל האזור".

בתוך הממשלה האיראנית התגלעה מחלוקת חריפה. הגורמים השמרניים, בהובלת דמויות כמו סעיד ג'לילי, קוראים לתגובה מהירה ונחרצת נגד ישראל. מנגד, הנשיא החדש, מסעוד פזשקיאן, מוביל קו מתון יותר, קורא להפגת מתיחות ולהימנעות מהסלמה נרחבת.

שיקולים כלכליים מהווים גורם משמעותי בדיון. גורמים מתונים מזהירים שתגובה צבאית עלולה להוביל להתקפות על תשתיות קריטיות של איראן, דבר שהמדינה מתקשה להרשות לעצמה במצבה הכלכלי הנוכחי. "זו הייתה מכה כבדה ביותר, ובאופן ריאליסטי, אין לנו דרך ברורה להתאושש מהאובדן הזה", אמר מוחמד עלי אבטאחי, סגן נשיא לשעבר של איראן, לניו יורק טיימס.

קורא לתגובה מתונה. נשיא איראן, מסעוד פזשכיאן, צילום: רויטרס

מעבר למחלוקת הפנימית, הדיווח חושף חששות עמוקים יותר בקרב ההנהגה האיראנית. על פי הניו יורק טיימס, בכירים איראנים הביעו בשיחות פרטיות ובפגישות חירום דאגה מהאפשרות שישראל עלולה להרחיב את פעולותיה ולתקוף את איראן עצמה. יתרה מזאת, עלה חשש כי המנהיג העליון, האייתוללה עלי חמינאי, עלול להיות המטרה הבאה. חששות אלו משקפים את תחושת הפגיעות הגוברת בטהראן בעקבות חיסולו של נסראללה.

בינתיים, איראן מתכננת לסייע לחיזבאללה בהתאוששות ובמינוי מנהיגות חדשה, אך נמנעת מהתערבות ישירה. על פי הדיווח מקורות במשמרות המהפכה אומרים כי מטרתם היא לעזור לחיזבאללה לבנות מחדש את מערך הפיקוד והתקשורת שלו.

גם התגובה הציבורית באיראן משקפת גם היא את הקרע הפנימי. בעוד תומכי המשטר מקיימים טקסי אבל ומפגינים נגד ישראל, מתנגדי המשטר ואיראנים רבים רואים בנסראללה סמל לדיכוי וחוגגים את מותו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר