במקום ״איש הצללים״ של חמאס: מאחורי הקלעים של בחירת סינוואר למנהיג ארגון הטרור

רשת ה-BBC מגלה פרטים חדשים על הליך הבחירה במועצת השורא של חמאס • נציגים מרחבי המזרח התיכון הגיעו לקטאר, וקיימו פגישות במשך יומיים אחרי הלווייתו של איסמעיל הנייה • בכיר בארגון: "הרגשנו שאי אפשר לבחור באיש הצללים אבו עומר חסן, הוא לא מוכר בחוץ" • גורמים ערביים ומערביים דחקו בחמאס שלא למנות את סינוואר, אבל הוא ניצח בגלל מתקפת 7 באוקטובר

יחיא סינוואר. צילום: AFP

גורמים ערביים התנגדו: רשת ה-BBC בערבית פרסמה בסוף השבוע פרטים חדשים על הליך הבחירה ביחיא סינוואר, בתור המנהיג החדש של ארגון הטרור חמאס.

איסמעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית הקודם, חוסל בסוף יולי. על פי הפרסום, הליך ההצבעה של מועצת השורא בחמאס התבצע בקטאר בימים שאחרי ההלוויה של הנייה. נציגים מרחבי המזרח התיכון טסו במיוחד לאמירות במפרץ הפרסי כדי להשתתף בסבב ההתייעצויות.

סינוואר והנייה בעזה, צילום: רשתות ערביות

בבוקר ההלוויה, אחד מאנשי התקשורת של חמאס הפנה את תשומת ליבו של הכתב, רשדי אבו עווף, לעבר גבר באמצע שנות ה-60 לחייו עם שיער לבן וזקן קצר. הוא עמד בפינה, הרחק ממוקד תשומת הלב. איש התקשורת אמר לכתב: "תשגיח עליו היטב, זהו איש הצללים אבו עומר חסן".

בכירי חמאס ליד ארונו של איסמעיל הנייה בטהרן, צילום: ללא

לפי הפרסום, היה זה ראש מועצת השורא, שעונה גם לשם מוחמד דרוויש. הוא היה בעל תפקיד שאפשר לו להפוך למנהיג הזמני של ארגון הטרור עד למועד הבחירות הבא, לפחות לפי הנהלים. גורמים בחמאס תיארו אותו בתור "איש של משימות גדולות". בימים שלפני בחירתו של סינוואר, אבו עומר חסן הוגדר בתור מי שצפוי להתמנות לראש הלשכה החדש, חרף היותו דמות אלמונית.

עם סיום ההלוויה, החלו פגישות שנמשכו יומיים לצורך בחירת המנהיג החדש בבירה דוחא, שמארחת את הלשכה הכללית של חמאס מאז שנת 2012. צמרת הארגון בחרה לבסוף בסינוואר, מהלך שהפתיע רבים. בכיר בחמאס אמר ל-BBC: "לא כולם בהנהגת חמאס תמכו בהחלטה", וגם: "כמה בכירים הביעו את חששותיהם ואחרים קידמו מועמד אחר". למרות זאת, הבכיר אישר כי סינוואר נבחר ברוב קולות.

יחיא סינוואר, צילום: AP

גורם נוסף בארגון הטרור שהשתתף בפגישות, אמר לרשת כי הם "הרגישו שאי אפשר לבחור באיש הצללים, אבו עומר חסן, מפני שהוא לא מוכר מחוץ לחמאס, בעוד מתקפת 7 באוקטובר העניקה לסינוואר תהילה עולמית". נזכיר כאן שמדובר במתקפה שבה נטבחו מאות ישראלים ובוצעו פשעים נגד האנושות.

בכל זאת, הגורם הוסיף: "סינוואר הפך לסמל אחרי 7 באוקטובר ונהנה מפופולאריות גדולה בעולם הערבי והאסלאמי. יש לו קשרים הדוקים עם ציר ההתנגדות של איראן ומינויו בעיצומה של מלחמה שולח מסר מאתגר לישראל".

בית שרוף בניר עוז אחרי 7 באוקטובר, צילום: ללא קרדיט

עוד דווח ברשת ה-BBC כי גורמים ערביים ומערביים דחקו בחמאס שלא למנות את סינוואר כמנהיג הארגון בגלל המעורבות שלו במתקפת הטרור ב-7 באוקטובר. על כך אמר בכיר בחמאס: "אחת הסיבות שהצבענו לו היא שרצינו לכבד אותו על תכנון המתקפות. 7 באוקטובר זה שלו, ולכן מגיע לו להנהיג את התנועה".

מוקדם יותר ביום שישי, הזרוע הצבאית של חמאס, גדודי עז א-דין אל-קסאם, נשבעה אמונים לסינוואר כמנהיג החדש. הזרוע הכריזה על מוכנות מלאה ליישם את החלטותיו. ההודעה הגיעה לאחר הצהרת המתווכות, שקראו לכינוס ביום חמישי, במטרה להשיג הסכם הפסקת אש ושחרור חטופים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר