עיראק: הצעת חוק קוראת להוריד את גיל הנישואים ל-9

יוזמה של חברי פרלמנט מגוש הרוב השיעי מציעה לאפשר נישואי בנות בגיל 9 ובנים בגיל 15 • ההצעה זכתה לגינויים רבים בפוליטיקה המקומית בבגדד, אך רבים בקואליציה השלטת תומכים בה

נשים וילדות שיעיות מתפללות בעיראק. צילום: איי.אף.פי

חקיקה שצפויה לעלות בקרוב על שולחנו של הפרלמנט העיראקי, המציעה לאפשר הורדה קיצונית של גיל הנישואים במדינה, מעוררת זעם וחשש בקרב פעילי זכויות אדם ואזרחים מהשורה במדינה המוסלמית.

החקיקה, שמטרתה הראשונית הייתה לאפשר לאזרחים לבחור בין רישום לנישואים דרך הממסד הדתי במדינה בנוסף לרשם האזרחי, תוריד גם את גיל הנישואים לבנים ל-15 ואת גיל הנישואים לילדות לתשע בלבד. גיל הנישואים החוקי הקיים בעיראק הוא 18, אך בתי דין שרעיים מאפשרים לעיתים נישואים בגילאי 17 ו-16 במקרים מיוחדים.

נשים מפגינות נגד הורדת גיל הנישואים בעיראק, צילום: איי.אף.פי

ההצעה הונחה על שולחנו של הפרלמנט בתחילת חודש יולי, אך הגשתה נדחתה וכעת היא מוגשת שובו הפעם להצבעה. תומכי החקיקה טוענים כי היא מטרתו היא להגן על נערות מפני "מערכות יחסים לא מוסריות" ולחזק את ערכי המשפחה בקרב גברים צעירים.

"המהלך הזה יחזיר את המדינה שנים אחורה. הוא יאפשר שליטה גברית מוחלטת במוסדות המשפחה בחברה שהיא גם ככה שמרנית ופטריארכלית", מסבירה עורכת הדין עמאל קבשי, יו"ר ארגון "רשת הנשים" אחד מארגוני זכויות האישה הקולניים ביותר בעיראק.

ילדה מפגינה נגד הורדת גיל הנישואים בעיראק, צילום: איי.אף.פי

לא ברור בשלב זה אם החקיקה תעבור בפרלמנט, שכן כמה קבוצות בהן הקואליציה הכורדית הודיעו כי יתנגדו למהלך. אך החשש הוא שתמיכה של גוש הקואליציה השיעי, המזוהה עם איראן וידוע בנטיות שמרניות קיצוניות, ייתן מספיק תמיכה על מנת שהחקיקה תעבור, חרף הביקורת.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר