"עוזבים בניגוד לרצוננו": שורת מדינות קראו לאזרחיהן לעזוב את לבנון | תיעוד הנהירה מביירות

על רקע המתיחות בעקבות חיסול "רמטכ"ל חיזבאללה" - מדינות רבות קראו לאזרחים לעזוב את לבנון • "נאלצתי לקצר את חופשת הקיץ כדי לחזור לצרפת", סיפרה לבנונית לסוכנות הידיעות הצרפתית • מנהלת סוכנות נסיעות באזור ביירות: "בימים האחרונים אני מקבלת שטף של שיחות מאנשים שרוצים לעזוב - מחשש שיתקעו במדינה"

מפחדים להיתקע בלבנון. נמל התעופה הבינלאומי בביירות. צילום: רויטרס

על רקע המתיחות בעקבות חיסול "רמטכ"ל חיזבאללה" בשבוע שעבר, תורים ארוכים נצפו בימים האחרונים בנמל התעופה על שם רפיק אל-חרירי בביירות. באולם הטיסות היוצאות, הצטופפו המוני אנשים אחרי ששורה ארוכה של מדינות קראו לאזרחיהן לעזוב את לבנון. ארה"ב, צרפת, סעודיה, ירדן ורוסיה המליצו גם שלא לנסוע למדינה.

"נאלצתי לקצר את חופשת הקיץ במולדת כדי לחזור לצרפת שבה אני גרה ועובדת", סיפרה לבנונית לסוכנות הידיעות הצרפתית, "חברות תעופה ביטלו ודחו טיסות לביירות וממנה. אני לא שמחה על העזיבה. הייתי רוצה להמשיך את הקיץ בלבנון ואחר כך לחזור לעבודה. אבל אני קיצרתי את הביקור שלי כדי שאוכל למצוא טיסה. אנחנו עוזבים בניגוד לרצוננו".

נוסעים בשדה התעופה בביירות, מחכים לצאת מלבנון, צילום: AP

ארבע שנים לפיצוץ בנמל ביירות

מנהלת סוכנות נסיעות באזור ביירות סיפרה: "עם ביטול הטיסות והתגברות המתיחות, אנשים רבים מיהרו להקדים את תאריכי הנסיעה שלהם בימים רבים. אני מקבלת שטף של שיחות מלקוחות שרוצים לעזוב מחשש שהם ייתקעו בלבנון".

הירי מלבנון לצפון, אתמול, צילום: אי.פי.אי

היא הוסיפה כי "למצוא מקומות במטוסים זה קשה מאוד בגלל ביטול הטיסות והביקוש הרב - בעיקר למדינות אירופה. זה משפיע לרעה על הענף כי אנחנו מאבדים כסף. מספר גדול של לבנונים ביטלו את החופשות שלהם".

בתוך כך, בתחילת השבוע ציינו בלבנון ארבע שנים לפיצוץ בנמל ביירות, שגרם למותם של יותר מ-214 בני אדם ולאלפי פצועים. ברשתות החברתיות לבנונים רבים התלוננו שזמן רב חלף מאז הפיצוץ שהחריב חלקים נרחבים מהבירה, אך האחראים לרשלנות שהובילה אליו עדיין לא עמדו לדין.

הפיצוץ בנמל ביירות ב־4 באוגוסט 2020, צילום: אי.אף.פי

הפיצוץ נגרם לאחר שצוות טכני ביצע עבודת ריתוך ליד מצבור של אמוניום חנקתי, שאוחסן במכולה בנמל במשך כמה שנים. החשד הוא שהרשויות ידעו על החומר המסוכן שאוחסן בתנאים לקויים, אבל לא עשו דבר כדי למנוע זאת. גם חיזבאללה וסוריה נחשדו במעורבות באחסון של המשלוח הנפיץ.

סיסיל רוקז, עורכת דין לבנונית ואחות של אחד הקורבנות, אמרה לסוכנות הידיעות הטורקית כי "החקירות הופסקו מאז דצמבר 2021: "הפיצוץ בנמל ביירות הוא פשע גדול שהשפיע על בני ארצנו. אנחנו נחושים להמשיך לדרוש את הזכות שלנו ואת הזכות של הקורבנות".

"שלטון החוק אומר שחשוב לקיים חקירה לאומית, אבל נתקלנו בהתחמקות מעונש ובאיום במלחמת אזרחים. העניינים הפוליטיים מעכבים את החקירות (אבל) התיק לא יכול להישאר תעלומה לנצח", הוסיפה עורכת הדין.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר