מסתמן: הנורמליזציה עם סעודיה מתרחקת

בארמון בריאד יודעים היטב כי עתידו של ביידן לוט בערפל: הוא נתפס כנשיא חלש שאין טעם לחתום איתו על עסקה כלשהי

יעדיף לחכות. יורש העצר בן סלמאן. צילום: רויטרס

העיצומים שהטיל הקבינט המדיני לאחרונה נגד הרשות הפלשתינית והחלטתו לקדם את הבנייה ביו"ש עלולים להרחיק את הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה. ממילא בריאד מתנים כל התקדמות בסיום המלחמה בעזה. כעת גם דרישתם הפומבית ל"מסלול בלתי הפיך" להקמת מדינה פלשתינית לא בסדר היום של ישראל.

משרד החוץ הסעודי פרסם הודעת גינוי חריפה נגד קידום הבנייה ביהודה ושומרון. בין היתר נכתב כי מדובר ב"ערעור הסיכויים לשלום". ההחלטה תוארה כ"המשך ההפרות של החוק הבינלאומי", ובריאד הזהירו מפני השלכות חמורות של המהלך, שפוגע לשיטתם ביציבות האזורית, תורם ל"תדלוק הסכסוכים" ומערער את הביטחון.

רויטרס

ההכרה של מדינות באירופה במדינה פלשתינית היתה חלק ממהלך משותף של הרשות הפלשתינית והסעודים עצמם. בריאד אירחו דיפלומטים אירופים וניהלו מגעים בנושא בחודשים האחרונים. הם גם קיימו מפגשים של שרי החוץ ממדינות ערב, שעסקו בשאלת היום שאחרי המלחמה. הסנקציות הנוכחיות, כך נראה, מתפרשות כהפניית כתף קרה לדרישה הסעודית לנורמליזציה.

בריאד מוטרדים גם מהרכב הממשלה הנוכחי, שמתואר על ידי חלקם כ"שלטון קיצוני", שלא מעוניין בהסכם. מבחינתם אפשר להמתין גם לבחירות בישראל, שבהן יעלו לשלטון גורמים אחרים.

לחיבוק של הרשות הפלשתינית יש גם ביטוי תקשורתי - בשבועות האחרונים ניכר המאמץ של התקשורת הסעודית לנפץ את התדמית של חמאס. בערוץ "אל־ערבייה", למשל, מופיעים כמעט מדי יום תיעודים של עזתים שתוקפים את ארגון הטרור ומאשימים אותו באסון שהביא על הרצועה. גם בכירי חמאס שמתראיינים ב"אל־ערבייה" נאלצים להתפתל מול שאלותיהן של המגישות, שמבקרות את התנהלותו. כמובן, לא רק חמאס מועלה על המוקד, וישראל מואשמת בתקשורת הסעודית באחריות להמשך המלחמה בעזה.

עד אחרי הבחירות

על פניו, ההתפתחות הזאת היתה אמורה לקרב הסכם בילטרלי בין ארה"ב לסעודיה. יורש העצר, בן סלמאן, היה שמח לחתום על חוזה הגנה עם סיוע בתוכנית גרעין אזרחית, ללא הסיכון של התנגדות ציבורית כלשהי לנורמליזציה. חייו יהיו קלים יותר. אלא שכדי להעביר הסכם בקונגרס האמריקני ממשל ביידן יצטרך לתרץ מכירת נשק מתקדם למדינה לא דמוקרטית, שמואשמת בהפרת זכויות אדם. נורמליזציה היסטורית בין ישראל לסעודיה יכולה להיות העילה המושלמת.

הנשיא ביידן במהלך העימות הנשיאותי, צילום: GettyImages

מכשול אחר הוא שבבית המלוכה בריאד יודעים היטב כי עתידו של ג'ו ביידן לוט בערפל. העיתונות הסעודית סיקרה בהרחבה את העימות הטלוויזיוני, שבו נחל הנשיא המכהן תבוסה מוחלטת מול יריבו, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ. אחד הפובליציסטים הבכירים העלה את האפשרות שהמפלגה הדמוקרטית "תבצע הפיכה מפלגתית" נגד ביידן, כלשונו. בקריקטורה בעיתון אחר ביידן הופיע בדמות חילזון המנסה ללא תקווה להתקדם במרוץ לנשיאות. במילים אחרות - ביידן נתפס כנשיא חלש שאין טעם לחתום איתו על עסקה כלשהי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר