איראן הולכת לבחירות: מי יחליף את התליין מטהרן?

הגנרל ממשמרות המהפכה, הדיפלומט הוותיק, ראש העירייה, מנתח הלב, איש הדת והמועמד שמבטיח "מתנות בחינם" • שישה מועמדים בבחירות לנשיאות איראן שיתקיימו מחר • הקונצנזוס היחיד: השנאה לישראל

מימין: ג'לילי, קאליבאף, האשמי, פורמוחמדי, זקאני ופזשכיאן. אין משמעות להגדרה "קיצוני". צילום: אי.פי

הבחירות לנשיאות איראן יתקיימו מחרתיים (שבת) שישה מועמדים לרשת את מקומו של איברהים ראיסי, שנהרג במאי בהתרסקות מסוק. לששת המועמדים עדיין תהיה היום הזדמנות לפרוש מרצונם. בשלב זה, איש מהם לא צפוי להשיג מספיק קולות כדי לנצח בסיבוב הראשון.

שישה מועמדים לרשת את מקומו של איברהים ראיסי, צילום: רויטרס

מוחמד באקר קאליבאף: יו"ר הפרלמנט האיראני, לפי אנליסטים שדיברו עם סוכנות הידיעות אי.פי, הוא המועמד המוביל לתפקיד. קאליבאף (62), בעבר ראש עיריית טהרן, היה גנרל במשמרות המהפכה ולקח חלק בדיכוי אלים של סטודנטים, שכלל גם ירי חי.

תומכיו של המועמד לנשיאות איראן, מוחמד באקר קאליבאף, צילום: אי.אף.פי

הקמפיין שלו יתמקד בהבטחות לסיוע לעניים. הוא תומך במו"מ עם המערב, במטרה להסיר את כל הסנקציות מעל איראן כדי לחזור למכירת נפט ולפעילות בנקאית ללא מגבלות. זה יאפשר לו להגדיל את ההשקעה בכוח הצבאי ולחזק את פעילות הטרור מחוץ לגבולות המדינה.

פונה בעיקר למצביעים בפריפריה

סעיד ג'לילי: נחשב בעל קו שמרני יותר. שימש נציגו של המנהיג העליון חמינאי במועצה לביטחון לאומי במדינה, והיה בעל קשרים הדוקים עימו. ההערכה היא כי הוא "אהוב מצד הבייס" של משמרות המהפכה, ופונה בעיקר למצביעים בפריפריה, אבל עשוי להפוך ל"אחמדינג'אד חדש" - כלומר לעורר התנגדות במערב, אך גם בקרב זרמים פוליטיים אחרים באיראן, מה שעלול לערער את היציבות במדינה.

תומכת של סעיד ג'לילי מחזיקה פוסטר לקראת הבחירות באיראן, צילום: אי.פי

ג'לילי (58), שהתמודד בבחירות 2013 ללא הצלחה, הוא בעל ניסיון של 18 שנה בתפקידים שונים במשרד החוץ האיראני. בהקשר הישראלי, הוא עשוי לחתור לשקט מדומה כדי להתעצם.

מסעוד פזשכיאן: מנתח הלב הוא המועמד היחיד מהזרם "הרפורמיסטי" שמתמודד על הנשיאות. הוא תומך בניהול מו"מ עם המערב לגבי הסכם חדש בעניין פרויקט הגרעין - אך נחשב נאמן למנהיג העליון, חמינאי. לדבריו, יש לחתור לכך משיקולים כלכליים.

מסעוד פזשכיאן,

ההערכה היא שהוא יצטרך שיעור הצבעה כללי גבוה בבחירות כדי להשיג ניצחון, אך זה צפוי להיות נמוך. בקמפיין שלו פזשכיאן (69) מתמקד בצעירים, בנשים ובמיעוטים. כרפורמיסט, הוא יכול אמנם לקדם פשרות בענייני פנים - ועדיין לתמוך בהשמדת ישראל. על כן, הגדרות כמו "קיצוני" או "מתון" שנשמעות בישראל הן חסרות משמעות.

אמון על העלייה במספר ההוצאות להורג

מוסטפא פורמוחמדי: איש הדת היחיד שמתמודד בבחירות כיהן בעברו כשר הפנים בממשלה של אחמדינג'אד. בהמשך כיהן גם בממשלתו של חסן רוחאני, בתור שר המשפטים. מתוקף תפקידו הוא היה אמון על העלייה במספר ההוצאות להורג.

מוסטפא פורמוחמדי,

למעשה, פורמוחמדי (64) כבר הואשם בעבר במעורבות בהוצאות המוניות להורג של אלפי אסירים פוליטיים. פורמוחמדי סבור שצריך לנהל מגעים מול מדינות העולם, וביקר את החימוש האיראני של רוסיה במלחמה עם אוקראינה. לדעתו איראן לא מקבלת בתמורה מספיק תמיכה מרוסיה.

עלירזא זקאני: מועמד ניצי שפרש בבחירות ב־2021 כדי לתמוך בראיסי. זקאני (58) הביע עמדות עוינות כלפי הזרם הרפורמיסטי, והוא טוען כי ניתן לנטרל את השפעת הסנקציות על איראן. בין היתר, הוא הבטיח ביטוח רפואי בחינם לנשים ולזקנים, וכן סיוע כספי לעניים. בעבר הוא קרא למדינות המוסלמיות להפעיל לחץ כדי לנתק כל קשר עם ישראל ולהטיל עליה סנקציות.

תומכי עלירזא זקאני באיראן, צילום: אי.פי.אי

בה בעת, הוא האשים את ארה"ב ומדינות באירופה ב"עמידה לצד ישראל". לא העמדות האלה, שנמצאות בקונצנזוס באיראן, מגדירות אותו בתור דמות ניצית, אלא עמדתו שלפיה אין מה לנהל מגעים עם המערב.

"המדינה לא זקוקה להשקעות זרות"

אמיר חוסיין קאזי זאדה האשמי: ראש עיריית טהרן, אחד מסגניו בעבר של ראיסי וראש הקרן לחיילים משוחררים ולחללים. האשמי (52) כבר התמודד בבחירות לנשיאות איראן ב־2021, אז קיבל פחות ממיליון קולות והגיע למקום האחרון.

אמיר חוסיין קאזי זאדה האשמי, צילום: אי.אף.פי

האשמי קרא להמשיך בדרך של ראיסי, וטען כי המדינה לא זקוקה להשקעות זרות כדי להצליח. בעבר תקף בחריפות את הסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות. הוא אמר כי מדובר ב"כפירה", ואיים כי יהיו לכך השלכות בכל הנוגע ליחסים בין אבו דאבי לטהרן.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר