להרוג רעיון: שנים אחרי שאימפריית הרשע שלו פורקה - דאעש מרים את הראש

ארגונים הנאמנים לרעיון העל של המדינה האסלאמית נמצאים במתקפה במגוון חזיתות, מרוסיה עד מערב אפריקה • היכן מוקדי הפעילות של הג'יהדיסטים ומה הסיכון האמיתי שהם מהווים? • סקירה עדכנית

סרטון קבלת האחריות של דעאש על הפיגוע במוסקבה. צילום: רשתות

ארגון הטרור דאעש, אחד הארגונים האסלאמסטיים הקיצוניים ביותר בהיסטוריה, החזיק בימי השיא שלו בשנת 2015 אימפריה אדירה בסוריה ועיראק ושלט בחייהם של מיליוני בני אדם. מחבליו הובילו מתקפות רצחניות מהפיליפינים עד ארצות הברית והארגון הקים מערך גיוס ותעמולה שטרם נראה כמוהו, תוך הישענות על טכנולוגיית הרשת.

אנשי הארגון ביצעו רצח עם נפשע בבני המיעוט היזידי בעיראק, פרסמו סרטונים של רצח שבויים ושלטו לפי שיגיונות הפרשנות המחמירה ביותר של האסלאם הסלפי. בשווקים במוסול וראקה, בירת החליפות של הארגון בסוריה, נמכרו עבדים והארגון אף הציג מטבע זהב שאמור היה להחליף את המטבעות של מדינות הלאום. החזון המשיחי המטורף של ראשי הארגון משך אלפי מהגרים לשטחים שכבש הארגון, רבים מהם ממדינות המערב.

כוחות כורדיים פועלים במחנה שבויי דאעש בסוריה

אך כפי שחזה מנהיג אל קאעידה, איימן אל זווהירי, חוסר היכולת של מנהיגי המדינה האסלאמית להתפשר הביא לכך שכל מדינות האזור, מאיראן ועד מצריים, לצד קואליציה בינלאומית בהובלת ארצות הברית, הכריזו עליו מלחמה. עיר אחר עיר, כפר אחר כפר, הצליחו צבאות סוריה ועיראק, לצד שלל מיליציות ולוחמים זרים, לדחוק את מחבלי דאעש מהאימפריה שלהם. העיר מוסול נפלה לידי צבא עיראק ביולי של שנת 2017 ובירת הארגון, א-ראקה, נפלה לידי המורדים הכורדים בסוריה כמה חודשים לאחר מכן. מקומות אחרים בהם הצליחו מחבלי הארגון לתפוס שטח כמו בפיליפינים ובחצי האי סיני, הוכרעו גם הם באותה שנה.

 

על אף שגורש מהשטחים שכבש בסוריה ועיראק, הארגון עבר ללוחמת גרילה והוסיף להטריד את אויביו ולבצע מעשי זוועה. בשנת 2019 חוסל מנהיג הארגון, האיש הכתיר את עצמו כ"חליף", מחליפו של הנביא מוחמד ומנהיג המוסלמים, אבו באקר אל בגדדי. מאז החליף הארגון הנהגה כמה פעמים בעוד חשיבותו הולכת ויורדת.

הכוח שבחולשה

מגפת הקורונה, הפלישה הרוסית לאוקראינה ומתקפת הדמים של חמאס על יישובי העוטף כמעט השכיחו את ארגון הטרור הקיצוני מהתודעה. אך לאחרונה עלו מחבליו לתודעה בשורה של אירועים נפרדים במקומות שונים בעולם שהזכירו שהרעיון הקטלני מאחורי דאעש עדיין קוסם לקיצוניים דתיים ברחבי העולם המוסלמי.

אותה חולשה שהפילה את החליפות של דאעש, חוסר היכולת להתפשר, להתגמש ולייצר בריתות, היא זו שקונה את ליבם של הקיצוניים ביותר בנקודות העימות של העולם המוסלמי וכל מה שדרוש זה להישבע אמונים לחליפות, מבלי לענות להיררכיה מרכזית או לקבל פקודות ממפקדה מרוחקת. המותג הקטלני של דאעש מרים ראש ברחבי העולם ולפניכם הזירות המרכזיות בהם עושים אנשיו קאמבק מדמם.

מחוז חורסאן

דאעש במחוז חורסאן הוא אחד הסניפים הגדולים, החמקמקים והמסוכנים של ארגון המדינה האסלאמית. אנשיו פרושים ברחבי מרכז אסיה, באוזבקיסטן, טג'יקיסטן, קירגיזסטן אפגניסטאן ואיראן. האירוע האחרון שהזניק את החטיבה הזו של ארגון הטרור לכותרות היה הפיגוע באולם המופעים קורקוס סיטי הול, בפרבר צפוני של מוסקבה בירת רוסיה.

הפיגוע במוסקבה, צילום: רויטרס

אנשי הארגון ביצעו בשנה החולפת מספר מתקפות קטלניות גם במזרח איראן ובאפגניסטן, שם מתמקדים אנשיו בפגיעה באוכלוסייה השיעית, בה רואה האידיאולוגיה של דאעש כופרים שסטו מדרך האסלאם.

דאעש בסוריה

בחודשים האחרונים דיווחו כלי תקשורת בסוריה על עלייה משמעותית ברמת הפעילות של ארגון הטרור במזרחה של סוריה. בעוד אנשי הארגון נדחקו לפינות המדבריות והמאוכלסות בדלילות ביותר של סוריה, לאחרונה הם מצליחים לצאת בסדרת מתקפות גרילה שמתמקדות בעיקר באנשי משטר אסד.


על פי דיווח של המרכז הסורי לזכויות אדם, בחודש שעבר הרגו אנשי הארגון  16 לוחמים וקצין סורי במארב במזרח המדינה. הארגון משתמש בטקטיקות גרילה ולא מנסה לשלוט על אזורים מאוכלסים, דבר שמקל על התנועה של אנשיו ומאפשר להם להיטמע במרחב.

מחוז סומליה

התארגנות נוספת של דאעש שעלתה לאחרונה לכותרות היא מחוז סומליה, כוח קטן יחסית גם במונחים של דאעש, המונה כמה מאות לוחמים אך מצליח להטיל אימה על אזור קרן אפריקה כולו. הארגון פועל בשיטות גרילה ממעוזים שבנה לעצמו בהרים של אזור פונטנלד בסומליה וידוע באכזריות חסרת גבולות. אנשיו מטילים אימה אפילו על ארגון הטרור האסלאמי "אל שבאב", ארגון שנודע בפיגועים קשים בקניה.

מנהיג דאעש בסומליה, עבד אל קאדר מומין, צילום: ללא

הארגון מונה כמות גדולה של לוחמים זרים, בהם מחבלים מתימן, פקיסטן, אתיופיה, סודן, ג'יבוטי ואפילו קנדי אחד. מנהגיו של הארגון נמצאים על הכוונת של צבא ארצות הברית. מנהיג הארגון הקודם, בילאל אל סודני, חוסל בפעולת קומנדו של צבא ארצו תהברי תבשנת 2023. לאחרונה עלה הארגון לכותרות כשמנהיג הארגון, עבד אל-קאדר מומין, היה מטרה של ניסיון חיסול על ידי ארצו תהברית. גורלו של מומין לא ידוע וייתכן כי חוסל בתקיפה.

מחוז מערב אפריקה

קבוצת הטרור של דאעש במערב אפריקה מתמקדת באזור ניגריה, צ'אד, ניז'ר וקמרון. הארגון התפצל בעבר מבוקו חראם, הקבוצה האסלמיסטית שהצליחה לכבוש שטחים נרחבים בניגריה ולבצע אינספור זוועות כמו מעשי טבח וחטיפת מאות תלמידות בית ספר.

אנשי דאעש במערב אפריקה, צילום: ללא

דאעש במערב אפריקה התמקד בהיבט הצבאי של השלטת טרור והפך לנודע בשימוש בחיילים-ילדים, אותם הוא מכשיר באקדמיות ג'יהאד מיוחדות. בנוסף הארגון נוהג לעשות שימוש הטנקים ומשוריינים שנלקחו שלל מצבאות ניגריה וצ'אד, מה שמקנה לו מהירות תנועה וקטלניות. בחודש אפריל פורסם כי אנשי הארגון נכנסו לעימות קטלני עם מחבלי בוקו חראם, דבר שעלול לפגוע ביכולתם של אנשיו לצאת למתקפות טרור על המדינות הסמוכות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר