האם הוותיקן בדרך להכרה בהומוסקסואליות?

בספר חדש ומעורר מחלוקת בהוצאת הוותיקן, נטען כי במקרא "אין רמיזה לעבירה המתייחסת לשני אנשים מאותו מין" • המחקר גם מפחית מחומרת חטא סדום

האפיפיור פרנציסקוס, צילום: איי.אף.פי

במחקר מקראי חדש בהוצאת הוותיקן מובאת, בין היתר, התייחסות להומוסקסואליות ונכתב כי המקרא לא עוסק בנטייה הארוטית כלפי אדם מאותו מין, אלא רק במעשים הומוסקסואליים. עוד נטען במחקר, שנכתב על ידי הוועדה המקראית הפונטיפית, כי חטא סדום היה "אי הכנסת אורחים", מה שמתפרש בעיני רבים כניסיון של הכנסייה הקתולית לנרמל את ההומוסקסואליות. 

מחברי הספר, שכותרתו "מהו האדם? מסלול של אנתרופולוגיה מקראית", מנסים לבחון את ההבנה התנ"כית של האדם. לדברי האב ישוע פייטרו בובאטי, מזכיר הוועדה המקראית הפונטיפית, המחקר בוצע לבקשתו של האפיפיור פרנציסקוס. 

על פי הדיווח באתר "לייף סייט ניוז", בספר מביאים מחברי הספר את הסיפור המקראי בספר בראשית שבו מתוארים שני מלאכים שהתארחו בביתו של לוט והיו נצורים במקום בזמן שאנשי סדום צבאו על הבית "משום שרצו להתעלל מינית בשני הזרים". 

"הסיפור על העיר סדום ממחיש חטא המורכב מהכנסת אורחים לקויה, עוינות ואלימות כלפי הזר, התנהגות שנחשבת לחמורה מאוד ולכן ראויה לעונש מרבי", נטען בספר. "אולם, הסיפור לא נועד להציג את דמותה של עיר שלמה כנשלטת על ידי תשוקות הומוסקסואליות בלתי ניתנות לריסון, אלא הוא מגנה התנהלות של קבוצה חברתית ופוליטית שלא מקבלת את פני הזר בכבוד ומנסה להשפיל אותו".

המחקר מתייחס להומוסקסואליות על פני עשרה עמודים בספר, בפרק "המשפחה האנושית". בחלק שכותרתו "דרכים חורגות" עוסק המחקר גם בגילוי עריות, ניאוף וזנות. הטיפול בנושא ההומוסקסואליות מתחיל בהדגשה כי "מוסד הנישואין, המורכב מהיחסים היציבים בין בעל לאישה, מוצג כל העת כמובן ונורמטיבי דרך המסורת המקראית כולה. אין דוגמאות ל'איחודים' המוכרים כחוק בין אנשים מאותו המין". 

החוקרים ציינו כי "המקרא לא מדבר על הנטייה הארוטית כלפי אדם מאותו מין, אלא רק על מעשים הומוסקסואליים". בהמשך הם כתבו כי "בקטעים אחרים בתנ"ך העברי המתייחסים לחטא סדום, אין רמיזה לעבירה מינית המתייחסת לשני אנשים מאותו מין". 

הוועדה המקראית הפונטיפית היא גוף שנוסד על ידי הקוריה הרומאית, שהיא הרשות המבצעת של הכס הקדוש ובראשה ניצב האפיפיור, כדי להעניק פרשנות של כתבי הקודש. האפיפיור פאולוס השישי ביטל את סמכות הכמורה של הוועדה בשנת 1971, ומאז היא מתפקדת כגוף מייעץ.

בעקבות פרסום המחקר, עלו קולות של התנגדות לפרשנות שמביאה הוועדה וחלקם תיארו אותה כ"מגוחכת בעליל". תיאולוג אחד אמר ל"לייף סייט ניוז": "תודה לאל שהדברים הללו אינם של בעלי סמכות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר