אכזבה לנשיאת מולדובה: מתנגדי ההתקרבות לאיחוד האירופי רשמו הישג מפתיע במשאל העם

מאיה סנדו הפרו-אירופית אמנם זכתה בסיבוב הראשון של הבחירות לנשיאות, אולם המועמד הסוציאליסטי הפרו-רוסי גרף פי 2.5 קולות יותר מהצפוי • במשאל על העיגון בחוקה של השאיפה להצטרף לאיחוד האירופי זכו התומכים רק ב-50.1% תמיכה - שעה שהסקרים ניבאו להם עד 62% • התוצאות מעודדות את מוסקבה, שבוחשת במולדובה, ומדאיגות את אוקראינה, שזקוקה לקישינאו לצדה

סנדו המאוכזבת, בלילה החולף. צילום: אי.פי

במולדובה משלימים את ספירת הקולות בבחירות לנשיאות ובמשאל העם בשאלה אם לעגן בחוקה את השאיפה להצטרף לאיחוד האירופי - ובשני המקרים מדובר בתוצאות מפתיעות וקשות עבור הנשיאה המכהנת מאיה סנדו בפרט ועבור המחנה הפרו-אירופי בכלל.

ספירת הקולות בקישינאו, הלילה, צילום: רויטרס

בתום ספירה של כ-99% מהקולות, הנשיאה סנדו זוכה בכ-42% מהקולות ועולה כצפוי לסיבוב השני. מה שהיה צפוי הרבה פחות הוא שמועמד מטעם המפלגה הסוציאליסטית הפרו-רוסית יותר, אלכסנדר סטוינוגלו, זכה ב-26.3% - פי שניים וחצי ממה שחזו לו הסקרים. בסך הכל השתתפו במירוץ לנשיאות 11 מועמדות ומועמדים. שיעור התמיכה הגבוה בסטויאנוגלו הוא איתות מטריד עבור סנדו – אם כי עדיין פחות מדאיג מאשר תוצאות המשאל.

הצבעה בבית של אזרחית מבוגרת בכפר הרוסבו, מולדובה, צילום: אי.פי.אי

הסיבה: תומכי העיגון של העתיד האירופי בחוקה אמנם זוכים ב-50.17% מהקולות, אולם יתרונם קטן מאחוז, וזאת שעה שהסקרים שנערכו לפני הבחירות ניבאו לתומכי העיגון בין 55% ל-63%. לפי אתר החדשות המולדובי Newsmaker, בעד עיגון השאיפה לאינטגרציה באיחוד היה רוב רק בבירה קישינאו ובעוד שבע נפות (מתוך 32). למשאל אין כל השפעה על הליך ההצטרפות של מולדובה לאיחוד, שהחל ממילא ונערך בהתאם לפרוטוקול של בריסל. לפי ההערכות במולדובה, סנדו וצוותה החליטו לערוך את המשאל ביום הבחירות לנשיאות כמהלך להגברת התמיכה בנשיאה המכהנת, המזוהה עם הווקטור האירופי, אולם נראה שההימור כשל.

סטויאנוגלו בעצרת לפני הבחירות. יגבר על סנדו בסיבוב השני?, צילום: אי.פי.אי

במאמר המערכת של האתר כותבים כי הניצחון הדחוק במשאל הושג בזכות המולדובים שמתגוררים מחוץ למדינה (13%-16% מהאזרחים), אולם התוצאה של סנדו כה צנועה, שכעת ניצחונה בסיבוב השני כלל אינו מובטח.

לפי ה"גרדיאן" הבריטי, תוצאות הבחירות והמשאל "מאכזבות את תומכי סנדו בבריסל". בכיר מערבי אמר ל"פייננשל טיימס" כי סנדו לא הייתה צריכה לערוך משאל כעת, אך בכל זאת הימרה עליו בלי להתייעץ עם צמרת האיחוד. "זו הייתה הרפתקה בלי תוכנית ב'", אמר.

עם פרסום התוצאות בתום ספירה של כ-70% מהקולות במהלך הלילה, הודיעה סנדו בקצרה כי הן נבעו מ"התקפה חסרת תקדים של שקרים ותעמולה", ברמז עבה לפעילות של מוסקבה. תזכורת: בתחילת החודש הודיעה משטרת מולדובה כי רק במהלך ספטמבר הזרימה רוסיה 15 מיליון דולר במסגרת קמפיין ההשפעה כדי לקנות קולות ולפגוע בבנייני ממשל. את התשלומים קיבלו לפחות 130 אלף אזרחי מולדובה. שירות הביטחון בקישינאו הודיע בשבוע האחרון כי רוסיה הכשירה יותר מ-100 אזרחי מולדובה בסרביה ובבוסניה ליצור פרובוקציות ולהיאבק ברשויות החוק.

כך או כך, התוצאות מלמדות כי בפני תומכי האינטגרציה של מולדובה באירופה יש עוד הרבה עבודה, ואילו ברוסיה, שמנסה להחזיר את המדינה הקטנה לטווח השפעתה הבלעדית, מהוות התוצאות סימן מעודד לקראת הבחירות לפרלמנט בשנה הבאה. שלא במפתיע, במוסקבה כבר החלו "לפקפק" בתוצאות הבחירות במולדובה.

הסיבוב השני בבחירות לנשיאות ייערך ב-3 בנובמבר. ניצחון למועמד הסוציאליסטים סטויאנוגלו עלול לקרר את היחסים בין קישינאו לקייב, ובטווח הארוך גם להקשות על אוקראינה הנעזרת במולדובה למטרות אזרחיות וככל הידוע גם לצבאיות-לוגיסטיות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר