בצרפת התקפלו? תערוכת הנשק הציבה תנאים להשתתפות חברות ישראליות

מנהלי אירוע Euronaval לציוד צבאי ימי התנו את השתתפות החברות הישראליות בכך שלא יוצג נשק התקפי שנעשה בו שימוש בעזה או לבנון • בשבוע שעבר החליטה ממשלת צרפת למנוע מחברות ישראליות להשתתף ביריד הבינלאומי

תערוכת הנשק הימי Euronaval. צילום: אתר Euronaval

הנהלת תערוכת Euronaval הצרפתית הודיעה כי היא מוכנה לקבל את השתתפותן של חברות ישראליות בתנאי שהן "לא יציגו בתערוכה ציוד המשמש לפעולות התקפיות בעזה ובלבנון", כך דווח בסוכנות הידיעות AFP.
כזכור, בשבוע שעבר החליטה ממשלת צרפת למנוע מחברות ישראליות להשתתף ביריד הנשק הימי הבינלאומי שיתרחש בחודש הבא בפריז.

בתערוכה היו אמורות להשתתף שבע חברות ישראליות אשר קיבלו בשבוע שעבר הודעה כי השתתפותן בוטלה, "מעולם לא הייתה שום שאלה או איסור גורף הנוגע להשתתפותן של חברות ישראליות בתערוכה. חברות ישראליות שרוצות לעשות זאת יוכלו כמובן להשתתף ב Euronaval", ציין מנהל התערוכה בהצהרה בכתב שנשלחה ל-AFP. לדבריו, "אין שום דבר בעמדת ממשלת צרפת שיכול להתפרש כחרם נגד חברות ישראליות ב-Euronaval. תמיכתה של צרפת בישראל בזכותה להגן על עצמה מעולם לא עמדה במחלוקת".

בהודעה החברה ציינו את העובדה שצרפת אינה מתנגדת לייצוא רכיבים המיועדים למערכות ההגנה הישראליות המגנות על ישראל מפני ירי מאיראן, לבנון ועזה.

ההודעה על איסור השתתפות חברות ישראליות גררה תגובה תגובות קשות מצד בכירים בישראל שכינו את ההחלטה "בושה" וגררה גינויים מבכירי המדינה. בנוסף, החברות הישראליות צפויות לעתור לבית המשפט וישנו חשש מצד מנהלי התערוכה כי העתירה הישראלית תתקבל ועלולה להאיר את התערוכה באור שלילי.

 

נשיא צרפת עמנואל מקרון (ארכיון), צילום: רויטרס

הנהלת התערוכה הדגישה ביום שישי כי "בתקופה שבה הממשלה הצרפתית קוראת להפסקת אש בעזה ובלבנון, לעצור את ההסלמה ולהשיג שלום ויציבות באזור, זה יהיה "לא קוהרנטי לקידום מכירת נשק התקפי שגורם להרבה מאוד קורבנות אזרחיים. חברות שהציוד שלהן אינו משמש בפעולות התקפיות בעזה ובלבנון יוכלו מטבע הדברים להחזיק דוכנים בתערוכה". קרוב ל-500 חברות ו-22,000 ביקורים צפויים בתערוכה שתערך בפעם ה-29 בין ה-4 ל-7 בנובמבר בפרברים הצפוניים של פריז.

כזכור, בסוף מאי בוטלה השתתפותם של חברות נשק ישראליות בתערוכת Eurosatory, וגם אז ההחלטה התקבלה על ידי נשיא צרפת עמנואל מקרון, לכאורה בעקבות התקיפות של ישראל בעזה.

ההחלטות האחרונות של צרפת הובילו למשבר בין המדינות, כולל קריאתו של עמנואל מקרון לשקול אמברגו נשק נגד ישראל. ביום שישי האחרון נפגש גבריאל אטאל, ראש הממשלה לשעבר ובכיר במפלגתו של מקרון, עם שגריר ישראל בפריז, יהושע (יוש) זרקא. במהלך הפגישה חזר אטאל והודיע כי צרפת תומכת בישראל ובזכותה להגן על עצמה. גישתו העוינת של מקרון נגד ישראל מייצרת גם מתחים פנים מפלגתיים כאשר חברת הפרלמנט קרולין ידען החברה במפלגתו של מקרון, הודיעה כי היא מתנגדת למדיניותו הלעומתית של מנהיג מפלגתה כלפי ישראל.

ג'וליאן רויטמן, נשיא 'לשכת המסחר ישראל - צרפת' מסר כי "למרות הקשיים המתגלים בחודשים האחרונים, כמו גם סביבת העבודה המורכבת, נמשיך לפתח ולהעצים את קשרי המסחר בין המדינות. אנחנו משוכנעים שהמאמץ הזה שנעשה בהצלחה במשך שנים רבות ימשיך לשאת פרי. במקביל ובעקבות המצב הרגיש כיום, הלשכה תיאבק מתי שרק צריך כדי להגן על הזכויות ועל האינטרסים של החברות הפועלות במסגרת השת"פ המסחרי, כולל באמצעות פניה לגורמי משפט וממשל. כידוע, פעילות מסחרית בין מדינות חיונית לקידום היחסים והחברות ביניהן.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר