אנטישמיות באירלנד: "הכלכלה האמריקנית נשלטת על ידי היהודים וישראל"

במדינה האירופית בחרו לציין את 7 באוקטובר בשלל קריאות לחרם על ישראל והפגנות פרו פלשתיניות • מועצת הבירה דבלין הפכה לזירת תחרות על הצהרות נגד ישראל

"בואו להפציץ את תל אביב" מפגינים נגד ישראל בדבלין. צילום: רויטרס

בעוד בישראל ובכל רחבי העולם ציינו אתמול באבל ובצער את 7 באוקטובר, בעיריית דבלין החליטו לאמץ גישה שונה ומעוררת מחלוקת. וכך, דווקא אתמול, קראה מועצת העיר לממשלת אירלנד לאמץ את החוק שהוצע בשנת 2018 להפסקת יבוא סחורות מ"התנחלויות ישראליות בלתי חוקיות".

הקריאה הועלתה לדיון על ידי נציגי מפלגת השלטון ('שין פיין') במועצת העיר דבלין, והתמקדה ב"צורך הדחוף" להחרמת מוצרים המגיעים מעבר לקו הירוק. הקריאה לקידום החוק עברה 'פה אחד' במסגרת דיון של מועצת עיר הבירה של אירלנד שנערך 3 שעות. חלק מהמשתתפים אף הציע לאיים בחרמות כלפי מדינות שעובדות עם ישראל, בעוד חברת מועצה אחת בשם פונאם רנה פלטה טענה אנטישמית קלאסית ואמרה כי, "כל הכלכלה האמריקנית נשלטת על ידי יהודים וישראל".

 

חברת המועצה רנה, אשר במסגרת תפקידה מייצגת את רובע רת'גר בעיר דבלין, אזור בו ממוקם בית הכנסת ובו מתגוררת רוב הקהילה היהודית, התנצלה מאוחר יותר על האמירה השערורייתית.

הצעת החוק עלתה לדיון כאמור כבר בשנת 2018 אולם משרד המשפטים האירי טען אז שהחלטה שכזו מנוגדת למדיניות הסחר של האיחוד האירופי. כעת הנציגים המקומיים של מפלגת השלטון בדבלין מנסים להחיות את הרעיון תוך הישענות משפטית על פסיקת בית המשפט לצדק בהאג ( ICJ ) ובטענה כי הישובים שמעבר לקו הירוק אינם חוקיים ומפרים את החוק הבינלאומי.

מפגינים מניפים דגלי חמאס וחיזבאללה בדבלין, צילום: רויטרס

לפי הדיווח ב'אייריש טיימס', מועצת העיר גם גינתה במהלך הדיון את התקפת הטרור של חמאס ולא שכחה לגנות גם את תגובת ישראל למתקפת הטרור הקטלנית. חברי המועצה ביקשו מראש הממשלה האירי (טישך) סיימון האריס לקדם את החרם על מוצרים אשר מגיעים מעבר לקו הירוק במסגרת פגישתו הצפויה עם הנשיא ביידן בוושינגטון בהמשך השבוע, "ההצהרה של המועצה מעבירה מסר ברור לישראל שצריכה להבין שאם הם ימשיכו עם רצח העם יהיו לכך השלכות", אמר דיית'י דולן, יוזם ההצעה וחבר מפלגת 'שין פיין', "יש חשיבות גדולה בכך שמועצת העיר קראה פה אחד לממשלה להתקדם עם יישום וקבלת החוק".

חבר מועצה עצמאי בשם קיירן פרי הוסיף כי, "הלב שלנו נשבר מלראות את הטבח של ילדים, נשים וגברים על בסיס יומיומי". דאראג' מוריירטי, חבר מועצה מטעם הלייבור הוסיף גם הוא כי, "אף אחד לא יכול להרוויח מאדמה כבושה וגנובה. אירלנד יכולה להיות הראשונה לנקוט בפעולה ואז כמו דומינו כולם יפעלו אחריה".

הייזל צ'ו ממפלגת הירוקים, ראשת העיר לשעבר, אמרה שהעברת הצעת החוק "מממשת את המחויבות הקיימת שלנו על פי החוק הבינלאומי". מלאכי סטינסון, חבר מועצה עצמאי אשר ב-7 באוקטובר בעיצומו של הטבח צייץ את הציוץ המזעזע בו הוא אמר כי, "מחשבותינו ותפילותינו עם תושבי פלשתין, שכן הם מגנים על השטח האינטגרלי של אומתם ומתנגדים להתקפות ישראליות לאורך שנים רבות", טען אתמול שהוא "תומך באופן מלא בהצעות" והוסיף כי "אנחנו צריכים להפסיק את כל פעילות הסחר עם מדינות שמממנות את ישראל או שמספקות להן נשק".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר