נחשב ל"גאון פיננסי", פרו-ישראלי, כנראה הקנצלר הבא של גרמניה: הכירו את פרידריך מרץ

הבחירות לבונדסטג ייערכו בעוד שנה, אבל בהתחשב ביתרון העקבי של הנוצרים-הדמוקרטים בסקרים, יו"ר המפלגה צפוי להתמנות לראש הממשלה בברלין • השבוע נבחר לתפקיד הזה מרץ (68), שעשה קריירה בעולם העסקי • מתנגדיו צפויים לשלוף מהארון כמה התבטאויות שנויות במחלוקת

יו"ר CDU מרץ. תומך בישראל. צילום: רויטרס

פדידריך מרץ - זיכרו את השם הזה: כאשר שלשום הוא נבחר להוביל את מפלגת הימין-מרכז "האיחוד הנוצרי-דמוקרטי" (CDU), בסבירות לא מבוטלת נקבע כי הוא יהפוך גם לקנצלר הבא של גרמניה.

אז מיהו מרץ? הוא נולד בנובמבר 1955 בעיר ברילון במדינת נורדריין-וסטפליה למשפחה אמידה. סבו כיהן כראש העירייה המקומית. מרץ הצטרף ל-CDU עוד בהיותו בן 17, שירת בצבא, ולימים שימש כעורך דין במגזר העסקי ואחר כך אף מונה לשופט.

מרץ נואם, שולץ ברקע. יחליף אותו?, צילום: אי.פי.אי

ב-1989 נבחר מרץ לפרלמנט האירופי. חמש שנים אחרי הוא כבר מחוקק בבונדסטג. הוא נבחר ליו"ר הקבוצה הפרלמנטרית של המפלגה ואף כיו"ר האופוזיציה בזמן כהותנו של גרהרד שרדר מהסוציאל-דמוקרטים (SPD). אנגלה מרקל האפילה עליו במפלגה ובשנת 2009 הוא פרש מהמפלגה לטובת המגזר הפרטי, שבו רכש לעצמו מוניטין של גאון פיננסי.

מרץ חזר לפוליטיקה בשנת 2018 לאחר הודעתה של מרקל על רצונה לפרוש. הוא ניסה להתמודד לראשות המפלגה ואף ניצח בסיבוב המקדים הראשון, אולם בסיבוב השני הפסיד בקרב ראש בראש לארמין לאשט. בדיעבד, בחירתו של לאשט הובילה למפלה של CDU בבחירות הכלליות האחרונות והמפלגה נאלצה לעבור לאופוזיציה. עם פרישת לאשט, מרץ חזר לקוקפיט והשבוע קיבל את האישור הרשמי מצד חבריו למפלגה להוביל.

האתגרים של מרץ

"הקמפיין של מרץ יתמקד בכלכלה הגרמנית עוד לפני סוגיית ההגירה", אומר ל"ישראל היום" הסופר והפובליציסט אלן פוסנר. "נכון, בשבועות האחרונים מרץ מדבר ללא הרף על הצורך החיוני בהקשחת מדיניות ההגירה, ואם יבחר, הוא ללא ספק יפעל לצמצם את ההגירה הבלתי חוקית ולהקשיח את מדיניות ההגירה. בה בעת, הוא יעדיף לתת קדימות לאתגר הכלכלי שנוגע ישירות לכל אזרחי גרמניה. מרץ גם מבין שהוא אינו יכול להילחם מול ב'אלטרנטיבה' ב'מי יהיה קיצוני יותר' נגד המהגרים כי אם יעשה זאת - יפסיד. אבל המוניטין שלו כאיש שמבין היטב בכלכלה יחד עם המצב הכלכלי הלא טוב של גרמניה יכולים להניב לו תוצאות טובות בקלפי. החיבור של שני המסרים הנובעים מבחירתו של מרץ הם חדשות טובות עבור המפלגה ששלטה במשך שנים בפוליטיקה הגרמנית ומגדילים את הסיכוי של הנוצרים הדמוקרטים הקים קואליציה אחרי הבחירות הבאות".

לדברי פוסנר, לבחירה במרץ יש גם חסרונות, וזאת לאור חוסר הניסיון שלו בתפקידים פוליטיים בעלי סמכות שלטונית. "פרידריך מרץ מעולם לא החזיק במשרד שלטוני, לא היה ראש עיר, לא שר בממשלה, וגם לא שר במדינות הפדרליות בגרמניה. אמנם יש לו ידע וניסיון בהרבה תחומים חשובים, אבל לא בניהול משרה שלטונית.

נתפסה כ"אמא" בעיני גרמנים רבים. אנגלה מרקל באוניברסיטת חיפה, 2018,

"מעבר לכך, הוא לא אדם אהוד. הוא סוג של 'דג קר', הוא לא אדם רגשי שמתחברים אליו וגם לא אחד שמביע יותר מדי חיבה או רגש כלפי אחרים. אמנם גם אנגלה מרקל לא הראתה יותר מדי רגש כלפי אחרים אבל מהר מאוד היא הפכה ל-Mutti, כלומר ל'אמאל'ה' של הגרמנים והם סמכו עליה שתדאג להם. אני לא רואה אותו הופך ל-Vater, כלומר ל'אב' של העם הגרמני. מרץ הוא אדם קר ומחושב והוא יצטרך להשתמש ביכולת קבלת ההחלטות שלו מהעולם העסקי כדי להוציא את גרמניה מהדשדוש הכלכלי. הוא צריך לבצע השקעות ולהפחית מיסים, ובשביל זה הוא יצטרך לשנות את החוקה ולאפשר לגרמניה להרחיב את החוב הלאומי, והכל כדי לייצר מהלכים לטובת כלכלית המדינה. הוא יכול להקים קואליציה עם מפלגת הירוקים, או עם המפלגה הדמוקרטית החופשית (FDP), או בסיטואציה מסוימת, עם הסוציאל דמוקרטים (SPD)".

לפי סקרי דעת הקהל האקטואליים, CDU בראשות פרידריך מרץ תזכה במקום הראשון בבחירות הקרובות בפער גדול מיריבותיה. היא זוכה לאמון של 32.5% מהגרמנים. במקום השני הרחוק נמצאת "אלטרנטיבה לגרמניה" (17.7%), שלישית SPD שנמצאת בשלטון עם קצת פחות מ-15%. הירוקים נושפים בעורפי הסוציאל-דמוקרטים עם 11.3%, ושאר המפלגות זוכות לתמיכה חד-ספרתית.

בשלב זה CDU זוכה לתנופה בסקרים, אולם למרץ לא צפויים חיים קלים: יריביו יטרחו להזכיר את עמדותיו באשר לזכויות הנשים, כמו הצבעותיו נגד חוק שתמך באפשרות של נשים בהיריון לבצע הפלה, או נגד חוק שעלה לדיון בשנת 1983 והכיר במקרי אונס שהתרחשו במהלך נישואים בין בני זוג.

גם הרקורד שלו בתחום ההגנה על העובדים עלול להיות בעוכריו: בעבר הוא טען שאזרחי גרמניה צריכים לעבוד עד גיל 70 וצידד בביטול של הגנה מפני פיטורים לבני יותר מ-53. עוד ודאי יזכרו לו את תמיכתו באי הצהרה על הכנסות של חברי פרלמנט מעבודות צדדיות.

לדברי פוסנר, מרץ נחשב לבעל מדיניות פרו-מערבית ופרו-ישראלית מובהקת. "הוא תומך באמריקה ובישראל ומאמין בעיקרון שקבעה מרקל שלגרמניה יש 'אחריות היסטורית' לביטחון ישראל ושאחריות זו 'היא חלק מהאינטרס הלאומי העליון' של גרמניה", אמר.

חברת הפרלמנט פרנזיסקה הופרמן (CDU), שמשמשת כחברה בוועדה לענייני דיגיטל, ועדת התקציב ותת-ועדת התקציב לענייני אירופה, מצטרפת לדבריו. "לפרידריך מרץ יש עמדה מאוד ברורה לגבי תמיכה בישראל ובמידה והוא יבחר לקנצלר בבחירות בשנה הבאה, הרי ששתי המדינות ירוויחו והיחסים יתחזקו", אמרה הופרמן, שמבקרת בימים אלה בישראל בהזמנת ארגון "אלנט". "באופן כללי, פרידריך מרץ הוא המנהיג הנכון ביותר להחזיר את גרמניה להיות מדינה מובילה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר