סערה בגרמניה: שרת הפנים הורתה לסגור עיתון אנטישמי

המגזין "קומפקט" הוצא מחוץ לחוק לאחר שפרסם בכותרתו סיסמה של המפלגה הנאצית • במדינה מתלהט וויכוח על הלגיטימיות של הצעד, כשחלק סבורים שמדובר בפגיעה בחופש הביטוי • עורך העיתון מתכוון לערער על ההחלטה

יורגן אלסר, עורך העיתון האנטישמי "קומפקט" במהלך פשיטת המשטרה על מערכת העיתון. צילום: איי.אף.פי

הקרב על דמותה של גרמניה: סגירת עיתון אנטישמי של הימין הקיצוני והוצאתו מחוץ לחוק, זאת בסמוך לבחירות בשלוש מדינות פדרליות במזרח המדינה, מעוררת סערה בפוליטיקה המקומית.

כחודשיים לפני הבחירות המקומיות בשלוש מדינות הממוקמות במזרח גרמניה, ננסי פזר, שרת הפנים של גרמניה, הודיעה השבוע על סגירתו של "קומפקט" (COMPACT), העיתון הפופולרי ביותר בקרב אנשי ימין קיצוני במדינה. זאת בנימוק של "הפצת שנאה" נגד יהודים, מוסלמים, מהגרים והפצת קונספירציות "תוך ערעור הדמוקרטיה ומערכת החוק במדינה".

ערוך העיתון יורגן אלסר על רקע שער העיתון בו נראית אנגלה מרקל במדים נאציים, צילום: רויטרס

הירחון, שידוע בתמיכתו במפלגת הימין הפופוליסטי "אלטרנטיבה לגרמניה" (AFD) ומשתף לא פעם תכנים עם אמירות אנטישמיות, מודפס ב-40 אלף עותקים, מפעיל אתר אינטרנט וחשבון במדיה החברתית X (טוויטר בעבר) שבו יש כ-46 אלף עוקבים, וערוץ וידאו אינטרנטי עם כ-350 אלף עוקבים.

בגיליון האחרון פרסם המגזין כתבת שער ובה הכותרת "גרמניה לגרמנים", סלוגן שהיה נפוץ בקרב המפלגה הנאצית, וזה היה כנראה הקש ששבר את גב הגמל והביא להחלטה להוצאתו מחוץ לחוק, יחד עם החברה שאחראית על הפרסום וההפצה של העיתון וחברת הפקת מדיה שקשורה אליו. "מדובר על שופר מרכזי של הימין הקיצוני בגרמניה", הכריזה פזר, שרת הפנים מטעם מפלגת השלטון הסוציאל-דמוקרטית (SPD). "סגירת העיתון מהווה הוכחה לכך שהממשלה נוקטת צעדים נגד האינטלקטואלים שרוצים להסית ולייצר אקלים של שנאה ואלימות נגד פליטים ומהגרים ולהביס את המדינה הדמוקרטית שלנו. המסר שלנו מאוד ברור - לא נאפשר למוצא אתני להגדיר מי שייך לגרמניה ומי לא".

שרת הפנים של גרמניה ננסי פזר בדיון בבונדסטג, צילום: אי.פי.איי

כבר בשנת 2020 החשבונות של מגזין קומפקט בפייסבוק ובאינסטגרם הוסרו בעקבות "דברי שטנה". גם משרד הפנים הגרמני הגדיר ב-2021 את המגזין כ"קיצוני", אולם רק כעת, 14 שנים לאחר היווסדו, החליטה ממשלת גרמניה להכריז עליו כבלתי חוקי.

גורמים בממשל הגרמני שהתראיינו בנושא בימים האחרונים הגדירו את המגזין ככזה שמקדם רעיונות אשר חותרים תחת הדמוקרטיה, כמו הקמת משטר "אזרחי הרייך" שיחליף את הדמוקרטיה הגרמנית, וכן שנאה כלפי מיעוטים, כולל יהודים, גזענות והפצת קונספירציות שקריות.

למרות זאת, מאז הפשיטה על משרדי המגזין בארבעה מקומות שונים במדינה שבוצעה שלשום ולוותה בהכרזה על סגירתו, נשמעים ביומיים האחרונים בגרמניה קולות הטוענים כי סגירת העיתון אינה חוקית וכי חופש הביטוי הינו ערך עליון במדינה, ועל כן יש לאפשר למגזין להמשיך לפעול. במאמר שפורסם אתמול בעיתון הנחשב "פרנקפורטר אלגמיינה" צוטט כריסטוף דגנהארט, שופט בדימוס, שאמר כי סגירת העיתון מהווה "התערבות מפוקפקת בחופש העיתונות".

פשיטה על משרדי העיתון "קומפקט" בגרמניה,

העורך והמנכ"ל של "קומפקט", יורגן אלסר, איש שמאל לשעבר שהפך לאיש ימין קיצוני, צפוי לערער על סגירת העיתון, ולפי פרשנים משפטיים גרמנים קיים סיכוי שבית המשפט יקבל את ערעורו, שכן, כאמור, סגירת אמצעי תקשורת בגרמניה הינה אמצעי חריג בשל חשיבות חופש הביטוי וההיסטוריה הגרמנית בתקופת מלחמת העולם השנייה. בראיון לאתר "בילד" הגרמני אמר אלסר כי מדובר ב"מתקפה על חופש העיתונות. אלה צעדים פשיסטיים של שרת הפנים ננסי פזר. הכספים של מגזין קומפקט מוחרמים, ואני לא יכול לשלם משכורות".

הימין הלאומני בגרמניה התחזק מאוד בשנים האחרונות על רקע משבר ההגירה הפוקד את המדינה, האטה כלכלית והיחלשות הממשלה הנוכחית המובלת על ידי מפלגת הסוציאליסטים (SPD).

ביממה האחרונה אנשי מפלגת אלטרנטיבה לגרמניה הגבירו את המחאה על סגירת המגזין. "ההחלטה של שרת הפנים היא מכה רצינית לחופש העיתונות", אמרו מנהיגי המפלגה, אליס ויידל וטינו כרופלה, בהצהרה משותפת. "איסור על חופש הביטוי וסגירת העיתון מהווה 'הכחשת שיח וגיוון דעות'. פזר מנצלת לרעה את סמכותה כדי לדכא דיווח שהינו קריטי עבור תושבי המדינה".

מפלגת הימין הלאומני אלטרנטיבה לגרמניה (AfD) השיגה הישגים מרשימים בבחירות לפרלמנט האירופי בחודש שעבר והגיעה למקום השני במדינה, אחרי מפלגת הנוצרים הדמוקרטים המובילה את האופוזיציה בגרמניה ומשתייכת לימין-מרכז הפוליטי (CDU). נכון להיום, מפלגת אלטרנטיבה לגרמניה מובילה בסקרים בבחירות לשלוש המדינות שבהן יתקיימו בחירות בספטמבר הקרוב - תורינגן, ברנדנבורג וסכסוניה, הממוקמות במזרח גרמניה, אזור שבו קיימת תמיכה רחבה בימין הלאומני. הבחירות הכלליות בגרמניה ייערכו בשנה הבאה, והצפי הוא להתחזקות משמעותית של הימין הפוליטי. לפי הסקרים הנוכחיים, המפלגה הנוצרית דמוקרטית (CDU), המובילה את הימין-מרכז הפוליטי, צפויה לשוב ולהוביל את המדינה. במקביל, מפלגת אלטרנטיבה לגרמניה צפויה גם היא להתחזק, אם כי לא סביר שהיא תשתתף בקואליציה הבאה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר