"בונים תוכנית נגד המערב וישראל": יהדות צרפת חוששת מעליית האנטישמיות לאחר הבחירות

"אם ז'אן לוק מלנשון ימשיך להתחזק, אין משפחה צרפתית יהודית אחת שלא תשאל את עצמה אם היא רוצה להישאר לגור בצרפת", אומרת סימון רודן בנזקן, ראשת הוועד היהודי-אמריקני באירופה • יונתן ארפי, נשיא ארגון הגג של הקהילות היהודיות בצרפת (CRIF): "מלנשון הוא איום על היהודים, אבל לא רק, הוא איום לעולם הליברלי ואנחנו מבקשים לבנות קואליציה בלעדיו"

מלנשון. צילום: אי.אף.פי

הבחירות בצרפת משאירות את יהודי המדינה במצב של חוסר ודאות וחשש. מחד, הימין הלאומני בראשות מפלגת "האיחוד הלאומי" של ז'ורדן ברדלה התחזק באופן משמעותי. מדובר במפלגה אשר אמנם תומכת בישראל אך עשויה להקשות על המשך קיום חיים יהודיים במדינה בעקבות מלחמתה במהגרים, והיא גם סוחבת עימה עבר מפוקפק של אנשים אשר תמכו באידיאולוגיה נאצית.

מאידך, גוש השמאל שאוחד תחת השם ה"חזית העממית החדשה" הפך לגוש הגדול ביותר בפרלמנט הצרפתי תוך שהוא מכשיר את מפלגת השמאל הקיצוני "צרפת בלתי כנועה" אשר מואשמת על ידי הקהילה היהודית בעידוד האנטישמיות במדינה.

ברדלה ולה פן, בחודש שעבר, צילום: אי.פי

החשש המרכזי כעת הוא מהקמת קואליציית שמאל שתכיל גם את צרפת בלי כנועה והמנהיג האנטי ישראלי הבולט שלה, ז'אן לוק מלנשון, "אם ז'אן לוק מלנשון ימשיך להתחזק, אין משפחה צרפתית יהודית אחת שלא תשאל את עצמה אם היא רוצה להישאר לגור בצרפת", אומרת סימון רודן בנזקן, ראשת הוועד היהודי-אמריקני באירופה (AJC) המתגוררת בצרפת, "לפי סקר שערכנו, 92% מיהודי צרפת גורסים שמלנשון ומפלגתו הם גורם מחולל מרכזי בעליית האנטישמיות במדינה. זה שהוא אתמול כבר נאם ונתן להבין שהוא רוצה לקחת חלק בהנהגת המדינה וניכס לעצמו הישג גדול, למרות שהמפלגה שלו בכלל ירדה במספר המושבים שלה, מדאיג מאוד את יהודי המדינה. הקמפיין שלו והאשמות נגד ישראל בהקשר של המלחמה בעזה גבלו באנטישמיות, ובמובן מסוים, בדעותיו והתנהגותו כלפי יהודים וישראל, מלנשון הוא בדיוק כמו ג'רמי קורבין, מנהיגה לשעבר של מפלגת הלייבור וראש האופוזיציה בפרלמנט הבריטי". 

לדברי סימון רודן בנזקן, בעוד שישנו חלק קטן בקרב יהודי צרפת שחושב שיש לשתף פעולה עם הימין הלאומני, לאור תמיכתם בישראל וההצהרות שלהם נגד אנטישמיות, הרי שבכל הקשור לשמאל הקיצוני יש הסכמה גורפת בקרב היהודים כי עלייה לשלטון של השמאל הקיצוני היא איום על המיעוט היהודי במדינה בה מתגוררת הקהילה היהודית הגדולה באירופה. "בניגוד לגרמניה או לישראל, ולמדינות רבות אחרות שבהן מקימים קואליציות, בצרפת לא נהוג לחבור למפלגות אחרות על מנת להקים יחד קואליציה. השאלה המרכזית כעת היא האם המפלגות המסורתיות שתומכות בערכים ליברליים ודמוקרטיים ושאינן קיצוניות יכולות להיות הגיוניות ולהבין שיש להן יותר מן המשותף מאשר מהשונה, ויותר משותף ביניהן מאשר עם הקיצונים משני הצדדים".

תומכי השמאל הקיצוני חוגגים בפריז, צילום: אי.פי.איי

"מלנשון הוא פופוליסט שבונה תכנית רדיקלית עם גישה מהפכנית נגד המערב, נגד ישראל ונגד השמאל המתון השייך למרכז המפה הפוליטית. בנוסף, הוא מנסה לדחוף את המדינה לקיצוניות כדי שהוא יוכל להגיד שהוא הפיתרון היחידי נגד פשיזם והימין הקיצוני. המנהיגים היהודים מודאגים מאוד כי החבירה של השמאל המתון למלנשון הראתה שאנטישמיות לא נחשבת לקו אדום. העובדה שהשמאל החליט ללכת לברית עם מפלגה אנטישמית אומר שאנטישמיות היא לא קו אדום. הרפובליקנים החליטו לא ללכת עם הימין הקיצוני כי זה קו אדום מבחינתם, אבל השמאל הלך איתו תוך ויתור על הערכים שלהם וזה החטא הגדול של המפלגות האלה".

כדי להנות מרוב בפרלמנט, המפלגות השולטות צריכות להגיע ל-289 מושבים. כרגע, על אף התחזקות השמאל המתון, גוש השמאל כולו יחד נע סביב 170-180 מושבים, מה שלא יאפשר לו באמת לשלוט. גם כעת, רוב הצרפתים הצביעו למפלגות מרכז, בין אם למפלגתו של הנשיא עמנואל מקרון, מפלגת הרנסנס, לרפובליקנים, או לסוציאליסטים, וכעת בקהילה היהודית מנסים להפעיל לחץ כדי שבאופן חריג מפלגות המרכז יחברו אחת לשניה ויקימו קואליציה יציבה שתדחוק את הקיצוניים החוצה. 

חגיגות ניצחון השמאל הקיצוני בצרפת, צילום: איי.אף.פי

"מצב פוליטי חריג מצריך פתרונות חריגים ואנחנו כרגע עושים כל מה שאנחנו יכולים כדי להסביר לציבור הצרפתי ולמנהיגיו את הסכנות הכרוכות בממשלה שתכניס לתוכה את ז'אן לוק מלנשון ומפלגתו", אומר יונתן ארפי, נשיא ארגון הגג של הקהילות היהודיות בצרפת (CRIF), "מלנשון הוא איום על היהודים, אבל לא רק, הוא איום לעולם הליברלי ואנחנו מבקשים לבנות קואליציה בלעדיו. האנטישמיות בשמאל הקיצוני גדלה ואנחנו יודעים שכאשר קיצונים מקבלים כוח הדבר מסכן את היהודים. השמאל הקיצוני יכול לתמוך בחמאס ולתקוף את ישראל וגם את היהודים, מאחר ויהודי צרפת תומכים בישראל וימשיכו לתמוך במדינה. אנחנו מאוד ברורים עם הסכנה שהשמאל הקיצוני מביאים".

לדברי ארפי, חוסר הוודאות מדאיג מאוד את הקהילות היהודיות במדינה והוא מקבל לא מעט תגובות המערבבות חשש ופחד מצד יהודי המדינה שחוששים שכניסה של השמאל הקיצוני לממשלה עתידית תוביל לעלייה גדולה אף יותר של אנטישמיות במדינה, וזאת על רקע העלייה הגדולה באנטישמיות בצרפת מאז 7 באוקטובר.

נשיא צרפת, עמנואל מקרון, לפני הבחירות לאסיפה הלאומית, צילום: ללא

"לגוש השמאל הפוליטי יש אחריות כי הם נתנו לו לגיטימיות. אנחנו מקווים שמפלגות השמאל המתון ישברו שתיקה בקרוב ויבהירו באילו ערכים הם מאמינים. אי אפשר מחד לגנות אנטישמיות, ומאידך לתת לגיטימציה למפלגה שמהווה פקטור מרכזי בעליית האנטישמיות במדינה, כמו שהסוציאליסטים והירוקים עשו עם המפלגה של מלנשון. נכון להיום, יש לא מעט דאגה בקרב הקהילות היהודיות, אבל לאורך ההיסטוריה, כאשר קהילות יהודיות נאבקו בגזרות כאלה ואחרות, הזהות היהודית התחזקה, וגם הפעם נמשיך להיאבק בקיצונים ולהילחם בהם. רוב הצרפתים איתנו, וראינו את זה גם בבחירות הנוכחיות"

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר