הבחירות בבריטניה: השמרנים בדרך לתבוסה היסטורית

יוקר המחייה, קריסת מערכת הבריאות, משבר הדיור: מיליוני בריטים מצביעים היום בבחירות לפרלמנט • על פי כל התחזיות, הלייבור בדרך להביס את השמרנים, ששלטו מאז 2010 • וגם: לאיזה שיא עשוי הלייבור להתקרב (ואולי אפילו לשבור), ואיך הוא קשור לתה ארל גריי • תוצאות המדגמים - בחצות

ראש ממשלת בריטניה סונאק ורעייתו אקשטה יוצאים מהקלפי, היום. צילום: אי.פי.אי

חמישה ראשי ממשלה, ארבע מערכות בחירות, שני משאלי עם ומגיפה עולמית אחת: הרבה מאוד מים זרמו בנהר התמזה מאז 2010, כאשר השמרנים נבחרו לשלטון בבריטניה. היום, על פי כל הסקרים, התקופה הזו תגיע לסיומה – והשאלה היא רק באיזה פער.

שערי העיתונים הבריטיים הבוקר, צילום: GettyImages

סקר YouGov, בעל המדגם והרגישות הגבוהים ביותר, מנבא ללייבור 431 מושבים – 212 יותר מאשר בבחירות האחרונות ב-2019. סקר More In Common ניבא למפלגה 430 מושבים, ואילו סקר Focaldata חוזה ללייבור 444 מושבים.

קיר סטארמר ורעייתו ויקטוריה מגיעים להצביע, היום, צילום: GettyImages

בכל אחת מהתחזיות האלה מדובר בהישג חסר תקדים של הלייבור, שרק ב-2019 התרסקה בבחירות ונחשבה לגווייה פוליטית. לשם המחשה, ב-1997 תחת טוני בלייר זכתה הלייבור ב-417 מושבים. אלא שבמספרים הנוכחיים היא קרובה לשיא כל הזמנים: בבחירות של 1832 זכתה מפלגת הוויגים ההיסטורית ב-441 מושבים (מתוך 658), ואילו מפלגת השמרנים - זו שקיימת עד היום - קיבלה רק 175. הממשלה הוויגית בראשות ארל גריי השני - שעל שמו, דרך אגב, נקרא התה הפופולרי - ביטלה את העבדות ב-1833 ברחבי האימפריה הבריטית.

נייג'ל פרג' מלקק גלידה בלונדון, היום, צילום: אי.אף.פי

בחזרה לימינו: הסקרים מנבאים לשמרנים בין 102 ל-126 מושבים. למפלגה הליברל-דמוקרטית חוזים הסוקרים בין 57 ל-72 מושבים. מפלגת Reform UK של נייג'ל פרג', מאדריכלי הברקזיט, צפויה לקבל שניים-שלושה מושבים.

על מה מצביעים היום הבריטים? בעיקר על יוקר המחייה ותחום הבריאות. 7.6 מיליון בני אדם נמצאים ברשימות המתנה לטיפולים ולניתוחים בבריטניה - פי שלושה מאשר ב-2010. 3% מהבריטים נזקקו לסיוע במזון. סטארמר ביקש לטפל בתחושה שההוצאות השגרתיות הפכו לגדולות על הרבה מאוד משקי בית. בין השאר, הוא מעוניין להוזיל את החשמל. במקביל, הבטיח לקצר את זמני ההמתנה לרפואה ולרפואת שיניים.

מצביע יוצא מהקלפי בדרום אנגליה, היום, צילום: אי.פי.אי

נושא נוסף שמטריד את הבריטים הוא מצוקת הדיור. בלייבור יצטרכו לשחרר קרקעות לבנייה באזורים הכפריים ולהציב יעדים לבניית דיור ציבורי בערים. לפי ההערכות, שחרור של חסמים כמו כללי התכנון הנוכחיים יאפשרו בנייה מסיבית.

סוגיה נוספת על הפרק היא ההגירה. אחד ממניעי התמיכה בברקזיט היה הגבלה על ההגירה הנכנסת, אולם מאז אושר, ההגירה בפועל עלתה פי שלושה. אחת המשימות של המפלגה תהיה לעצור את סירות ההברחה הקטנות ולשם כך מתכוון סטארמר לפעול נגד כנופיות הברחה ולהגביר את שיתוף הפעולה עם ממשלות אירופה.

מדיניות החוץ הבריטית לא צפויה להשתנות. כמו סונאק השמרן, סטארמר הבהיר כי הממלכה המאוחדת תישאר חברה איתנה בנאט"ו; תתמוך באוקראינה במלחמתה נגד הפלישה הרוסית; ותעמוד לצד ישראל בזכותה להגן על עצמה. למרות האכזבה הרווחת מתוצאות הברקזיט, הסיכוי לא משאל עם חדש על הצטרפות מחודשת לאיחוד האירופי אינו עומד על הפרק. עם זאת, ייתכן שסטארמר ינסה לפתח יחסים קרובים יותר עם בריסל.

שאלה מעניינת תעלה כיצד יתפתחו יחסים של ממשלת לייבור עם ממשל טראמפ (בהנחה שהן הלייבור והן המועמד הרפובליקני יזכו בבחירות בארצותיהם). הסיבה: הדמות הבכירה ביותר בלייבור בתחום החוץ והמועמד לתפקיד שר החוץ הוא דיוויד ליימי, שידוע מאוד בקרבתו לברק אובמה. השניים למדו יחד בבית הספר למשפטים בהרווארד. מבחינת רפובליקנים רבים, אובמה הוא סדין אדום. סטארמר עצמו לא נודע בהתבטאויות שעלולות לסבך אותו מול ארה"ב.

מכל מקום, בהנחה שלייבור אכן זוכה, לסטארמר לא יהיו ימים רבים של חסד. "הוא יקבל ירושה של חורבות", אמר ל"ניו יורק טיימס" פרופ' רוברט פורד, חוקר מדעי המדינה מאוני' מנצ'סטר. "המסר של הבוחרים לא יכול היה להיות פשוט יותר: או שאתה מביא שינוי - או שאתה גמור. לא תהיה סבלנות".

מכל מקום, ההערכות הן ששיעור ההצבעה היום יהיה נמוך מהמערכות האחרונות - 68.8% ב-2017 ו-67% ב-2019. תוצאות המדגמים - היום בחצות. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר