חוששים מגלי פליטים ומהשפעה על תוצאות הבחירות: במערב היו שמחים לוותר על מלחמה בלבנון

מלחמה בצפון תרחיק יותר את ארה"ב מהדיל עם סעודיה, שירחיק בתורו את מימוש החזון האמריקני למזרח תיכון יציב יותר • באירופה העיתוי בעייתי בעקבות השינויים הפוליטים הרבים ביבשת

חשש מגל חדש של פליטים.אוקראינים בגבול רומני. צילום: אי.פי

"צעד אחד נמהר או טעות עלולים לחולל אסון בלתי מוגבל", הזהיר לאחרונה אנטוניו גוטרש מהסלמה של המלחמה בין ישראל לחיזבאללה בלבנון, והוסיף: "אומות האזור והעולם כולו לא יכולים להרשות להפוך את לבנון לעזה נוספת".

אף שהדגש של מזכ"ל האו"ם היה על הסיכון העצום לארץ הארזים, שגם כך נמצאת במשבר כלכלי עמוק, תסריט של מלחמה מלאה בין ישראל לחיזבאללה הוא בהחלט סיבה לדאגה עצומה עבור הקהילה הבינלאומית, בוודאי במערב. השלכות מלחמה כזו עלולות לגרום לשיבוש נוסף של שרשראות אספקה ופגיעה במסחר, לעלייה אפשרית במחירי הדלק ולפגיעה בתיירות למדינות באזור.

תיעוד חריג מתקיפה אזור הבקעא שבעומק לבנון (ארכיון) // רשתות ערביות

אבל זה עוד לא-כלום לעומת האפשרות שמלחמה כזו תוציא גל חדש של פליטים, שמדינות כמו טורקיה או החברות באיחוד האירופי יצטרכו להתמודד עימו. באירופה כבר קלטו מיליוני פליטים מאוקראינה, אך מלחמה כעת תגיע גם בעיתוי בעייתי מאוד מבחינת האיחוד ומדינות אירופה - הפרלמנט האירופי רק נבחר, אך יש עדיין אי-ודאות לגבי המינויים של ראשי האיחוד; צרפת הולכת לקלפיות בסוף החודש והנשיא מקרון נתון במאמץ לטרפד ניצחון לימין הרדיקלי; ר"מ בריטניה סונאק צפוי להיפרד מכיסאו בתחילת יולי; ובצד אלה המלחמה באוקראינה מצריכה טיפול יומיומי.

לפיכך, מלחמה נוספת, גם אם לא תיגע במישרין באירופה, תגיע בתקופה שבה מדינות ביבשת נמצאות בתהליך של שדרוג הצבאות, שמלווה בהבנה כי לנוכח התנהלות הקרמלין, השלום לא מובטח עוד.

יותר מדי זירות בוערות

הדברים נכונים שבעתיים ביחס לארה"ב - ולא רק משום שהממשל היה מעדיף להימנע מעוד משבר לפני ההצבעה בבחירות הקרבות. כבר כעת ארה"ב פרושה ביותר מדי זירות בוערות בעולם: המתח סביב טייוואן, העימותים בים סין הדרומי, החשש מהידרדרות בחצי האי הקוריאני (הביקור של פוטין בפיונגיאנג בהחלט תרם לו), ההתמודדות עם החות'ים, וכמובן אספקת האמל"ח לאוקראינה ולישראל.

הממשל האמריקני היה מעדיף להימנע מעוד משבר לפני ההצבעה בבחירות. ביידן, צילום: איי.אף.פי

בכירים בוושינגטון אמנם התחייבו לגַבות את ישראל מול חיזבאללה, אך יהיו לכך מגבלות. אין לשכוח, כמובן, את הסיכון הנשקף לכוחות האמריקניים במקרה של התערבות במלחמה לצד ישראל. סביר להניח שמלחמה בלבנון תרחיק את ארה"ב מהדיל עם סעודיה, שחשוב לוושינגטון לצורך דחיקת הסינים, ובאופן כללי ירחיק עוד יותר את מימוש החזון האמריקני למזרח תיכון בטוח ויציב יותר, עם ארה"ב כשחקנית מפתח בו. בסין וברוסיה, כמובן, לא יתנגדו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר