הממלכה מרכינה ראש: המלכה אליזבת השנייה הלכה לעולמה בגיל 96

מותה של המלכה אליזבת הוא סוף עידן, שבא אחרי כ-70 שנה שבהן היתה סימן ליציבות, המשכיות ואופטימיות נצחית • הנסיך צ'ארלס נכנס לנעליים גדולות במיוחד, שבהן יצטרך להמציא את עצמו מחדש, אך לשמר את הייחודיות והחסד שהיו חלק בלתי נפרד משלטון אמו

המלכה אליזבת' בשנת 2019, צילום: Getty Images

תם עידן: מלכת אנגליה אליזבת השנייה הלכה לעולמה והיא בת 96. "המלכה מתה אחר הצהריים בשלווה בבלמורל", נאמר בהודעה הרשמית שיצאה אמש מהארמון. "המלך והמלכה־רעיה ישהו הלילה בטירה בסקוטלנד וישובו מחר ללונדון". ניסוח עכשווי ל"המלכה מתה – יחי המלך החדש". בריטניה ואיתה העולם כולו נכנסו לעשרה ימי אבל.

רגע ההכרזה על מות המלכה // קרדיט: BBC

כאשר אליזבת נולדה ב-21 באפריל 1926, היא לא היתה מיועדת להיות מלכה. זאת משום שדודה, לא אביה, היה הנצר הישיר למלך. אך פחות מ-30 שנה מאוחר יותר, הנסיבות המיוחדות של הממלכה ומשפחתה הובילו אותה לכס המלכות, ולקבלת התואר הרשמי של מלכת בריטניה הגדולה וצפון אירלנד.

המלכה אליזבת עם צ'ארלס, צילום: אי.פי

עם הזמן הפכה לסמל של יציבות, המשכיות ומותג בפני עצמה: התנהלותה המחושבת והמוקפדת, והיצמדותה לפרוטוקול ביראת קודש, אפשרו לרבים להתגאות בה כנושאת המורשת המפוארת של  הממלכה. עם הזמן, בדחיפת בניה ונכדיה, המלכה הביאה גם בשורה של קדמה, התחדשות ופתיחות, שהביאו גם לחיבור מחודש עם העם. 

עם לכתה, הדמות שסימלה יותר מכל את בריטניה במהלך 70 שנות מלכותה משאירה חלל לבנה צ'ארלס, שיצטרך להיכנס לנעליים גדולות במיוחד.

אליזבת הופכת ליורשת עצר

ב-11 בדצמבר 1936, כאשר סבה, המלך ג'ורג' ה-5, מת, בנו הבכור אדוארד הפך למלך. אך לתדהמת כולם, בתוך פחות משנה, ועוד בטרם טקס הכתרתו, הודיע כי הוא מוותר על המלוכה. הסיבה: הוא רצה להתחתן עם בחירת ליבו, הגרושה האמריקנית וואליס סימפסון. מכיוון שהמלך הבריטי הוא גם ראש הכנסייה האנגליקנית, הדבר היה מנוגד לחוקי הכנסייה, והיה עלול לגרום למשבר חוקתי ואף לבחירות חדשות, ולפגוע קשות במוסד המלוכה ובהפרדתו המקודשת מהפוליטיקה. לבסוף, בחר אדוארד להודיע בשידור רדיו דרמטי כי הוא מפנה את השלטון לאחיו, אלברט, הלוא הוא אביה של אליזבת.

אליזבת בימיה הראשונים כמלכה, צילום: אי.אף.פי

וכך, באבחה אחת, בעוד אביה שינה את שמו והפך למלך ג'ורג' ה-6, חייה שלה השתנו ללא הכר גם כן, והיא הפכה פתאום ליורשת המיועדת, והיא בת 10 בלבד.

לנסיכה אליזבת הייתה אחות קטנה ששמה מרגרט, ושתיהן למעשה קיבלו את החינוך שלהן באמצעות שיעורים פרטיים בבית, שכללו צרפתית, מתמטיקה, היסטוריה, ריקוד, שירה ואמנות.

במהלך מלחמת העולם השנייה, הוריה של אליזבת סירבו בתוקף לפנות אותה לקנדה הרחוקה כמו אחרים, כדי להוות דוגמה לעם. אליזבת ואחותה שהו רוב הזמן בטירת וינדזור, ולא בלונדון מוכת ההפגזות, ומשם אליזבת גם שיגרה לעם הבריטי דברי עידוד ברגעים הקשים, מעל לגלי הרדיו. באחד הנאומים המפורסמים שלה, היא פנתה לילדים שנאלצו לעזוב את בתיהם ומשפחותיהם לזמן המלחמה. "בסופו של דבר, הכל יבוא על מקומו בשלום, ואלוהים ישגיח עלינו וייתן לנו את הניצחון והשלום". 

המלכה אליזבת בעת נישואיה לנסיך פיליפ, צילום: AP / PA

במהלך שנות המלחמה היא צברה עוד ועוד תפקידים רשמיים, וגם הופיעה לצד אביה בפומבי כדי לעודד את המורל. לאחר שהגיעה לגיל המתאים היא גם הצטרפה לכוחות המזוינים כדי לעזור במאמץ המלחמתי. היא מילאה תפקיד של מכונאית ונהגת מקצועית, יחד עם נשים נוספות. ביום הניצחון על גרמניה הנאצית היא יצאה לחגוג יחד עם אחותה, כמו אחת האדם.

אליזבת פגשה את בעלה לעתיד, פיליפ מאונטבאטן, כשהיא הייתה רק בת 13, ונראה כי פיליפ, שהיה בן דוד רחוק של המלכה, כבש את ליבה כבר ברגע הראשון. פיליפ היה בן של משפחת מלוכה יוונית-דנית, שהגיעה לאנגליה לאחר שהוגלתה מיוון, ושניהם שמרו על קשר לאורך השנים עד שלבסוף הפכו לזוג.

השניים התחתנו בשנת 1947, כשהממלכה עדיין אוספת את השברים מההפגזות של מלחמת העולם, ואליזבת נאלצה לאסוף קופונים כדי לקנות בד לשמלת הכלה שלה. אחרי טקס הנישואים בלונדון, המשפחה החליטה להיקרא בית וינדזור, ושנה מאוחר יותר נולד בנם הבכור, הנסיך צ'ארלס. שנה אחריו נולדה אחותו אן.

המלכה ומשפחתה, צילום: אי.אף.פי

"הוא הסלע והמשענת שלי", כך נהגה לתאר אליזבת את בעלה פיליפ, שהלך לעולמו בטירת וינדזור באפריל 2021, חודשיים בלבד לפני שמלאו לו 100. 

מיורשת עצר למלכה

תפנית דרמטית נוספת בחייה, שהכול ציפו לה אך לא ידעו שתגיע כה מהר, הייתה ב-6 בפברואר 1952, כשאביה מת והיא הפכה למלכה, והיא בת 25 בלבד. את ההודעה הקשה קיבלה במהלך טיול בקניה כנציגת בית המלוכה. עם היוודע דבר מותו של אביה, היא הפכה באותו הרגע למלכת בריטניה ושאר הטריטוריות הבריטיות - וחזרה מייד ללונדון. טקס ההכתרה שלה תוכנן בקפידה, ונערך ב-2 ביוני 1953.

המלכה אליזבת עם הדוכסית מייגן מרקל. יחסים שידעו מתחים רבים, צילום: Jeff J Mitchell/Getty Images

ההכתרה של אליזבת, כשנה וחצי לאחר שהפכה למלכה, היה אירוע מיוחד במינו, שכן הוא סימל את ההכרה של בית המלוכה בשינויים הטכנולוגיים - הוא צולם במלואו ובשידור ישיר בטלוויזיה הציבורית הבריטית, ובמידה רבה גם עיצב את התדמית של המלכה כמלכה שרואה ברווחת הציבור אחריות אישית שלה.

כמו כן, היה זה רגע מכונן לאור ההבנה הגוברת בממשל הבריטי שעידן הקולוניאליזם נמצא בדרכו להיעלם מהעולם. אליזבת השכילה להפוך את שקיעתה של האימפריה הבריטית לזריחתה של בריטניה העולמית - הן על ידי חבר העמים הבריטי, שהפך להיות מותג מצליח גם אם לא תמיד רלוונטי בעולמנו, והן על ידי הפיכת מותג המלוכה לגורם מאחד, שניצח כמעט תמיד את חורשי רעתו, החל מתנועות להיפרדות מהמלכה בקנדה, גיברלטר, ואוסטרליה, וכלה בניסיונות הפרלמנט בבריטניה לפגוע במוסד המלוכה.

כהונתה כמלכה הייתה הארוכה ביותר בהיסטוריה של בית המלוכה הבריטי. השיא הקודם הוחזק על ידי המלכה ויקטוריה, וביקוריה האפילו על כל קודמיה, לא רק בגלל מספרם הרב - אלא גם בגלל אופיים ההיסטורי (הביקור באירלנד, למשל). במקביל, היא הייתה הפטרונית של יותר מ-600 ארגוני צדקה ואיגודים שונים.

המלכה ופיליפ לאחר ההכתרה, צילום: אי.אף.פי

תקופת מלכותה של אליזבת, שבמהלכה מינתה 13 ראשי ממשלה שונים, אופיינה ביציבות יחסית ובשלום, לצד אירועים דרמטיים: משבר תעלת סואץ (שהגיע לשיאו במבצע קדש עם ישראל), מלחמת פוקלנד, המלחמה הקרה ונפילת חומת ברלין, שתי מלחמות המפרץ וכמובן - החלטתה של בריטניה לצאת מהאיחוד האירופי. כבר בעת תחילת כהונתה האימפריה החלה לאבד מהשפעתה. עם זאת, המלכה המשיכה לכהן כראשת המדינה של 16 מדינות שונות בחבר העמים הבריטי, לרבות קנדה, אוסטרליה וניו זילנד. חבר העמים הבריטי הוקם על ידי מדינות עצמאיות, שהיו פעם בתחום השפעתה של לונדון. הוא נוצר על מנת לקדם אינטרסים משותפים ולשמור על המורשת המשותפת, והמלכה היא הגורם שמאחד ומייצג את הארגון.

היורש

חיי המשפחה של המלכה אליזבת ובעלה פיליפ, כמו בכל המשפחות, ידעו תקופות קשות וטובות כאחד. הם גידלו ביחד ארבעה ילדים, והמפורסם שבהם הוא כמובן הבכור, הנסיך צ'ארלס. בשנת 1969 הכריזה המלכה כי צ'ארלס יהיה יורש העצר, והעניקה לו את התואר נסיך וויילס.

בניגוד לאמו, הוחלט שצ'ארלס ילמד בבית ספר כמו שאר הילדים, ולא דרך מורה פרטי בבית מגוריו. הנסיך, שקיבל הכשרה כטייס, בחר אחרי לימודיו בקיימברידג' להתחיל קריירה בצי המלכותי, כפי שעשו לפניו אביו ושני סביו. הוא הוסמך להיות טייס מסוקים, וקיבל פיקוד גם על שולת המוקשים HMS Bronington בתשעת החודשים האחרונים שלו במדים.

אליזבת עם צבא סקוטלנד, צילום: אי.אף.פי

צ'ארלס התחתן עם המורה והגננת דיאנה ספנסר ב-29 ביולי 1981. החתונה הייתה אחד האירועים הכי נצפים בתולדות הטלוויזיה. לשניים נולדו שני בנים, הנסיך וויליאם ב-1982 והנסיך הארי ב-1984. אך הנישואים הפכו עד מהרה לאופרת סבון מהלכת, וב-1992 הודיע ראש הממשלה דאז ג'ון מייג'ור כי השניים החליטו להיפרד. כעבור ארבע שנים הם התגרשו רשמית, אך הנסיכה המשיכה להיות חלק מבית המלוכה.

המלכה ויורשי הכתר, צילום: Ranald Mackechnie/Royal Mail/Getty Images

ב-31 באוגוסט 1997, דיאנה מצאה את מותה בתאונת דרכים קשה בפריז, שבעקבותיה בית המלוכה ספג ביקורת קשה על כך שאינו משתתף דיו באבל הלאומי. התגובה המאוחרת של המלכה ושתיקתה למשך כמה ימים יצרו תרעומת, ואף הובילו כנראה למשבר החמור ביותר שידע בית המלוכה תחת הנהגתה של אליזבת, לאור הקריאות השונות שהטילו ספק בנחיצותו וביכולת שלו להתחבר אל העם בתקופה המודרנית. בסופו של דבר, המלכה יצאה מחוזקת מהפרשה, כאשר נאמה נאום מיוחד לזכרה, ואף הסכימה להוריד את הדגל בארמון בקינגהאם לחצי התורן, וכי דיאנה תיקבר בהלוויה מלכותית. 

צ'ארלס מצא את אהבתו עם קמילה פארקר בולס, והשניים התחתנו בשנת 2005 בטקס אזרחי. עם זאת, המלכה לא השתתפה בחתונה, וערכה אירוע נפרד עבורם.

המלכה ומשפחתה, צילום: אי.אף.פי

ימיה האחרונים

בשבועות האחרונים היה ברור שהגיל עושה את שלו, וכי המלכה בת ה-95 נמצאת לקראת ימיה האחרונים. ככל שנקפו הימים, כך גם גברו ההודעות על כך שהיא תיאלץ להחמיץ אירועים ברחבי הממלכה - החל מביקור חשוב בצפון אירלנד וכלה ובאירוע פתיחת הוועידה הגלובלית בגלזגו למלחמה בשינוי האקלים, בהשתתפות עשרות מנהיגים מרחבי העולם. בשלב מסוים אף הודיעו על כך שהיא תיאלץ לנוח לשבועיים רצופים.

כמי שלא יועדה להיות מלכה בעת לידתה, אליזבת דווקא הרשימה בהופעתה כמלכה לאורך השנים כאילו נולדה לתפקיד. גם במשברים השונים של בית המלוכה בעידן אליזבת, כמו המשבר בסיני ב-1956, מותה של דיאנה ב-1997, ולאחרונה כשהנסיך הארי ואשתו מייגן הודיעו על פרישה מבית המלוכה - בסופו של דבר המלכה ידעה להפוך את נקודות התורפה דווקא לנקודות שידגישו את הצביון המאחד שלה. 

המלכה בטקס רשמי, צילום: אי.אף.פי

אסונות ומשברים

תגובתה של המלכה למותה של דיאנה הוכיחה במיוחד עד כמה היא יכולה להתאים את עצמה לרוח התקופה. על אף הכעס הרב שהופנה כלפי בית המלוכה מייד לאחר הטרגדיה, לאור הניכור שהפגינו המלכה ושאר בני המלוכה כלפי הנסיכה לקראת מותה - היא בסופו של דבר הלכה כברת דרך ארוכה כדי להשתתף באבל של נתיניה.

גם במקרה של פרישת הארי ומייגן מתפקידיהם בבית המלוכה ויציאתם לדרך עצמאית, הייתה זו המלכה שהוכיחה כי היא עומדת בראש המשפחה, והצליחה לשמור על שלמות מותג המלוכה - ומנגד הדגישה לכל המעורבים כי אסור לפגוע בהמשכיות המסורת הבריטית ולפלג את המשפחה, גם אם יהיו מחלוקות.

המלכה ובעלה עם הפילה דונה, צילום: אי.אף.פי

כך, בזכותה, נוצרה הפשרה שאפשרה לבני הזוג להמשיך להיות חלק מהמשפחה באירועים מרכזיים ולשמור על תוארם המלכותי, ללא כל יכולת "למסחר" את בית וינדזור ולהפוך אותו לחלק מהמשחק הפוליטי. זאת, אף שהקרע בין המשפחה לבין בני הזוג הבליח מדי פעם, כמו בבחירת התמונות של המלכה בעת הנאום השנתי שלה לאומה, כשבני הזוג שחיים באמריקה לא הופיעו.

ימיה האחרונים

למעשה, לכל אורך עשרות שנות יושבה על הכס היא הסכימה, גם אם באופן איטי ומדוד לעתים, לקבל את הקדמה, ובחדווה רבה. למשל, לכל אורך מגיפת הקורונה היא הייתה פעילה באופן וירטואלי - אפילו לאחרונה. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר