מיליארדים לטרור: הרשת הסודית שבנתה איראן ומימנה את חמאס וחיזבאללה

תחקיר "האקונומיסט" חושף: כך עוקפת איראן את הסנקציות של ארה"ב ומגלגלת עשרות מיליארדי דולרים בשנה למימון פעילות טרור ותוכנית הגרעין

חמינאי (ארכיון). צילום: West Asia News Agency

תחקיר מקיף של "האקונומיסט" שפורסם היום (חמישי) חושף כיצד איראן מצליחה לעקוף את הסנקציות האמריקניות ולגרוף מיליארדי דולרים מדי שנה באמצעות מערכת מתוחכמת של סחר בנפט ופעילות פיננסית חשאית. הכספים הללו, כך מתברר, שימשו בין היתר למימון מתקפת הטרור של חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר 2023, ומשמשים באופן שוטף למימון פעילות טרור, תוכנית הגרעין האיראנית ומיליציות ברחבי המזרח התיכון.

על פי התחקיר, הרשת הסודית מימנה את מתקפת חמאס, הנעת נחילי כטב"מים רוסיים באוקראינה ושימשה גם לפיתוח תוכנית הגרעין של איראן.

על רקע השיח על מתקפה ישראלית באיראן, במקרה שתיפתח מלחמה אזורית, איראן תזדקק לכסף לא רק כדי לקנות נשק ולשמור על כלכלתה, אלא גם כדי לחמש מחדש את חמאס וחיזבאללה. על פי הממצאים שעולים בתחקיר, בניגוד להערכות איראן לא תתקשה לעשות זאת.

"הרשת החשאית מימנה גם את מתקפת חמאס". מחבלים חודרים לישראל ב-7 באוקטובר, צילום: רויטרס

על איראן הוטלו הסנקציות הנרחבות ביותר שארצות הברית הטילה אי פעם על מדינה כלשהי, אך  התחקיר מגלה כי טהרן הצליחה לא רק לשרוד, אלא גם לשגשג בתחום הסחר בנפט. "זה כמעט כמו בימי הביניים", מתאר בכיר אמריקאי לאוקונומיסט. "האצילים מקבלים חלקים מהממלכה".

מאז הטלת הסנקציות: ייצוא הנפט האיראני גדל פי 12

הנתונים מדהימים: בשש השנים האחרונות, מאז שממשל טראמפ החזיר את הסנקציות, ייצוא הנפט האיראני גדל פי 12 ובספטמבר האחרון הגיע ל-1.8 מיליון חביות ביום. בשנה שעברה בלבד, הפיקה איראן בין 35 ל-50 מיליארד דולר ממכירות נפט גולמי, ועוד 15-20 מיליארד דולר מייצוא פטרוכימיקלים.

במרכז המערכת עומדת סין, הקונה העיקרית של הנפט האיראני. אך בניגוד למה שניתן היה לצפות, לא מדובר בעסקאות ישירות עם חברות הנפט הממשלתיות הסיניות. במקום זאת, נבנתה מערכת מורכבת של חברות קש, מתווכים ובתי זיקוק קטנים המכונים "קומקומים". "זו כמעט כל סוג אחר של עסקת סחורות", מסבירה ג'סטין ווקר מהאגודה למומחי הלבנת הון מוסמכים.

מתחת לרדאר. מכלית נפט איראנית // צילום: EPA, צילום: EPA

השיטה מתוחכמת: חברות קש איראניות מאתרות קונים, חותמות על הסכמים ומספקות מסמכים מזויפים המציגים את הנפט כאילו מקורו במדינות אחרות כמו עיראק, מלזיה או עומאן. המכליות משנות שמות ודגלים, ולעתים מעבירות את המטען ממכלית למכלית בלב ים כדי להקשות על המעקב.

המערכת הפיננסית החשאית שבנתה איראן: "יש הרבה דולרים להזיז"

איראן בנתה מערכת פיננסית חשאית. חברות הנפט האיראניות הגדולות הקימו מחלקות פיננסיות הפועלות כבנקים, ואלה יצרו רשת של חברות ברחבי העולם. התחקיר מצביע על מעורבות של בנקים גדולים בסין, איחוד האמירויות ואירופה בעסקאות הקשורות לסחר האיראני, אם כי לא ברור אם הם מודעים לכך.

"יש הרבה דולרים להזיז", אומר מומחה בתחום הבנקאות, ומסביר כיצד המערכת מנצלת את מערכת הסליקה הדולרית בהונג קונג, שם לא נדרש דיווח לארצות הברית על העברות כספים. זה מאפשר לאיראן לנוע בין הסדקים של המערכת הפיננסית הגלובלית.

"הרבה דולרים להזיז". צילום: רויטרס , צילום: רויטרס

התוצאה של כל זה היא שאיראן מצליחה לצבור סכומי עתק. לפי מקור שדיבר עם האקונומיסט ומכיר את ספרי החשבונות של איראן, נכון ליולי האחרון היו לה 53 מיליארד דולר, 17 מיליארד אירו וסכומים קטנים יותר במטבעות אחרים מאוחסנים בחו"ל. כספים אלה משמשים למימון ארגוני טרור כמו חמאס, החות'ים בתימן וחיזבאללה, וכן לרכישת חלקי נשק ומימון תוכנית הגרעין האיראנית.

האירוניה היא שבעוד הסנקציות אכן מצליחות להפחית את ההכנסות של איראן, הנטל העיקרי נופל על משקי הבית האיראניים הסובלים מאינפלציה דו-ספרתית, בעוד המשטר ממשיך לצבור טילים ולהתקדם לקראת נשק גרעיני.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר