בזכות טכנולוגיה מיוחדת: התגלה היהלום השני בגודלו אי פעם

2,492 קרט - זה משקל האבן שאותרה באמצעות קרני רנטגן במכרה בבוטסואנה • "קולינן", הגדול ביותר שהתגלה עד כה, זכה להתגלגל לתכשיטי בית המלוכה הבריטי - ואפילו קיבל רכב על שמו

נשיא בוטסואנה והיהלום, היום. צילום: אי.אף.פי

היהלום שבסתר: יהלום במשקל 2,492 קרט התגלה במכרה בבוטסואנה - השני בגודלו שנכרה אי פעם.

היהלום שהתגלה בבוטסואנה, צילום: אי.אף.פי

את היהלום איתרה "לוקארה", חברה קנדית לכריית יהלומים, באמצעות טכנולוגיית רנטגן מיוחדת. הטכנולוגיה נמצאת בשימוש מאז 2017 ומטרתה לזהות ולשמר יהלומים יקרי ערך כדי שלא ייפגמו במהלך תהליך הכרייה. "לוקארה" מסרה כי מדובר ביהלום יוצא דופן ובעל "איכות גבוהה".

רן בן סירה, מלטש יהלומים, הסביר שלרוב המטרה היא ליצור את היהלום גדול ככל האפשר כדי לקבל עליו מחיר גבוה במיוחד. "אם אפשר, ייצרו יהלום ענק מלוטש אחד", אמר. "זו תמיד ההעדפה - אבל בתנאי שה'ניקיון' של היהלום גבוה. אם יש 'פיקה' (מצרפתית - Pique, שם כולל לפגמים פנימיים בתוך היהלום) - ינסרו את היהלום כדי לחתוך החוצה את הפגמים, וייצרו מספר יהלומים מהגוש".

נשיא בוטסואנה מציג את היהלום הנדיר, צילום: אי.אף.פי

מדובר ביהלום הגדול ביותר שהתגלה בבוטסואנה, אולם הוא עדיין קטן יותר מה"קולינן", שנמצא בדרום אפריקה ב-1905 ושקל 3,106 קרט. ה"קולינן" נחתך לתשעה יהלומים מלוטשים, שחלקם שובצו בתכשיטי הכתר הבריטי: קולינן 1 שובץ בשרביט המלוכה, קולינן 2 – בכתר האימפריאלי, שנחבש על ראש המונרך בתום טקס ההכתרה.

המלכה מרי, רעייתו של ג'ורג' החמישי, עם ארבעה יהלומי קולינן מלוטשים, צילום: ז'אן דבוטן, ויקיפדיה

שבעת היהלומים המלוטשים האחרים שנוצרו מה"קולינן", שמשקלם הכולל 208 קרט, היו רכוש פרטי של המלכה אליזבת השנייה. מ-2018 מייצרת רולס רויס את דגם ה"קולינן", על שם היהלום האגדי.  

בוטסואנה היא יצרנית היהלומים המובילה בעולם במונחים של ערך האבנים והענף הוא מקור ההכנסה הראשי שלה. בחודש שעבר עלתה במדינה הצעת חוק לחייב את חברות הכרייה, המקבלות רישיון, למכור 24% מחלקן במכרות למשקיעים מקומיים, אם הממשלה אינה מממשת את האופציה לרכוש מניות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר