ארמניה הודיעה שתכיר במדינה פלשתינית; שגרירה בישראל זומן לשיחת נזיפה

כדור השלג הבינלאומי גדל: לאחר נורבגיה אירלנד וספרד, כעת ארמניה מעניקה גב לכינון המדינה הפלשתינית • לפי הודעת משרד החוץ הארמני, "ההכרה במדינה הפלשתינית מבטאת את מחויבות יירוואן לעקרונות החוק הבינלאומי והשוויון" • בסך הכל מכירות במדינה הפלשתינית 144 מתוך 193 המדינות החברות באו"ם - כ-75%

ראש ממשלת ארמניה, ניקול פשניאן. צילום: אי.פי.איי

ארמניה מצטרפת לאירלנד, נורבגיה וספרד והודיעה כי תכיר במדינה פלשתינית. ממשרד החוץ הישראלי נמסר בתגובה: ״בעקבות הכרת ארמניה במדינה פלשתינית משרד החוץ זימן את שגריר ארמניה בישראל לשיחת נזיפה חמורה״.

ח"כ עאידה תומא סלימאן: "בשעה טובה אירלנד, ספרד ונורבגיה הכירו במדינת פלשתינית. צעד מבורך"// ערוץ הכנסת

ההכרה הארמנית במדינה פלשתינית מצטרפת ל-8 מדינות שקדמו לה והודיעו על כך במהלך השנה החולפת, מאז שבעה באוקטובר. ברשימה זו נמנות ברבדוס, ג'מייקה, טרינידד וטובגו, איי בהאמה, אירלנד, ספרד, נורבגיה וסלובניה. בסך הכל מכירות במדינה הפלשתינית 144 מתוך 193 המדינות החברות באו"ם - כ-75%.

לפי הודעת משרד החוץ הארמני, "ההכרה במדינה הפלשתינית מבטאת את מחויבות יירוואן לעקרונות החוק הבינלאומי והשוויון". את ההחלטה מנמקים ביירוואן ב"מצב ההומניטרי הקטסטרופלי בעזה ובהתמשכות העימות המזוין".

עצרת האומות המאוחדות (ארכיון). 75% כבר הכירו במדינה פלשתינית., צילום: איי.אף.פי

בה בעת, הודגש בהודעה כי "ארמניה דוחה באופן מוחלט תקיפות על תשתיות אזרחיות והתקפות על אזרחים, וכן חטיפת אזרחים ומצטרפת לקריאות הקהילה הבינלאומית לשחררם ללא תנאים". ארמניה הצטרפה גם לקריאה להפסקת אש מיידית.

תזכורת: ארמניה הייתה מסוכסכת עם אזרבייג'ן, שכנתה של איראן ובעלת בריתה המדינית של ישראל, שגם נהנתה מאמצעי לחימה כחול-לבן. בה בעת, מאז יציאת הארמנים האתניים מנגורנו קרבאך וכניסת אזרבייג'ן לשטח המריבה, ירוואן ובאקו מנהלות מגעים להשגת שלום שישים קץ לסכסוך ביניהן.

ראשי הממשלה של אירלנד, נורבגיה וספרד, צילום: AP, EPA

לפני פחות מחודש אמר ראש ממשלת הרשות הפלשתינית, מוחמד מוסטפא, לעיתון הסעודי "א-שרק אל-אווסט" כי חמש מדינות אירופיות נוספות יכירו בקרוב במדינה פלשתינית. על פי הבכיר הפלשתיני, אחרי המדינות האלו יביאו מדינות אחרות שאינן אירופיות, ומתנהל מולן דיון. לדבריו, הן יכירו בקרוב במדינה פלשתינית ואצל חלקן זה עשוי להימשך כמה חודשים.

מערכת היחסים בין ישראל לארמניה התפתחה לאורך השנים לצד המורכבות שבה. מבחינה היסטורית, לארמניה יש יחסי ידידות עם מדינות ערביות ואיראן, בעוד שישראל יצרה קשרים חזקים עם אזרבייג'ן. עם זאת, בשנים האחרונות נוצרו קשרים דיפלומטיים בין ישראל לארמניה, כולל ביקורים ודיונים בתחומי עניין משותפים כמו טכנולוגיה וחקלאות. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר