מלחמת הסחר: ארה"ב מעלה פי ארבעה את מכסי המגן על כלי רכב חשמליים מתוצרת סין

עוד בחבילת הצעדים שעליהם יכריז ביידן: הכפלה של המיסוי על אלומיניות וסוללות ליתיום • מזכירת האוצר יילן: ראינו את השפעות ההצפה של השווקים במוצרים סיניים שמחירם זול באופן מלאכותי, לא נסבול זאת יותר • בין הסיבות למהלך - מאבק על קולות הפועלים במערב התיכון האמריקני: טראמפ מציע צעדים קיצוניים אף יותר

ארה"ב תכפיל את המיסוי על מכוניות חשמליות תוצרת סין

אם יש דבר אחד שג'ו ביידן ודונלד טראמפ מסכימים עליו בשלב הזה של המרוץ לבית הלבן, הרי זה הצורך במכסי מגן נגד הייבוא מסין. למעשה, אפשר להתרשם שהשניים נמצאים כעת בתחרות על הפועלים במערב התיכון מי יגן עליהם יותר.

ביידן נפגש עם נציגי אחד האיגודים, בחודש שעבר, צילום: אי.פי.אי

היום צפוי הבית הלבן להכריז על שורת מכסי מגן חדשים נגד סין. בולטים ברשימה כלי רכב חשמליים שהמכס עליהם יועלה פי ארבעה - מ-27.5% כעת ל-102.5% עד סוף השנה. המכסים על מוליכים-למחצה יוכפלו מ-25% ל-50%, על אלומיניום וסוללות ליתיום ירובעו מ-7.5% ל-25%, ההיטלים על ציוד רפואי כמו כפפות כירורגיות ומסכות יועלו עד 25% משיעורים קרובים לאפס, ומכסים יוטלו לראשונה על מחטים ומזרקים, שנהנו עד כה מפטור.

פועל בפס ייצור בצ'נגז'ואו (ארכיון), צילום: אי.פי

לפי הבית הלבן, השינויים המתוכננים צפויים להשפיע על 18 מיליארד דולר מהייבוא השנתי לארה"ב (בשנת 2023, עמד הייבוא האמריקני מסין על 427 מיליארד דולר, ואילו הייצוא לסין על 148 מיליארד). מכסי המגן החדשים הם העדכון המקיף ביותר בתקופת ממשל ביידן על הייבוא מסין, שהוכנסו על ידי קודמו בתפקיד, דונלד טראמפ, ב-2018.

ב"בלומברג" כותבים כי המכסים החדשים ייכנסו לתוקף החל מהשנה ועד 2026, וכי ההחלטה של ביידן מלמדת על כך שלגישה הניצית כלפי המסחר עם סין יש מהלכים בקרב המצביעים. בה בעת, יצטרך הנשיא הנוכחי לנקוט משנה זהירות כדי לא להגביר את האינפלציה הגבוהה ממילא.

הנשיאים ביידן ושי בפגישתם בנובמבר אשתקד, צילום: אי.אף.פי

טראמפ, שהטיל מכס מגן אחיד של 60%, מעוניין להרחיב עוד יותר את רשימת המוצרים וארצות המוצא שלא ייהנו מכניסה חופשית לשוק האמריקני. לפי "פוליטיקו", המועמד הרפובליקני לנשיאות מבקש למסות גם מכוניות חשמליות שמיובאות גם ממקסיקו – שותפת הסחר הגדולה ביותר של ארה"ב – אם זו לא תעצור את הזרמת המכוניות הסיניות לארה"ב. "אטיל מס של 200% על כל מכונית שתגיע ממפעלים סיניים במקסיקו", הבטיח טראמפ לתומכיו במהלך עצרת בחירות בניו ג'רזי בשבת.

מכל מקום, במועצה הכלכלית הלאומית של ארה"ב – גוף מייעץ לנשיא שהוקם ב-1993 – סבורים כי המכסים הם צו השעה. "סין פשוט גדולה מדי מכדי לאפשר לה לשחק בכללים שלה", אמר מנהל המועצה, לייל בריינרד. "סין משתמשת באותן הנוסחאות כדי להגדיל את צמיחתה על חשבון אחרים וזאת באמצעות הצפת השווקים הגלובליים במוצרים שמחירם נמוך בשל פרקטיקות כלכליות לא הוגנות".

"אני מקווה שלא נראה תגובה סינית משמעותית, אולם אפשרות כזו קיימת", אמרה מזכירת האוצר האמריקנית, ג'נט יילן, בראיון לבלומברג. "הנשיא ביידן ואני ראינו בעבר במו עינינו את ההשפעה של הצפת השוק במוצרים סיניים זולים באופן מלאכותי, ולא נסבול זאת יותר". משרד המסחר בבייג'ינג כבר הודיע כי "ינקוט צעדים" בתגובה למהלך האמריקני.

הנשיאים שי ופוטין בפגישתם באוקטובר אשתקד, צילום: רויטרס

בינתיים, בסין עצמה נערכים לקבל השבוע את נשיא רוסיה. ולדימיר פוטין יגיע לביקור בבייג'ינג - הראשון מאז השבעתו התורנית לנשיאות - במלאת שנתיים להסכם בין המדינות, שהכריז על "שותפות ללא גבול". בסין מנהלים מאז יחסים מורכבים עם רוסיה. מחד, סין לא תמכה בפלישת מוסקבה לאוקראינה ולא סיפקה לה נשק; מאידך, בייג'ינג לא הצטרפה לסנקציות המערביות ולמעשה הגדילה משמעותית את המסחר עם מוסקבה, וכן אינה נמנעת מלשלוח לרוסיה מוצרים דו-שימושיים, המסייעים לתעשיה הצבאית הרוסית. סין נזהרת שלא לתמוך בקרמלין מעבר לכך מחשש לאובדן השותף המסחרי המרכזי שלה: האיחוד האירופי. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר