שוב, כל פעם שאנחנו בטוחים שכבר ראינו הכל, מגיע טירוף חדש ודוחף אותנו עוד קצת מעבר לקצה. בסרטון הראשון שיצא מבית היוצר של דאעש, בו נראה אדם בחליפה שחורה עומד לערוף את ראשו של אחר, צפו מיליארדי אנשים ברחבי העולם. בסרטים הבאים והאחרונים של חברת ההפקות של ארגון הטרור הרצחני צפו כבר הרבה פחות. הסיבה היא פשוטה: מיצינו, הבנו את הקונספט, הפסקנו להתרגש.
עכשיו, הגיע האירוע בווירג'יניה. וסטר לי פלנגאן, עובד לשעבר ברשתWDBJ7 , החליט להוציא להורג שניים מהקולגות שלו. אירועים כמו אלו היו בעבר, ולצערנו עוד יקרו, ותפקידה של המשטרה למנוע אותם ואף להבין את המניע שמאחוריהם. אבל הסיפור פה הוא אחר, מה שמטריד יותר מכל, זה עניין התיעוד.
מעבר לתכנון הירי, פלנגאן תכנן היטב את המשימה, שאולי בעיניו, הייתה אף יותר חשובה: תיעוד הירי תחילה וההכרה והפרסום שיבוא בעקבותיו. פנגאן רצה להראות לכל העולם מה הוא עשה ואיך. צריך להיות מאוד קר רוח לבצע את הרצח ותוך כדי לצלם אותו. לוודא קודם שהזוית טובה, שהאקדח נכנס בפריים וללחוץ על ההדק.
תסריט כתוב של רצח
תיעוד הירי באמצעות מצלמת הסמארטפון נעשתה רק כגיבוי למקרה שהירי לא יעבור בשידור ישיר בטלוויזיה. גם תזמון הירי הותאם לזווית המצלמה של צלם הטלוויזיה אדם וורד שנרצח. פלנגאן וידא קודם שהראיון אכן מועבר בשידור ישיר, חיכה שהצלם יסיים את שוט הויז'ואל שלו ויתמקד בכתבת ורק אז ירה.
היורה חשב על הכל מראש, על הירי וכמובן על התיעוד. היורה ידע שזה מה שהצופים רוצים לראות והוא צדק: התיעוד "שבר את האינטרנט" ופתח את כל המהדורות ברשתות הטלוויזיה. הצופים רוצים לראות דם, ואם אפשר בשידור חי אז בכלל טוב. ואם תהיתם, אז צילום הסמארטפון שמזכיר באופן מחריד משחקי ירייה מגוף ראשון, ניצח את הצילום שהועבר בשידור ישיר. אולי בגלל שבצילום זה ניתן לראות את התמונה כולה, אולי בגלל שהוא פורסם אחרי שהסיפור כבר עלה לכותרות, ואולי בגלל שהרוצח עצמו העלה אותו לעמוד הטוויטר שלו.
סדרות דימיוניות הן עכשיו המציאות
בפרק השני בעונה השנייה של הסדרה הבריטית "מראה שחורה", הצופים היו עדים לעולם מוזר, שבו אישה הופכת לנרדפת בידי רוצחים והעולם שמסביבה צופה ומתעד אותה עם הסמארטפון שלו. בסוף הפרק גילינו כי זהו עונשה על כך שהייתה שותפה לרצח, שביצע ארוסה ואף תיעדה אותו. סיפורי הסדרה הדמיונית מתחילים לאט לאט להתקרב למציאות.
סף הגירוי שלנו עולה ומישהו צריך לתחזק אותו. אתרי האינטרנט החדשותיים עושים זאת בהצלחה והטלוויזיה גם מנסה לעמוד בקצב, אבל אין ספק שהרשתות החברתיות הן המנצחות הגדולות. טוויטר ופייסבוק העבירו משקל רב יותר להפצת סרטוני וידאו כי הבינו, שאנשים מצלמים כל הזמן ואת הכל, וכמובן שאחר כך מפיצים אותו ברשת.
אבל היום, נחשפנו אולי ל'דבר הבא', דבר מסוכן שזה הזמן לחשוב איך לפתור ולמנוע אותו, כי זה כבר לא מספיק רק לרצוח, כי אם לא ראו את זה ולא דיברו על זה - אז גם אף אחד לא יידע מזה. ובעולם של היום, כל אחד רוצה להיות יותר מ'כל אחד'.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו