שורדי טבח מסיבות ה-7.10 זוכים לצדק מאוחר: הוגדלה מכסת הטיפולים הנפשיים וחיילים יקבלו פיצוי

לאחר מאבק ממושך, הממשלה הכירה בחיילים שנכחו במסיבות כזכאים לפיצוי כספי והוארכה הזכאות לטיפולים נפשיים ב-12 טיפולים נוספים • חברות הכנסת נעמה לזימי וקארין אלהרר שהובילו את המאבק מברכות על ההחלטה: "מדובר "עדיף מאוחר מאשר אף פעם - זה צעד חשוב עבור השיקום והתמיכה שכה הכרחית לקבוצת שורדי המסיבות", אמרה ח"כ לזימי

מכוניות במתחם מסיבת הנובה בקיבוץ רעים (ארכיון). צילום: שמואל בוכריס

בתום מאבק ממושך: הממשלה קיבלה שתי החלטות חשובות המרחיבות את הסיוע הניתן לשורדים. ראשית, הוכרה זכאותם של חיילים שנכחו במסיבות שלא במסגרת תפקידם לקבל פיצוי כספי, בדומה לשאר השורדים. שנית, משרד הבריאות והביטוח הלאומי הודיעו על הארכת הזכאות לטיפולים נפשיים ב-12 טיפולים נוספים, מעבר ל-36 הטיפולים שניתנו עד כה.

ללא קרדיט

ההחלטות התקבלו בעקבות מאבק ממושך של חברות הכנסת נעמה לזימי וקארין אלהרר, יחד עם ארגונים ועמותות הפועלים למען השורדים. חה"כ לזימי, יו"ר הוועדה המיוחדת לענייני צעירים בכנסת, הביעה שביעות רצון מההחלטות אך הביעה צער על העיכוב בקבלתן:

"אני מברכת על ההחלטות החשובות הללו בכל הנוגע לטיפול המדינה בשורדי המסיבות בדרום. מדובר בצעד חשוב עבור השיקום והתמיכה שכה הכרחית לקבוצת שורדי המסיבות. יחד עם זאת, צר לי שרק קרוב לשנה אחרי האירוע ולאחר פניות כה רבות, בין היתר בתכתובות ביני לבין משרד הביטחון והביטוח הלאומי, נפתרו הפערים הללו. אך טוב מאוחר מלעולם".

שנה למלחמה: 245 אלף שעות טיפול נפשי במרכז אלה

עמותת מרכז אלה, המעניקה סיוע נפשי במקרה של אובדן, טראומה ומשברים, מציגה את הנתונים הבלתי נתפסים של סיוע נפשי מאז ה- 7.10, שנה של טראומה:
• 245,000 שעות טיפול, עליה של 96.8% בחצי שנה
• מעל 9,800 מטופלים בחודש, עלייה של 72 אחוזים בחצי שנה
• כ-13,000 עובדים בעשרות חברות וארגונים קיבלו סיוע בהתערבות חירום נפשי במקום העבודה וסדנאות חוסן
• 1024 אזרחים ותיקים
• 19 קבוצות תמיכה למגוון אוכלוסיות
• סדנאות חוסן והדרכות למאות מדריכים ו"שינשינים" מתנועות הנוער.

עו"ד אפרת אטון, מנכ"ל עמותת לב בטוח המעניקה טיפולים נפשיים לשורדי המסיבות התייחסה גם היא להחלטה להכיר בנפגעי הנובה: "אנו מברכים את משרד הבריאות והביטוח הלאומי שרואים את הצרכים של שורדי המסיבות להמשך ליווי ושימור הרצף הטיפולי, טיפול המסייע להם בתהליכי השיקום וחזרתם לשגרת החיים בצורה המיטבית. ההגדלה המבורכת בהיקף הטיפולים תאפשר להם המשך רצף טיפולי, ללא החלפת דמות טיפולית באמצע התהליך למשך עוד כחודשיים".

מתחם פסטיבל "נובה" (ארכיון), צילום: Getty Images

 

"עם זאת, אנו מפצירים מהממשלה להסתכל קדימה ולייצר פתרונות ארוכי טווח שיאפשרו לשורדים לקבל טיפול למשך שנתיים, שיאפשר להם להתמקד בשיקומם ולהמשיך את הטיפול הנפשי המיטיב עימם, באופן נגיש, רציף ועקבי, מבלי להמשיך ולעסוק כל חודשיים בסוגיית היקף הטיפולים הניתנים להם. הטיפול הנפשי הוא חמצן של ממש לשורדים בימים אלו, כשהמלחמה בשיאה, כשחבריהם שרקדו לצידם במסיבה עדיין חטופים בעזה וכשהם ממשיכים לחיות ולהתמודד עם הטראומה המורכבת באופן יום יומי".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר