מפעל ההזנה הופסק, מאות אלפי ילדים יישארו רעבים

כחצי מיליון ילדים לא יקבלו בקיץ ארוחה חמה עם יציאת מפעל ההזנה של משרד החינוך לפגרה • מנכ"ל פתחון לב: "אנו קוראים להחזיר את תלושי המזון לטובת אותן משפחות שילדיהן לא יקבלו בחודשים הקרובים ארוחה חמה במסגרת בית הספר"

חדר אוכל בבית ספר בתל אביב. צילום: עמי שומן

כחצי מיליון ילדים לא יקבלו ארוחה חמה בימי הקיץ עם הפסקת מפעל ההזנה שמפעיל משרד החינוך. המפעל, המספק ארוחות לבתי ספר ברשויות בעלות דירוג סוציו־אקונומי נמוך - שבהם לומדים ילדים הסובלים מאי־ביטחון תזונתי, יחזור לפעול מייד אחרי חגי תשרי.

בימים שבהם קיים משבר כלכלי חמור המתבטא בהעלאת מחירים דרמטית בכל תחומי החיים, וכאשר יותר ויותר משפחות מצטרפות למעגל העוני, יש לצעד זה משמעות גדולה. אמנם חלק מהילדים, המוכרים בשירותי הרווחה, ימשיכו לקבל ארוחות חמות באמצעות מפעלים של משרד הרווחה בשיתוף עם הרשויות המקומיות - אך ילדים רבים, אשר משפחותיהם אינן מוכרות על ידי שירותי הרווחה, נותרים למעשה בידיים ריקות.

הבטם, תושבת קריית מלאכי, אם חד־הורית לשלוש בנות בגילי 6, 8 ו־12, אשר קיבלו שתי ארוחות חמות מדי יום במהלך שנת הלימודים במסגרת מפעל ההזנה (כולל שהייה במועדונית עד שש בערב), אומרת כי אינה יודעת כיצד תצליח לספק להן בכל יום ארוחות חמות במהלך חופשת הקיץ.

כיתת בית ספר. אילוסטרציה, צילום: לירון מולדובן

בנותיה שוהות בקייטנה עד השעה אחת בצהריים ולאחר מכן חוזרות הביתה. הבטם קיצצה בחצי את שעות העבודה שלה כדי שתוכל להיות איתן בבית. בשגרה השתכרה 6,000 שקלים בחודש, וכעת תקבל חצי מהסכום. "גם יורדת לי המשכורת וגם אני נאלצת להוציא עכשיו יותר כסף על קניות בסופר כדי להכין להן ארוחת צהריים. אני לא יודעת איך אעמוד בזה, זה קשה מאוד", היא אומרת.

מוותרים על ארוחות

נתוני העוני וחוסר הביטחון התזונתי בישראל נמצאים במגמת עלייה דרמטית בשנים האחרונות, ובמיוחד השנה - בצל המלחמה והמצב הכלכלי המידרדר במדינה.

מנתונים שפרסם המוסד לביטוח לאומי בחודש דצמבר האחרון (הנכונים לשנת 2022), כ־2 מיליון ישראלים (20.9%) חיו מתחת לקו העוני, מתוכם כ־873 אלף ילדים. 6.1% מאזרחי ישראל מוותרים על ארוחה חמה לפחות פעם ביומיים עקב קשיים כלכליים.

873 אלף ילדים, אילוסטצריה, צילום: GettyImages

כחלק מהקיצוצים במשרדי הממשלה, החליט משרד האוצר לקצץ בחצי את פרויקט תלושי המזון של משרד הפנים - מ־600 מיליון שקלים ל־300 מיליון. כך, פרויקט שיכול היה לתת מענה בחודשי הקיץ לאותן משפחות, איבד גם הוא מתכליתו.

מנכ"ל ארגון פתחון לב, אלי כהן: "ההורים, שנמצאים גם כך במעגל העוני ובקשיי פרנסה, ייאלצו לרכוש מזון לילדיהם, ובכך מכניסים את עצמם עוד יותר עמוק למעגל העוני. אנו קוראים להחזיר את תלושי המזון לטובת אותן משפחות שילדיהן לא יקבלו בחודשים הקרובים ארוחה חמה במסגרת בית הספר".

אלי כהן, מנכ"ל פתחון לב, צילום: יהושע יוסף

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "תוכנית ההזנה הלאומית מסונכרנת עם ימי הלימוד, והפעלתה דורשת פיקוח קפדני על בטיחות המזון, איכותו ושינועו - דבר המתאפשר במסגרת החינוכית הפורמלית בלבד. כמו כן, במסגרת בתי הספר של החופש הגדול לילדי גן עד כיתה ג', הרשויות יכולות לממן ארוחת בוקר קלה באמצעות תקציב משרד החינוך, וחלקן עושות זאת".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר