"אף אחד לא עוזר": המדינה אינה מסבסדת קייטנות ליתומי המלחמה

ישנם תגמולים ומענקים הניתנים למשפחות על ידי ביטוח לאומי וכן ישנם גופים שונים שמפעילים עבור חלק מהילדים קייטנות, אך הנושא לא הוסדר ולא כל הילדים מקבלים את המענה הדרוש • עו"ד ליאת קליין גנץ מעמותת חמניות: "אנחנו רואים קבוצה גדולה מאוד של יתומים שזקוקים למענה מיוחד, אלה ילדים שעברו טלטלה מאוד גדולה לאחר שאחד מהוריהם נרצח" • הילה גל, אם לשני ילדים שהגרוש שלה נרצח בנובה: "הם זקוקים למסגרת יציבה, אני מרגישה שהמדינה לא רואה אותם ואת הצרכים שלהם, שהם שקופים"

מפונים במלון דיוויד בים המלח (למצולמים אין קשר לידיעה). צילום: אורן בן חקון

הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, בראשות ח"כ פנינה תמנו שטה, תדון היום (שלישי) בנושא סבסוד והארכת קייטנות לילדים, יתומי המלחמה, אשר הוריהם נרצחו ב-7 באוקטובר או נפלו במהלך המלחמה, זאת לאחר שהסתבר כי לא קיים כיום מענה מוסדר בחקיקה או גוף ממשלתי האחראי על סבסוד וקיום קייטנות לילדים אלה גם בחודש אוגוסט.

לפני כשבועיים הודיעה נציגת משרד החינוך בוועדת החינוך של הכנסת כי המשרד יפעיל קייטנות לילדים שפונו מהצפון ומעוטף עזה, עד אמצע אוגוסט לילדים מגן ועד כיתה ו, ועד סוף אוגוסט לנערים ונערות מכיתה ז ועד כיתה יב. חלק עיקרי מהמימון מגיע ממנהלת תקומה.

ח"כ פנינה תמנו-שטה, צילום: דודי ועקנין

עו"ד ליאת קליין גנץ, מנהלת תחום מדיניות וקשרי ממשל בעמותת חמניות, אשר מספקת תמיכה רגשית וחברתית לילדים יתומים, מסבירה כי אמנם ישנם תגמולים ומענקים הניתנים למשפחות על ידי ביטוח לאומי וכן ישנם גופים שונים (כמו חבר, קרנות השוטרים או הקרן לנפגעי טרור של הסוכנות היהודית) אשר מפעילים עבור חלק מהילדים קייטנות, אך הנושא לא הוסדר ולא כל הילדים מקבלים את המענה הדרוש.

עו"ד קליין גנץ, צילום: עמותת חמניות

"יש כיום 800 יתומים חדשים מהמלחמה, מתוכם כ-300 ילדים שהתייתמו לאחר שאחד מהוריהם נרצח במתקפה של 7 באוקטובר ועוד כ-500 ילדים שהתייתמו לאחר שאביהם נפל במלחמה. למספר גבוה מאוד של אלמנות אין מענה מוסדר לתקופת הקיץ. אף גוף לא לקח על הילדים האלה אחריות. המדינה הצליחה לייצר מענים מיוחדים לילדי המפונים, וזה מצוין, אך מנגד אנחנו רואים קבוצה גדולה מאוד של יתומים שזקוקים למענה מיוחד. אלה ילדים שעברו טלטלה מאוד גדולה לאחר שאחד מהוריהם נרצח, האמהות שלהם נותרו ברגע אחד לטפל בהם לבד וגם הן וגם הילדים זקוקים למענה כל חודשי הקיץ. הצפייה שלנו היא שאחד המשרדים ייקח את זה על עצמו, כמו שעשו עם ילדי המפונים".

הילה גל, אימם של מור (4.5) ולביא יהודה (6.5) אשר בן זוגה לשעבר, עופר עודי, השתתף במסיבת הנובה ונרצח כשניסה להימלט מהמיגונית בה הסתתר, אומרת כי ילדיה יהיו בקייטנה עד ה-8.8, אך לאחר מכן, אין לה מענה כיוון שאין לה יכולת לשלם על קייטנה נוספת עד לסוף החודש. הקושי אצל הילה מתעצם עוד יותר כיוון שעופר והיא היו גרושים. הם נהגו להתחלק בהוצאות על הקייטנות וכעת כל העומס הכלכלי נופל על כתפיה והיא פשוט אינה יכולה להרשות לעצמה לממן קייטנה מעבר לקייטנה שאליה רשמה את שני ילדיה ואשר עליה היא משלמת 4000 שקלים.

הילה ושני ילדיה מור ולביא יהודה, צילום: ללא

"למה הילדים שלנו לא מקבלים מהמדינה סבסוד לקייטנות? גם הם חוו קשיים. אלה ילדים שחוו אובדן קשה מאוד, הם מטופלים וזקוקים למסגרת בחודשי הקיץ, שתיתן להם מענה טיפולי ויציבות. אני אאלץ להוציא כספים שאין לי כדי להעסיק אותם בקיץ, רק כדי שלא ישבו בבית בחוסר מעשה. הם ילדים קטנים שלא מעכלים עדיין שאבא שלהם איננו. הם עדיין שואלים אותי כמעט כל יום אם כשתגמר המלחמה אבא שלהם יחזור. הם זקוקים למסגרת יציבה. אני מרגישה שהמדינה לא רואה אותם ואת הצרכים שלהם. שהם שקופים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר